Telepatický Sherlock Holmes a dokonalý zločin Zničeného muže od Alfreda Bestera
Lukáš Vaníček
16. 11. 2009
Jak spáchat vraždu, aniž by si toho všiml telepat, který člověku dokáže přečíst i jeho nejskrytější vzpomínky? Zničený muž je knihou velice starou, přesto však neustále čtivou. Pusťte se do čtení, kde si nakonec nebudete jisti vůbec ničím a zároveň vším.
Hodnocení této knihy se dá provést už se znalostí několika prostých faktů. Kniha spatřila světlo světa v roce 1952, nyní ji již podruhé vydává nakladatelství Laser-books tentokrát v edici Mistrovská díla sci-fi. Už jenom fakt, že Laser sáhl po této knize, musí svědčit o jejích kvalitách, protože tato edice již má svoji nezlomitelnou autoritu, takže kniha v ní vydaná prostě kvalitní být musí. Je tomu tak i v případě zničeného muže?
Minuta ticha. Chvíle napětí. Ale na odpověď si ještě počkejte.
Román zavádí čtenáře do světa budoucnosti, ve které ve společnosti fungují a běžně žijí telepati, jejichž služby jsou k nezaplacení, a pracují tedy na mnoha důležitých postech. Zároveň je to svět, který je takřka spolknutý mezi dvěma soupeřícími firemními molochy, mezi kterými vládne krutý konkurenční boj. Vůdce jedno z nich, Ben Reich, se právě nachází v těžké životní situaci, protože jeho soupeř jej začíná porážet. Odhodlá se proto k šílenému činu. Vraždě. Tyhle základní informace jsou základem děje a dají se vyčíst z anotace.
Román Zničený muž je občas přirovnávám ke kyberpunkovému hnutí. Je to pravda, ale zároveň není. V tomto díle skutečně dochází k syntéze různých prvků, které ortodoxní sci-fi rozmělňují a vytváří velice chutný mix, ve kterém se o kosmickou loď zavadí jen letmo. Autor v textu výborným způsobem spojuje klasický detektivní román, který nejenom že zasazuje do futuristického prostředí, ale on jej v něm přímo vypráví. Budoucnost není jen kulisou a rekvizitou, díky které dostane román nálepku sci-fi, ale plnohodnotnou částí knihy, která z ní vytváří i po letech velice aktuální dílo plné imaginace a novátorství. V originalitě jde tak daleko, že, kdyby v úvodu recenze nebyl napsaný rok vydání, až na několik drobných detailů by se celá kniha dala považovat za dílo moderní sci-fi, která do žánru přináší nové pohledy na věc. Krásné na tom všem je uvědomění, že takto popsaný nový náhled na věc v této knize existuje již po takovou dlouhou dobu.
Autor napsal text na svoji dobu přímo revolučním stylem, ve kterém se nebojí experimentovat. Kyberpunkový sice není, ale převratný to ano. Vzhledem k tomu, že kniha vyšla minimálně dvacet let, před prvními náznaky nového literárního hnutí, tak podle tohoto klíče by se musel za kyberpunk považovat jakékoliv dílo, které vybočuje ze zavedeného úzu a odehrává se ve městě.
Je pouze velice málo knih, ve kterých se objevuje stylizace samotného rozvržení slov na stránce. V této souvislosti je třeba použít superlativ, protože díky změti vět na stránce, která úplně vybočuje z klasického zarovnání, autor dokáže naplno představit čtenáři podstatu své verze mentální komunikace a tedy čtenáře naplno vtáhnout do knihy. Jsou to prostě luxusní pasáže, které nikde jinde nenajdete. Zároveň je třeba tuto stránku přečíst vícekrát, protože v mnoha případech je třeba nejprve nelézt systém, jak stránku číst. Není to obtížené, tudíž nepůsobí rušivě a je to veskrze kladný element knihy. Zároveň s tím autor své postavy pojmenovává buď klasickými názvy, ale pro některé vymýšlí neologismy. Během prvního setkání zmatou, člověk má pocit, že jde o chybu tisku, ale na dalších stránkách knihy je třeba přijmout autorovu hru a naučit se jména číst (@kins apod.), díky čemuž už nebudou působit v textu rušivě a román dostane opět o trochu jiný nádech.
To byly formální věci, které činí knihu zajímavou, pozadu však nezůstává ani děj. Na to, že Zničeného muže napsal Bester jako svůj románový debut, je zkomponovaný přímo geniálně. Opět superlativum, ale namístě. Od prvních stránek knihy čtenáře táhne velice svižným tempem kupředu a postupně před ním rozkládá jednotlivá vlákna příběhu, která bourají hranice žánrů. Čtenář očekává jistý průběh událostí, protože je na ně zvyklý, Bester mu však předvádí, že lze celou věc napsat i jiným a zároveň stejným způsobem. Zápletku v textu ukrývá až na úplný závěr, ale do celého textu rozmístil veliké množství stop a signálů, díky kterým vytvoří ve čtenářově vědomí představu o rozuzlení, kterou ale mnohdy nedokáže naplno definovat.
Poslední stránky knihy jsou vyhrazeny na vysvětlení. Toto řešení sice není moc šťastné a mnohdy dopadne zle, ovšem v případě Zničeného muže tomu je přímo naopak, protože autor nepředloží čtenáři nic nového, naopak, spíš jenom konstatuje to, co by měl každý už dávno vědět a dotyčný je mu vděčný, že konečně konkretizoval to, nad čím dumal takovou dobu. Autor si také pohrává se čtenářem i hlavní postavou zároveň a přispívá tak k ještě většímu a intenzivnějšímu propojení mezi čtenářem a hlavní postavou.
Chyb na tomto románu se prakticky nedá nalézt. Někoho můžou zmást na první pohled chaotické stránky již výše zmiňované a tolik vychvalované mentální komunikace, popřípadě zvláštní jména. Není to však nic tak krizového, aby při neporozumění těchto inkriminovaných partií čtenářovi ušlo něco kritického. Přijde tím sice o zajímavý zážitek, ale knihu jako takovou mu to neznechutí.
Závěrem lze tedy pouze konstatovat, že na svoji dobu to byl román převratný, který i přes propast času dokazuje, že mohou vzniknout díla nadčasová, která jsou aktuální v každé době a přinášejí čtenáři takové hodnoty a estetický zážitek, aby s nimi byl vždy spokojený. Odpověď na otázku z úvodu recenze tedy zní: ano. Ano, tento román si své právo na označení mistrovské dílo sci-fi skutečně právem zaslouží, což dokazuje i vůbec první udělovaná cena Hugo, kterou autor za tuto knihu obdržel.
Název: Zničený muž
Autor: Alfred Bester
Překlad: Luboš Makarský
Počet stran: 148
Vydalo: Laser-books s. r. o., Plzeň 2009
Doporučená cena: 179,- Kč
Hodnocení: ***** (90%)