Co se vám vybaví pod názvem Marchesa? Že by další módní značka haute couture? Možná si vzpomenete na šaty z červeného koberce, na kterém se herečky předhánějí o zisk ocenění nejlépe oblečené celebrity. Anebo před sebou vidíte šaty připomínající výtvarné dílo?
Poslední úpravy před prezentací, Zdroj: youtube.com
Značku Marchesa založily v roce 2004 Georgina Chapman a Keren Craig. Seznámily se při studiích na londýnské škole umění a designu. Ale o tom, že by spolu vytvořily návrhářské duo, tehdy neuvažovaly. Po závěrečných zkouškách se z Georginy stala designérka kostýmů. Zato Keren uchvátila variabilita práce s textiliemi. Zaměřila se hlavně na potisk a výšivky.
Šaty pro princezny
Po pár letech se pokusily zúročit načerpané zkušenosti a propojily svět výtvarných kostýmů se světem přehlídkových mol. Vznikla tak neotřelá kolekce šatů. Žádný model si nebyl podobný, co kus, to originál. Nejlépe se dají popisovat jako výtvarná díla. Není tedy náhoda, že značka Marchesa nese jméno po italské markýze Luise Casati, která byla známou múzou a patronkou umění začátku 20. století.
Věrnost výtvarné svobodě
U Georginy i Keren je poznat, že si dokáží vážit luxusu a mít absolutní výtvarnou svobodu. Není to nic trvalého, je stejně vratká a nestálá jako štěstí. Nemůžete ji vlastnit, ani si ji podmanit, zapůjčit si ji můžete jen za odměnu. Výtvarné svobodné vyjádření není tak snadné, jak se může na první pohled zdát. Buď je na modelech znát urputná snaha, která obvykle vede k přeplácanosti stylů, nebo je tak moc nezávislá, že do světa křičí: nezáleží mi na slávě a penězích, hlavně, že mám svobodu.
Vystřihovánky a spirála z odřezané tužky
Objevit mezičlánek mezi oběma extrémy se obvykle podaří nečekaně, po mnoha neúspěšných pokusech zaujmout, prorazit, zvítězit. Značka Marchesa ten mezičlánek získala a už sedm let s ním nakládá s rozvahou, ale ve velkém stylu. Návrhářky sice vystoupaly na Mount Everest v podobě haute couture, ale jestli se jim podaří udržet se tak dlouho jako například Karlu Lagerfeldovi, to musí dokázat a potvrdit jen svojí prací.
Kolekce pro jaro 2011
V září na týdnu módy v New Yorku se Marchesa představila doslova dechberoucími šaty. Nemělo by to být nic překvapivého, vzhledem k předešlým kolekcím, ale tentokrát musela znehybnit i nemilosrdnou Annu Wintour. Kdyby vám někdo nabídl vybrat si jakýkoli jeden model z této kolekce a cenovku přitom ignorovat, musely byste trpět při pomyšlení, že zbylé modely budou osaměle viset na ramínkách u někoho jiného.
Tak které? Těžká volba
Jarní kolekce je jako pohádka Tisíc a jedna noc. Jedny šaty, jeden příběh. Model v podobě líhnoucího se motýla, na kterém ulpěly zbytky kokonu. Hedvábné minišaty s nádechem růžové a nařaseným aranžmá poupat růží. Vrstvené pavučinové áčkové minišaty připomínající vílu Amálku. Jiné na sebe zase berou podobu páva těsně před načepýřením.
V kolekci vyniká Kerenin talent pro práci s textiliemi, pomalování látek i potisk. Na to navazuje Georgina se svým vytříbeným citem pro přenesení výtvarného návrhu do reálné podoby. Práce kostýmní designérky se tak vlastně nikdy nevzdala. Rozdíl je jen v tom, že dříve pro inscenaci použila několik kostýmů, ale nyní Georgině stačí jediné šaty pro převyprávění celého příběhu. Najděte si i vy ten svůj.