V holešovickém klubu SaSaZu proběhla 7. října přehlídka Jany Berg, která se zapojila do kampaně Řemeslo žije, a ujala se studentů středních škol, kteří měli možnost zúčastnit se její přehlídky.
Zdroj: archiv Magistrát hl.m. Prahy
Pro studenty ze Střední odborné školy a Středního odborného učiliště Drtinova v Praze 5 to byla zajímavá zkušenost vidět přehlídku přímo ze zákulisí a dokonce se zapojit i do příprav celé módní show s názvem Dotek, které dominovala multimediální projekce pestrých tvarů a nápaditých barev promítaných na plátna umístěných podél mola, čímž se dokonale propojily předváděné modely s obrazy pěti živlů. Celý umělecký zážitek byl dotvořen vystoupením světoznámé houslistky Gabriely Demeterové a sólisty baletu Národního divadla v Praze Richarda Kročila.
Pět živlů v podobě země, vody, ohně, vzduchu a v podání Jany Berg doteku umožnilo rozčlenit módní přehlídku na pět na sebe navazujících kapitol, díky kterým se návrhářce podařilo předvést pět zcela rozdílných částí, které do sebe přesně zapadaly zvolenými tvary, barvami a materiály. Země v podání Jany Berg byla plná něžných křivek, flóry a fauny s převládajícími odstíny hnědé, oranžové, medové a cihlové. Voda se nesla na vlnách všech odstínů mořské hladiny, ze které jako první vyplula na molo Kateřina Průšová v pompézních dlouhých saténových šatech s pavím potiskem. Konkurencí byl snad jen dlouhý modro bílý kožich předznamenávající chladné měsíce se zamrzlou vodní hladinou.
Oheň za sebou rychle nechal chmury nadcházející chřipkové epidemie a rozpálil svými plameny potemnělé molo. Na modelech se tak objevují poletující rozžhavené uhlíky v podobě vzorovaných punčocháčů, kabátků či kostýmů, ve žluto-černé kombinaci neunikne pohledu tartanová kostka na kalhotech a vestách. Oheň Jana Berg představila v barvách dominantní červené, černé, ale i oranžové, žluté a šedivé.
Módní návrhářka Jana Berg, Zdroj: archiv Magistrát Praha
V kapitole Vzduch se modelky objevily v jemně průhledných outfitech se sklady a nabíráním, které s sebou přinášely touhu fouknout do vzdouvajících se třásní na šatech, sukních a kabátcích vznášejících se ve světle modrých, fialových a měděných tónech, kterým zdárně sekundovala čistota bílé barvy. Poslední závěrečná část Dotek odhalovala zrození i smrt, pokoušela se tím o letmý dotyk celého lidského života. Proto v sobě Dotek přinášel panenskou bělost i smutek, skrývající se v černé barvě. Vzhledem k tomu, že by neměl být život unášen jen černo-bílým viděním světa, dopřála nám Jana Berg i odstíny červené, růžové nebo fialové.
Symbolem zrození se staly šaty s bílým živůtkem poskládaným z listů stromu a dlouhé sukně složené z pestrobarevných okvětních lístků, které oblékla modelka nesoucí v náruči malé batole. Znamením smrti se stala černá barva ozvláštněná bílými a stříbrnými prvky a havraním peřím, kterým byl posetý model pro závěrečné vystoupení sólisty baletu Richarda Kročila.
Tato přehlídka dalece převýšila laťku domácí scény, a to jak projekcemi promítanými na plátnech podél mola, tak kreativně pojatou kolekcí, která přišla s neotřelými, nápaditými, hravými, a přesto stále nositelnými modely.