!Exkluzivní rozhovor! V Čechách byste asi těžko hledali komplexnějšího muzikálového herce. Jako jeden z mála skloubil nadání pro zpěv, herectví i pohyb. Za tímto pozlátkem se ale neskrývá nafintěná primadona, nýbrž velký pohodář, jemuž komerce zrovna nevoní.
Tomáš Trapl prošel většinou českých muzikálů Zdroj: tomas-trapl.cz
V hudbě, jako uměleckém odvětví, jste si vyzkoušel více rolí – učitel, člen kapely, muzikálový herec, producent. V které z těchto pozic se cítíte nejlépe?
Jsem náladový člověk a podléhám momentálním a okamžitým atmosférickým vlivům, které na mě působí. Takže každý bohužel pozná, když mi něco nejde pod vousy. Střídáním různých činností si dělám v sobě jakýsi ventil. I to je důvod, proč sedím na několika židlích najednou. Každá – jak říkáte pozice – je pro mě v daný okamžik stejně důležitá, jako kdyby byla jediná.
Jste zřejmě nejobsazovanější muzikálový herec u nás. Vzhledem k vašim zkušenostem, máte tendence tvůrcům představení mluvit do choreografie, hudby a vůbec celkového provedení?
No jejej. Kecám – jak říká moje žena – i prasatům do krmení. Ale já to nedělám proto, abych si honil triko. Snažím se působit jako tým a když mám nápad, tak ho nabídnu. Jenže někdy na to není čas, nálada, příznivá situace nebo dobrá vůle, a pak narazím – logicky.
Co si myslíte o české muzikálové scéně?
Podle mě se dostala do slepé uličky. Tedy alespoň ta pražská – jinou neznám. Ovládlo ji několik skupin, které na umění chtějí především zbohatnout a vnitřně jim vůbec nejde o věc. Tedy za předpokladu, že se přikloníme k názoru, že muzikál je kromě divadelní komerce i umění, a to myslím absolutně bez urážky.
Jako Quasimodo od Victora Huga Zdroj: muzikal-zvonik.cz
Přes bohaté zkušenosti jste vlastně na hlavní roli v muzikálu dosáhl až ztvárněním Quasimoda. Berete tu roli jinak než ty předchozí?
Beru ji jako ty předešlé. Jen s tím rozdílem, že jsem zas o něco starší a vyzrálejší. Hlavní role je asi jistá meta pro herce, ale já jsem měl vždy štěstí i na poměrně velké role vedlejší, takže takový absťák po hauptce (pozn. red. hlavní role), jako mívají kluci z kompany, jsem nikdy nepociťoval.
Jakou z těch všech rolí považujete za nejobtížnější (pěvecky, herecky, pohybově)?
Jidáš (Jesus Christ Superstar) určitě pěvecky. Šašek-sluha-profesor (Dracula) herecky a Quasimodo pohybově.
V Draculovi jste do role šaška-sluhy-profesora nastoupil po Jiřím Kornovi, který byl s rolí neodmyslitelně spjatý. Přistupoval jste k novému nastudování proto odlišně?
Já už Korna alternoval v roce 1996, poté co z Draculy odešel Apolenář, takže jsem s tím vážně neměl problém. A navíc neuznávám personifikování popových hvězd do muzikálových rolí, i když chápu, že na tom je částečně založen celý náš muzikálový showbyznys.
V legendárním Draculovi jako hradní komorník Zdroj: tomas-trapl.cz
Byť jste na muzikálové scéně stálicí, spáry komerce se vám spíše vyhýbají. Vyhovuje vám to vzhledem k osobnímu i rodinnému životu?
Samozřejmě. Vy byste snad chtěl, aby o vás v novinách psali, jak jste v autě souložil s dcerou vašeho nejlepšího kamaráda, pak jste se šel vyčůrat na Karlův most a potom jste si vyzvedl vaše nemanželské dítě, které máte s nejlepší kamarádkou vaší ženy, ale ona o tom neví?
Tomáš Trapl (*1964)
- Vystudoval operní zpěv na Konzervatoři v Praze a HAMU
- Jako člen mezinárodní společnosti Artists for Prague ztvárnil v angličtině hlavní role v muzikálech The Fantasticks (Matt), Pippin (Pippin), A Christmas Carol
- Zahrál si ve velké řádce muzikálů. Mezi ně patří třeba Bídníci, Jesus Christ Superstar, Dracula, Hamlet, Kat Mydlář nebo Quasimodo
- V letech 1996–2006 byl frontmanem skupiny DOLMEN
- Kromě muzikálu se věnuje také dabingu, a to zpravidla v pohádkách Walta Disneyho
- V současné době učí muzikálové herectví na Konzervatoři v Praze