Vánoční kampaň společnosti Coca-Cola pobouřila britské úřady. Vadí jim, že zneužívá Vánoc ke zvýšení prodeje a závislosti dětí na cukru.
Cola zdarma v oblastech se zvýšenou obezitou
Velká Británie patří k jedné z mnoha zemí, která se usilovně snaží bojovat s dětskou obezitou a vysokou kazivostí zubů. Není proto žádným překvapením, že britské úřady tolik pobouřila vánoční kampaň Coca-Coly. Reklama, v níž zaměstnanci společnosti rozdávají nápoje zdarma dětem v oblastech se zvýšenou obezitou, pobouřila především šéfa úřadu pro veřejné zdraví v Anglii Duncana Selbieho.
Nádherně rozsvícený červený kamion, vánoční atmosféra a cola zdarma pro všechny děti… Zatímco většina příznivců Coca-Coly se pravděpodobně rozplývala nadšením, z vánoční kampaně neměl ani trochu radost Duncan Selbie, který dohlíží na zdraví populace. Selbie poukazuje na fakt, že si Coca-Cola záměrně vybírala městečka se zvýšeným výskytem dětské obezity.
Svým počínáním tak výrazně ovlivňuje a zvyšuje závislost mladých lidí na cukru a slazených nápojích. Ochránce zdraví navrhuje, aby místní samosprávy převzaly iniciativu a rozhodly o tom, zda může červený kamion navštívit jejich město. „Velké značky nedělají nic proto, aby rodinám nabídly zdravou volbu a pomoc v úsilí bojovat proti dětské obezitě a zkaženým zubům. Obráží o Vánocích města a propagují své nejsladší výrobky,“ řekl Selbie.
Coca-Cola rozdávala i nápoje bez cukru
V 61 procentech míst, kam červený kamion zavítá, je nadprůměrný výskyt zubního kazu u dětí mezi 5–12 lety. Podle ředitelky Royal Society for Public Health Shirley děti od čtyř do deseti let zkonzumují až 30 procent cukrů právě ze slazených nápojů. Ředitelka velmi odsuzuje načasování podobných kampaní, které bombardují lidi po celý rok a na Vánoce jejich tlak graduje.
Výrobce Coca-Coly se brání tím, že kromě klasické coly rozdává i Coca-Colu Zero a Diet Coke. Poukazuje tak na fakt, že dva ze tří nápojů jsou bez cukru. Mluvčí firmy v Británii také podotkla, že kolem 70 procent dalo přednost právě cole bez cukru. Navíc je prý během propagační akce nutné, aby děti do 12 let doprovázela dospělá osoba.
První kamiony Coca-Coly vyrazily do britských ulic před sedmi lety. Kampaň letos odstartovala už 11. listopadu v Glasgow. Coca-Cola si na tento rok naplánovala celkem 42 zastávek v rámci kterých rozdá nápoj zdarma tisícům dětí. Vzorky zdarma mají velikost 150 mililitrů, obsahují tedy sedm kávových lžiček cukru.