Poezie pohybu a melodie těla, tak by se dalo mluvit o baletu. Dokonalé sladění těla i duše již po staletí fascinuje. V baletní terminologii se ale vyznají pouze fajnšmekři. Podívejte se s námi na základní postoje.
Ve ztemnělém sále se zraky diváků upínají na jeviště. Nikdo nemluví, jen instrumentální hudba doprovází příběh ztvárněný pohybem umělců. Náhle vše vrcholí, světla se rozsvěcejí a sál rozezvučí potlesk. Tanečníci se klanějí nadšenému publiku. I takhle bychom mohli popsat zážitek z baletu.
Divadelní profese: Kdo vytváří inscenaci? Koukneme se i na ty málo známé
Znalost baletní terminologie je pro tanečníky klíčová. Jen základních pozic nohou je pět. Z nich vycházejí složitější kroky a pohyby.
Pozice nohou:
I. Nohy vytočené do 180° s patami u sebe.
II. Nohy vytočené do 180° s mezerou mezi patami na délku chodidla.
III. Nohy vytočené, přední chodidlo zakrývá půlku chodidla druhého.
IV. Nohy vytočené, překrývají se, mezi nimi je mezera na délku chodidla.
V. Nohy jsou vytočené, překrývají se, jsou v těsné blízkosti.
Mezi nejzákladnější pohyby patří pokrčení kolenou, takzvané plié, a jejich následné natažení, kterému se říká tendu. Pokud vidíme tanečníka provádět rond de jambe, tak právě opisuje nohou kruh.
Battement je označení pro rychlé pokrčení či natažení nohy, rychlé a energické vyhození nohy do vzduchu je grand battement.
Tanečníci ve svém pas de deux (tanci ve dvojici)
Postoj na jedné noze s druhou zanoženou se nazývá arabeska. Podobá se holubičce, ale tělo musíte mít rovně. Pokud je ale zanožená noha pokrčená v koleni, tak postoj označujeme pojmem attitude.
Nejznámějším baletním prvkem je pirueta. Tu lze dělit dle polohy končetin na malou (petit) či velkou (grand). Existuje však další velké množství skoků, které rozlišujeme podle postoje chodidel před odrazem i po dopadu a pohybu nohou během letové fáze.
V Praze můžete zajít na balet do Národního divadla nebo Státní opery Zdroj: Pavel Hejný, ND
Francouzská baletní terminologie má spojitost se dvorem Ludvíka XIV., který byl velkým milovníkem tance a zasloužil se o jeho rozvoj. Založil Královskou akademii, v níž začaly vznikat první tance opírající se o určité normy. V následujících staletích balet přibral prvky pantomimy a výrazového tance.
Nároky na tanečníky v průběhu let sice rostly, ale nově vznikající figury dopomohly k lepšímu baletnímu ztvárnění nejen dějových linek, ale především emocí.
Základní slovníček baletních pojmů
Plié – pokrčení nohou
Tendu – opětovné natažení nohou
Rond de jambe – opsání kruhu nohou
Battement – rychlé pokrčení či natažení nohy
Grand battement – energické vyhození nohy do vzduchu
Arabeska – podobná holubičce, ale tělo je rovně
Attitude – arabeska s pokrčenou zanoženou nohou
Pirueta – otočka
Pas de deux – tanec ve dvojici