Tato mladá talentovaná návrhářka zaujala svojí diplomovou prací nazvanou Zima nejprve pedagogy, když za ni obdržela ocenění Katedry užitého umění a poté Národní cenu za studentský design 2009. Je absolventkou ateliéru Textilní tvorby VŠUP a téma své diplomové práce si přivezla ze studijního pobytu na Islandu.
Kolekce Zima, Foto: Tereza Vlčková, Zdroj: archiv Zuzany Kubíčkové
Původně dostala kolekce název Cold Dreams, ale protože samotné návrhářce není všudypřítomnost anglických názvů příliš blízká, překřtila ji na Zimu, což lépe vystihuje charakter celé kolekce. Zuzaniny návrhy vznikaly už v chladné zemi pokryté ledem, jejíž poetičnost se návrhářce podařilo vtisknout do kouzelných modelů, které se vyznačují hned několika zvláštnostmi.
Celá kolekce je vytvořená technologií prošívání za použití zasněžených éterických barev, kde jasně vévodí bílá, následuje světlý nádech růžové, slonové kosti, béžové, šedé a malé kapky červené. Zajímavou finální tečkou jsou schválně vytvořené variabilní oděvy. Kabát nebo bunda, vesta nebo dlouhá šála? Hlavní je, že je v tom naducaném kousku oděvu takové příjemné teploučko.
Kolekce Zima, Foto: Tereza Vlčková
Technologie prošívání
Pozoruhodné je Zuzanino odhodlání vytvořit mrazivou kolekci, protože zimu neměla nikdy příliš v oblibě. Objevit poetiku v plískanicích a mrazech se jí podařilo až na dalekém Islandu. A soudě podle zrealizovaných návrhů, je její náhlé zaujetí tímhle ročním obdobím tím správným rozhodnutím.
Pozornosti všímavého oka neujde zvolená technologie, byť je stará přibližně 5000 let, u módních návrhářů se s ní ve velkém nesetkáte. U technologie quiltingu jde o prošívání dvouvrstvého materiálu, kdy je druhá vrstva tepelně izolační.
Kolekce Zima, Foto: Tereza Vlčková
Cesta k nositelnosti
Dříve se Zuzana zabývala hlavně vztahem tvaru oděvu a lidského těla. Nejvíce ji oslovoval kubismus, který lehce pronikal i do její tvorby. A právě současná kolekce Zima je jakousi návazností na předešlou práci. Dříve vytvářela šaty jako objekty. Lidské tělo vnímala jen jako prostředek k cíli, kterým mělo být zhmotnění myšlenky. Ale tentokrát se Zuzana snažila posunout oděv k nositelnosti.
A tak přišel nápad na geometrické prošívání, které je základním stavebním prvkem celé kolekce. Látka tak získává úplně nové vlastnosti a tím se vytváří dostatečný prostor pro další práci s materiálem. Zuzana se ve svých návrzích zaměřila na zajímavé detaily a dekorativní prvky, které finální model ještě více ozvláštní. Za touto kolekcí je vidět až dokonalá propracovanost a znalost vlastností použitého materiálu, se kterým si návrhářka dokáže tak roztomile hrát.
Kolekce Zima, Foto: Tereza Vlčková