Ministr školství Josef Dobeš přichází s lékem na nízkou úroveň českého školství. Plošné testy žáků 5. a 9. tříd prozradí, co děti neumí. Ti, kteří u testů neuspějí, půjdou na učňák.
Malou maturitu podstoupí žáci 5. a 9. tříd, Zdroj: sxc.hu
Ministerstvo školství přišlo s návrhem, který do značné míry změní podobu českého školství. Na doporučení Václava Klause mladšího plánuje zavést plošné přezkoušení žáků základních škol. Dětem, jež u testů z češtiny, matematiky a cizího jazyka neuspějí, se v budoucnu zabouchnou dveře před oborem s maturitou.
„Žáci, kteří standard nezvládnou, nesmí být přijati na žádné víceleté gymnázium (5. třída) nebo střední školu s maturitou (9. třída),“ napsal Klaus pro MF Dnes.
Testování naostro začne v roce 2014
Se zavedením prověrek v této podobě se počítá od roku 2014. Již za několik dnů, 12. a 13. prosince, proběhne na sto vybraných školách generálka a na jaře příštího roku se testování zúčastní všechny české základní školy, těch je asi 4200. Výsledky poslouží jako zpětná vazby pro školy, žebříčky ministerstvo zatím dělat nebude.
„Aby se mohlo ukázat, jak kvalitně výuka na škole probíhá, jsou potřeba minimálně čtyři roky. Pak bude možné změřit přidanou hodnotu školy – porovnat, jak se výsledky konkrétního žáka od páté do deváté třídy změnily, jak škola s dětmi pracuje,“ uvedlo ministerstvo.
Žáci zhodnotí své školy
Josef Dobeš, Zdroj: wikipedia.cz
Dobeš si od plošného testování slibuje především zvýšení kvality výuky na základních a středních školách. Z mezinárodního srovnání znalostí totiž vyplývá, že čeští studenti zaostávají za svými vrstevníky z okolních států.
Podle Dobeše na gymnáziích a středních školách studují děti, které by ještě před dvaceti lety nezvládly ani studium v prvním ročníku.
Od zrušení jednotných osnov se učitelé při výběru látky řídí všeobecnými požadavky, co by žáci jednotlivých ročníků měli umět. Testy by neměly ověřit pouze znalosti dětí, nýbrž i odhalit, zda kantoři tato pravidla dodržují.
Navíc sami žáci oznámkují školu. Na stupnici od nuly do desíti zhodnotí atmosféru školního prostředí. Školy, které u testů propadnou, se budou muset zlepšit. S tím by jim měli pomáhat inspektoři.
Kritika padá především na kategorizaci dětí
Plošné testování, které by o osudu dětí rozhodlo již ve věku jedenácti let, má i řadu odpůrců.
Vedle rozdělení dětí na řemeslníky a maturanty kritici poukazují na skutečnost, že testy nemohou prověřit takové dovednosti jako komunikační schopnosti. Mnohé děti trpí různými poruchami učení, které se ale dají s pomocí specialistů překonat, a i tyto děti jsou často schopny absolvovat vysokou školu.
„Testy mohou ve finále vést ke škatulkování škol i dětí. To není dobré,“ myslí si stínový ministr školství z ČSSD Marcel Chládek.