Velký kulturní zážitek mohl včera večer, 24. října, zažít každý, kdo přišel na koncert indické zpěvačky Susheely Raman. Do pražského Paláce Akropolis přijela s kvartetem, které slibovalo nevšední propojení západních a východních kultur.
Susheela Raman v Paláci Akropolis 24.10.2011, Zdroj: Ondřej Pokorný, Topzine.cz
Samotnému koncertu předcházelo vystoupení turecké dvojice s názvem Su. Zpěvačka Seyran Tanritanir a kytarista Martin Alaçam zahráli lidem svůj výběr z turecké lidové hudby, folku, rocku a místy až šansonu.
Indická zpěvačka vsadila na výraznou rytmiku hráčů na tabla a dholak
Ačkoli Susheela Raman a její kapela přijeli do Prahy ve zmenšené sestavě, diváci se rozhodně nemuseli cítit nějak ochuzeni. Kromě jejího manžela, kytaristy Sama Millse, s ní přijeli hráč na tabla Aref Durvesh a Kutle Khan, hráč na buben zvaný Dhol. Oba tito hudebníci se pak v některých částech připojili i ke zpěvu.
Koncert od počátku působil velmi exoticky. Zpěvačka Susheela se vlnila v tajemném rytmu písní, který často přes počáteční poklidné a zamyšlené části přešel do velmi divokého tempa, které rozjížděli oba hráči na bubny.
Kytarista Sam Mills se s kytarou promyšleným způsobem zapojoval do tohoto hudebního experimentu a v klidných částech tak jemně doprovázel svoji manželku, avšak při rychlejších částech se dovedl utrhnout ze řetězu a spustit až leckdy noisové doprovody.
Susheela Raman – Orfea ( z alba Vel)K tomu mu pomáhalo množství kytarových efektů, kterými obohacoval svoji elektrifikovanou akustickou kytaru. Samotná zpěvačka Susheela Raman proplouvala ve svých zpěvech od tajemných indických melodií až k bluesovým či rockovým vodám.
Zazněly největší hity Susheely Raman – písně Daga Daga či Raise Up
Repertoár, který si pro koncert připravila, se skládal především ze skladeb z posledního alba Vel, z něhož zazněly například skladby Daga Daga či Raise Up. Susheela Raman také neustále uchvacovala svým bohatým hlasovým rejstříkem, kterým dokazovala až neuvěřitelně citlivou fúzi východní a západní hudby.
Při některých částech koncertu si člověk připadal, jako kdyby se účastnil nějakého šíleného obřadu bohyně Kálí, neboť tempo některých skladeb bylo smrtící a Susheela Raman sebou trhala v rytmu a hypnotickým pohledem sledovala publikum. Oba hráči na bubny drželi nemilosrdně rychlé tempo, které hraničilo s lidskými možnostmi.
[youtube_660]UFlAJklVyrg[/youtube_660]
Na závěr koncertu došlo na kytarové sólo, ale posluchače asi nejvíc zaujaly sólové výstupy obou hráču na bubny, kdy se střídali v divokém tempu s využitím různých vokálních rytmicky znějících slabik. Tyto části publikum nejvíce dostávaly do varu, zvláště pak, když se před nimi zpěvačka Susheela Raman všelijak svíjela, tančila nebo vlnila v rytmu.
Většina skladeb se nesla v rychlém tempu a trvala kolem deseti minut
Po odchodu z pódia se kapela ještě jednou vrátila s přídavkem, kterým se s návštěvníky klubu definitivně rozloučila. Něuvěřitelné hráčské schopnosti všech vystupujících sledovalo mnoho lidí s otevřenou pusou, neboť vydržet v tomto šíleném tempu hrát skladby, které trvaly průměrně kolem deseti minut, bylo prostě neuvěřitelné.
Susheela Raman tak ukázala Praze, jak lze přirozeným způsobem propojit natolik odlišné kultury, jako jsou právě ta západní a východní. V jejím podání došlo k čisté hudební fúzi obou těchto světů a její koncert v Praze tak mnoha lidem určitě zůstane ještě velmi dlouho v paměti.
Susheela Raman
24.10.2011
Palác Akropolis, Praha
Délka koncertu: 100 minut
+ atmosféra v klubu
+ vynikající výkony muzikantů
+ kontakt s publikem
Hodnocení: 80%