Menu
TOPZINE.cz
Divadlo

Tomáš Trapl: Pražský muzikál se dostal do slepé uličky

David Mičke

David Mičke

7. 1. 2012

FOTO: Tomáš Trapl!Exkluzivní rozhovor! V Čechách byste asi těžko hledali komplexnějšího muzikálového herce. Jako jeden z mála skloubil nadání pro zpěv, herectví i pohyb. Za tímto pozlátkem se ale neskrývá nafintěná primadona, nýbrž velký pohodář, jemuž komerce zrovna nevoní.

Tomáš Trapl prošel většinou českých muzikálů Zdroj: tomas-trapl.cz

V hudbě, jako uměleckém odvětví, jste si vyzkoušel více rolí – učitel, člen kapely, muzikálový herec, producent. V které z těchto pozic se cítíte nejlépe?

Jsem náladový člověk a podléhám momentálním a okamžitým atmosférickým vlivům, které na mě působí. Takže každý bohužel pozná, když mi něco nejde pod vousy. Střídáním různých činností si dělám v sobě jakýsi ventil. I to je důvod, proč sedím na několika židlích najednou. Každá – jak říkáte pozice – je pro mě v daný okamžik stejně důležitá, jako kdyby byla jediná.

Jste zřejmě nejobsazovanější muzikálový herec u nás. Vzhledem k vašim zkušenostem, máte tendence tvůrcům představení mluvit do choreografie, hudby a vůbec celkového provedení?

No jejej.  Kecám – jak říká moje žena – i prasatům do krmení. Ale já to nedělám proto, abych si honil triko. Snažím se působit jako tým a když mám nápad, tak ho nabídnu. Jenže někdy na to není čas, nálada, příznivá situace nebo dobrá vůle, a pak narazím – logicky.

Čtěte také: Broadway plánuje nový muzikál Hamlet

Co si myslíte o české muzikálové scéně?

Podle mě se dostala do slepé uličky. Tedy alespoň ta pražská – jinou neznám. Ovládlo ji několik skupin, které na umění chtějí především zbohatnout a vnitřně jim vůbec nejde o věc. Tedy za předpokladu, že se přikloníme k názoru, že muzikál je kromě divadelní komerce i umění, a to myslím absolutně bez urážky.

Tomáš Trapl

Jako Quasimodo od Victora Huga Zdroj: muzikal-zvonik.cz

Přes bohaté zkušenosti jste vlastně na hlavní roli v muzikálu dosáhl až ztvárněním Quasimoda. Berete tu roli jinak než ty předchozí?

Beru ji jako ty předešlé. Jen s tím rozdílem, že jsem zas o něco starší a vyzrálejší. Hlavní role je asi jistá meta pro herce, ale já jsem měl vždy štěstí i na poměrně velké role vedlejší, takže takový absťák po hauptce (pozn. red. hlavní role), jako mívají kluci z kompany, jsem nikdy nepociťoval.

Jakou z těch všech rolí považujete za nejobtížnější (pěvecky, herecky, pohybově)?

Jidáš (Jesus Christ Superstar) určitě pěvecky. Šašek-sluha-profesor (Dracula) herecky a Quasimodo pohybově.

Recenzujeme: Kat Mydlář stínal na Broadwayi

V Draculovi jste do role šaška-sluhy-profesora nastoupil po Jiřím Kornovi, který byl s rolí neodmyslitelně spjatý. Přistupoval jste k novému nastudování proto odlišně?

Já už Korna alternoval v roce 1996, poté co z Draculy odešel Apolenář, takže jsem s tím vážně neměl problém. A navíc neuznávám personifikování popových hvězd do muzikálových rolí, i když chápu, že na tom je částečně založen celý náš muzikálový showbyznys.

Tomáš Trapl a nymfy (Dracula)

V legendárním Draculovi jako hradní komorník Zdroj: tomas-trapl.cz

Byť jste na muzikálové scéně stálicí, spáry komerce se vám spíše vyhýbají. Vyhovuje vám to vzhledem k osobnímu i rodinnému životu?

Samozřejmě. Vy byste snad chtěl, aby o vás v novinách psali, jak jste v autě souložil s dcerou vašeho nejlepšího kamaráda, pak jste se šel vyčůrat na Karlův most a potom jste si vyzvedl vaše nemanželské dítě, které máte s nejlepší kamarádkou vaší ženy, ale ona o tom neví?

Tomáš Trapl (*1964)

  • Vystudoval operní zpěv na Konzervatoři v Praze a HAMU
  • Jako člen mezinárodní společnosti Artists for Prague ztvárnil v angličtině hlavní role v muzikálech The Fantasticks (Matt), Pippin (Pippin), A Christmas Carol
  • Zahrál si ve velké řádce muzikálů. Mezi ně patří třeba Bídníci, Jesus Christ Superstar, Dracula, Hamlet, Kat Mydlář nebo Quasimodo
  • V letech 1996–2006 byl frontmanem skupiny DOLMEN
  • Kromě muzikálu se věnuje také dabingu, a to zpravidla v pohádkách Walta Disneyho
  • V současné době učí muzikálové herectví na Konzervatoři v Praze

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Tomáš Trapl: Pražský muzikál se dostal do slepé uličky