Menu
TOPZINE.cz
Sport

Studenti ČVUT představili zbrusu novou formuli

Redakce

Redakce

16. 10. 2010

V dejvickém campusu Českého vysokého učení technického byl prezentován model formule, se kterou se závodí ve studentských soutěžích. Ti, kteří se tou dobou pohybovali v areálu campusu, mohli zhlédnout několik ukázkových jízd a poté se ve formuli i vyfotit.

Někteří členové týmu.

Část týmu CTU CarTech Foto: Karel Slabý, Topzine.cz

Celý projekt je zaměřen na závodní formuli, kterou si studenti technické univerzity sami navrhli, vyrobili a nyní v ní také závodí v mezinárodních soutěžích. Úspěch formule je znám i za hranicemi republiky. Letos se konstrukční soutěže v německém Hockenheimu zúčastnilo 77 týmů, z toho Česká republika obsadila krásné 18. místo a je historicky nejlepším týmem z bývalého východního bloku. Bohužel na rozdíl od Německa, kde je takových týmů několik, v České republice je tento jediný. Podobné je to se zastoupením žen a mužů. Zatímco za hranicemi závodí i děvčata, u nás jsou zatím všechna místa obsazena chlapci.

Kdo tým CTU CarTech tvoří? Celkem je zde 25 členů.Všichni členové jsou studenti ČVUT, ať už strojní, elektrotechnické nebo jiné fakulty. Zapojují se bakaláři, magistři i inženýři. Někdo začal už v prváku, někdo později. Všechny spojuje závodění a to, že mohou realizovat své vlastní nápady. Mezi studenty se najdou i tací, kteří navrhnou celou karoserii nebo design auta. A kdo je nejdůležitější? To se nedá říci. Každý má určitou roli a teprve všichni dohromady vytvoří pravé a nefalšované dílo. Tým má i svého kapitána Michala Vašíčka, kterého si sám zvolil. A co potřebujete, abyste se mohli zapojit? Musíte být studentem a musíte mít řidičák, nepotřebujete žádnou pilotní nebo závodní licenci.

Ing. Radek Tichánek, Ph.D., přebírá část sponzorských darů pro tento rok.

Radek Tichánek přebírá část sponzorských darů pro tento rok Foto: Karel Slabý, Topzine.cz

Projekt vznikl za podpory vědecko-výzkumné činnosti při ČVUT. Velký díl patří také sponzorům. Ti neposkytují jen finanční příspěvky, ale také nabízejí pomoc při sestavování nebo dodání nějaké součástky. Nejúspěšnější absolventi mohou získat místa u předních českých i zahraničních automobilových společností. Začátky projektu se datují do roku 2007, ale jeho vrchol přišel až tento rok, kdy se studenti zúčastnili závodu v německém Hockenheimu. V roce 2009 soutěžila jako první a jediná z České republiky formule ČVUT na okruhu a umístila se na 59. místě.

Cílem však není jen zúčastnit se závodu a pokusit se ho vyhrát, ale také vyvinout a postavit formuli, což dále přispívá i k rozvoji studentů a jejich talentů, aktivitě během studia a sbližuje studenty, kteří mají stejné zájmy, a to nejen na ČVUT, ale i ve světě.

Jezdec Tadeáš Nováček předvedl, co umí.

Jezdec Tadeáš Nováček předvedl, co umí Foto: Karel Slabý, Topzine.cz

Jedním z jezdců je i Tadeáš Nováček, který je studentem bakalářského programu na strojní fakultě ČVUT. Proč se rozhodl připojit k týmu a čím by se chtěl stát? „Na autech jsem vyrůstal. Jezdím s taťkou už několik let rally, takže tohle pro mě byla další skvělá příležitost si zajezdit. Do týmu jsem se zapojil hned v prváku a nelituji. A čím bych se chtěl stát? Tak to je jasné. Závodním pilotem…pokud by to ovšem nevyšlo, rád bych dělal něco okolo aut,“ řekl Nováček.

Kde se vůbec zrodila myšlenka závodů? Tyto jezdecké soutěže začaly v roce 1981 ve Spojených státech amerických, poprvé v Evropě se jely v roce 1989. Závody konající se v Evropě jsou čtyřikrát ročně a to v Německu, Velké Británii, Itálii a nejnověji v Rakousku. Dále se jezdí v USA, Austrálii a dalších zemích. Celosvětově je do nich zapojeno více než 270 technických univerzit a přes 3600 studentů.

Formule s číslem 35, se kterou letos studenti obsadili na závodech v Německu vynikající 18. místo.

Formule s číslem 35, se kterou letos studenti obsadili na závodech v Německu vynikající 18. místo. Foto: Karel Slabý, Topzine.cz

Jak celý závod vypadá? Je rozdělen na 8 disciplín. Neřadí se sem jen jízda, ale také vzhled a funkčnost vozidla. Dochází také k fiktivnímu businessu, kdy mají studenti obhájit své vozidlo a umět ho prodat alespoň v tisíci kusech. Vrcholem soutěže je závod na 22 kilometrů na čas. Jedou ho minimálně čtyři jezdci, kteří se postupně ve formuli prostřídají. Každý má dva pokusy na jízdu. Pro diváka je závod také zajímavý. Má přístup do všech boxů, může si prohlédnout všechna vozidla a potkat se s jezdci a popovídat si s nimi. Další kuriozitou je to, že předjíždění na okruhu je dovoleno jen v určitých zónách. Dbá se hlavně na bezpečnost pilotů.

A jak vypadá formule? Její největší rychlost je 140 kilometrů za hodinu, bez jezdce váží 275 kilogramů a její zrychlení z 0 na 100 km je 4,4 sekundy. Design současné formule navrhl bývalý student ČVUT, který teď působí ve Škodě a.s.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Studenti ČVUT představili zbrusu novou formuli