Vzpomínka na Lou Reeda v 10 písních. Sólových i v podání Velvet Underground
Vojtěch Tkáč
31. 10. 2013
„Vždycky mě štvalo, jak lidí píší R.I.P., když někdo umře,“ říkával Lou Reed, který 27. října podlehl zdravotním komplikacím spojeným s onemocněním jater. „Přijde mi to jako strašně neupřímné gesto z povinnosti. Pro mě spojení R.I.P. reprezentuje instantní polotovar posmrtné úcty.“
Reed vyřkl za svůj život mnoho myšlenek, které nutí k přemýšlení, daleko víc se ale proslavil řadou mistrovských děl ze svého autorského pera (ať už jako frontman a zakladatel Velvet Underground anebo coby sólista). Pokusili jsme se proto připomenout jeho památku výběrem deseti nejzásadnějších písní.
10. Vicious
Úvodní skladba desky Transformer, nejúspěšnějšího díla Reedovy sólové kariéry. Tato energická píseň údajně vznikla již v dobách Velvet Underground, obrovský podíl pak na ní měl legendární umělec a manažer Velvetů Andy Warhol. Ten Reedovi navrhl, aby napsal song o surovém (v angličtině „vicious“) člověku. Přiblížil mu to větou „Oh, you know, vicious, like I hit you with a flower,“ která se v lehce pozměněné podobě objevila hned v prvních sekundách skladby.
9. Hello, It’s Me
Úžasně dojemná a zajímavá skladba. Pochází z alba Songs for Drella, jež vzniklo jako společný počin Reeda a Johna Calea, dalšího ze zakladatelů Velvet Underground.
Deska byla věnována památce jejich mentora Andyho Warhola, kterého přezdívali Drella. Závěrečná Hello, It’s Me i ostatní písně na albu působí jednoduše, zároveň ale neskutečně chytře. Celé album by se pak dalo bez nadsázky označit za jednu z učebnic hudebního minimalismu.
8. I’m Waiting for the Man
I’m Waiting for the Man vyobrazuje raketový dopad, který Velveti zaznamenali se svým kultovním debutem Velvet Underground & Nico z roku 1967. V tu dobu o nějakém punkrocku ještě nebyla řeč, Reed a spol. však nahráli tuto surovou garážovou skladbu o feťákovi, který čeká na svého dealera a další dávku heroinu. Že by proto-punk?
7. Sunday Morning
Otvírák již zmiňované první desky Velvet Underground & Nico a zajisté i jeden z pomyslných otvíráků jejich kariéry celkově. Sunday Morning zní opravdu nejlépe po ránu a na posluchače má až magicky uklidňující sílu. Nejdříve měla hlavní hlas zpívat půvabná Nico, nakonec se toho však ujal Lou Reed, a zpěvačku tak můžeme slyšet jen v pozadí.
6. Satellite of Love
Další z důležitých mezníků sólového alba Transformer. Již od prvních tónů jsou v Satellite of Love zřejmé prvky Davida Bowieho, dlouholetého kamaráda Loua Reeda. Skladbu totiž produkoval, a v posledním refrénu můžete navíc slyšet i jeho zpěv. Píseň vyobrazuje člověka, jenž sleduje televizi a přemýšlí o své dost možná nevěrné přítelkyni. Zvukomalebný refrén a celý text ukazují Reeda v tom nejlepším světle.
5. Venus In Furs
Melodie tohoto hitu zní jako hymna znovuzrození. Dal by se označit za nejprogresivnější v historii Velvet Underground a pochází taktéž z debutu, který je považován za jedno z nejvlivnějších alb 20. století.
Hlavní inspirací písně byla stejnojmenná kniha rakouského spisovatele Leopolda von Sacher-Masocha, z jehož jména vznikl pojem masochismus. Právě o násilném sexu a bondáži pojednává jeho kniha a hlavně Reedova píseň. Do povědomí mladších Čechů se skladba mohla dostat i díky reklamě na Mattoni v minulé dekádě.
4. A Walk on the Wild Side
Jeden z nejkontroverznějších songů z Transformera a celkově autorského pera Loua Reeda. Song popisuje spodinu New Yorku na začátku 70. let a zaobírá se tématy, jako jsou drogy, transsexualita a prostituce. Paradoxně byl však v době svého vydání velice oblíbený i mezi rádiovými stanicemi, které jej často hráli. A Walk on the Wild Side je bezesporu jeden ze dvou největších hitů Louvy sólové dráhy.
3. Sweet Jane
Písnička vyšla v roce 1970 na desce Loaded, tedy poslední řadovce Velvet Underground s Reedem v sestavě. Jdou v ní velice slyšet elementy blížící se sólové kariéry, proto není divu, že ji Lou do svého setlistu zařazoval i později na samostatných koncertech. Píseň popisuje každodenní maličkosti v životě Sweet Jane a nastiňuje různorodost lidí či jak se časy mění. Poslední mistrovské dílo z dílny Velvet Underground.
2. Heroin
Tuto pecku ani nemá cenu vychvalovat do nebe. Je dokonalá sama o sobě. Sedmiminutová óda o zničující droze, jejím užívání a zneužívání. V letech, kdy většina hipíku zpívala o LSD, se Reed bez ostychů pustil do tohoto tabuizovaného tématu. Song nutí posluchače o heroinu přemýšlet a udělat si názor sám. Velveti jej zde totiž nikomu nevnucují, ale naopak ani neodsuzují.
1. Perfect Day
Vybrat objektivně nejlepší píseň tak důležitého hudebníka, jakým byl Lou Reed, je téměř nemožné. Skladbou Perfect Day ovšem dobyl svět a zhudebnil tak velice důležitou etapu svého života. Láska, užívání drog, boj se svým egem a sexualitou, to vše zde Reed popisuje. Novou podobu dal potom hitu v roce 1996 populární film Trainspotting.
Co se ovšem týče skutečných významů jeho písní, zůstával Lou tajemným a pravou podstatu neprozrazoval. Perfect Day pravděpodobně zachycuje vztah s Bettye Kronstad, jež se později stala jeho první manželkou. Epické dílo a neskutečný spouštěč nejrůznějších emocí donutí posluchače plakat radostí i smutkem zároveň. Obzvláště v tuto dobu, a hlavně 27. října, což perfektní den pro Reedovy fanoušky rozhodně nebyl…