Setkáváme se s tím všude, a tak ani zábavní průmysl není výjimkou. Objevuje se celá řada filmů, které sdílejí stejné téma, ale jejich tvůrci se alespoň snaží o to, aby je od sebe odlišili. Podívejme se nyní na některé z nich, které mezi sebou svádějí úctyhodný souboj.
1. Rozpoutané peklo vs. Sopka
Téma: Příběh, který sdílejí tyto dva snímky, je o výbuchu sopky, o katastrofě, které se možná dalo předejít, ale nikdo nebral varování vážně. Oba tyto snímky vyšly v roce 1997 s rozdílem 3 měsíců a příběh zpracovaly pokaždé trochu jinak.
Zpracování: Děj ve filmu Rozpoutané peklo se odehrává v malém městečku ve státě Washington, zatímco Sopka má trochu větší ambice a představuje klasický katastrofický film odehrávající se ve velkoměstě, jakým je v tomto případě Los Angeles. I povaha hrozby je v obou dílech rozdílná. V díle Rozpoutané peklo jsou lidé ohroženi padajícím popelem, který je jen tak na okraj neskutečně vykreslen. V případě Sopky hrozbu představuje vroucí magma, které se hrne ulicemi města. V obou dílech v hlavních rolích stanuli dva krapet mrzutí muži – Pierce Brosnan (Rozpoutané peklo) a Tommy Lee Jones (Sopka).
Úspěšnost: Co se týče úspěšnosti těchto katastrofických děl, s větším finančním výnosem skončil snímek Rozpoutané peklo. Ten s rozpočtem přesahujícím 100 milionů dolarů vydělal na domácím trhu 67 milionů, celosvětový zisk pak činil něco málo přes 178 milionů dolarů. Film Sopka s rozpočtem 90 milionů dolarů pak na domácím trhu získal pouhých 40 milionů.
A který že film je lepší? Rozpoutané peklo představuje skromně působící, ale i přesto poutavé dobrodružství odehrávající se v krásné přírodě. Sopka je klasickým novodobým katastrofickým filmem a snahou vytvořit velkofilm. Posuďte sami, které dílo si zaslouží lepší hodnocení. U nás vítězí Rozpoutané peklo.
Trailer k filmu Rozpoutané peklo:
Trailer k filmu Sopka:
2. Nebezpečné známosti vs. Valmont
Téma: Oba tyto snímky jsou adaptací francouzského románu Nebezpečné známosti spisovatele Choderlose de Laclose, který vyšel poprvé v roce 1782. Svou otevřenou kritikou mravů a vztahů určitých společenských vrstev si získal velkou pozornost. Premiéru měly tyto dva filmy rok po sobě, jeden v prosinci roku 1988, druhý v listopadu roku 1989.
Zpracování: Opět se jejich zpracování odchyluje. Valmont je spíše takovou bledou imitací Nebezpečných známostí, kde i při vyšším rozpočtu nedosahuje takových kvalit jako snímek druhý, který zásluhou získal Oskara rovnou natřikrát. Nebezpečné známosti jsou chladnější, temnější, děj plyne lehčeji a nebojí se vyhnout se šťastným koncům. Valmont je oproti tomu spíše nevýrazný, postrádá jiskru, a navíc jsou z díla jasně patrné názory režiséra Miloše Formana na hlavní dvojici. Zatímco Nebezpečné známosti ukazují postavy takové, jaké skutečně jsou, a každý si na ně může udělat svůj názor, Forman se netají svými sympatiemi. Valmont se mnohem více zabývá společností a šíří příběhu, kdežto Nebezpečné známosti jsou spíše o vzájemných vztazích a intrikách.
Úspěšnost: A které že dílo nakonec skončilo jako to úspěšnější? Nebezpečné známosti se sedmi nominacemi na Oskara a ziskem 34 milionů dolarů na domácí půdě s rozpočtem 14 milionů dolarů. Valmont s rozpočtem 33 milionů dolarů získal pouze něco málo přes milion dolarů.
Trailer k filmu Nebezpečné známosti:
Trailer k filmu Valmont:
3. Super vs. Kick-Ass
Téma: Společným tématem těchto dvou děl je myšlenka, že v reálném životě je možné být superhrdinou. Vyšly opět necelý rok po sobě, Kick-Ass v květnu roku 2010, Super v dubnu roku 2011 (premiéru měl ale tento snímek na filmovém festivalu v Torontu už v září roku 2010).
Zpracování: Samozřejmě i v tomto případě se zpracování odlišuje. Kick-Ass je dílko vytvořené na motivy komiksu. Film Super vznikl čistě na základě fantazií jeho autorů. Hlavní hrdinové ve filmu Kick-Ass jsou povětšinou středoškoláci, postavy druhého filmu jsou dospělí lidé. Filmy vytvořené na motivy komiksů se většinou vyhýbají určitým prvkům, jakými mohou být dopady skutečného násilí či sexuální podtext. V těchto dílech je ale překvapivě najdeme. Zatímco Kick-Ass působí jako všeznalá parodie, Super je něčím úplně jiným a rozhodně mnohem zvrácenějším.
Úspěšnost: A které že dílo bylo to úspěšnější? Kick-Ass s rozpočtem 30 milionů dolarů, ziskem 48 milionů v USA a celosvětově 96 milionů. Na druhé straně Super s rozpočtem 2 milionů dolarů vydělal jen něco málo přes 300 tisíc. A co se týče kvality filmů, jistě s námi budete souhlasit, že Kick-Ass zvítězil na celé čáře. Režisér Gunn se snažil do filmu Super nacpat, co jen šlo, aby alespoň něco diváky zaujalo a zajistilo úspěch. Bohužel ale přestřelil a ani extrémní násilí, ani andělské vize či animované části nezabraly. Kick-Ass má také své problémové části, ale i přes tyto nedokonalosti je zábavnější a upoutá divákovu pozornost.
Trailer k filmu Super:
Trailer k filmu Kick-Ass
4. Iluzionista vs. Dokonalý trik
Téma: Společným tématem jsou v tomto případě kouzelníci viktoriánské éry, kteří se nevyhýbají ani téměř smrtelným trikům a milují extravagantní klobouky. Oba dva filmy vyšly v roce 2006 asi měsíc po sobě. Děj díla Iluzionista se odehrává převážně ve Vídni, kde sledujeme prostého kouzelníka, který se zamiluje do urozené ženy, s fatálními následky. Dokonalý trik se odehrává ve viktoriánské Anglii a také využívá historické momenty a postavy (například Nikola Tesla).
Zpracování: Obě díla jsou hlubokými lidskými příběhy odehrávající se ve světě čar a kouzel. Ale zatímco Iluzionista se zaměřuje více na milostnou zápletku, Dokonalý trik je zaměřen především na souboj dvou kouzelníků. Iluzionista se navíc soustředí spíše na takový druh kouzel, který lze předvádět na jevišti. Dokonalý trik se nakonec stočí do trochu více nadpřirozeného území.
Úspěšnost: Co se úspěšnosti týče, Iluzionista s rozpočtem 16,5 milionů dolarů vydělal celosvětově přes 87 milionů dolarů. Dokonalý trik s rozpočtem 40 milionů dolarů získal 109 milionů dolarů.
Trailer k filmu Dokonalý trik:
Trailer k filmu Iluzionista:
5. Dívka vs. Hitchcock
Téma: Společným tématem je postava Alfreda Hitchcocka, který byl tak trochu patolízal. Obě díla vyšla roku 2012 s odstupem jednoho měsíce.
Zpracování: Dívka je dílo zaměřující se na vztah mezi Hitchcockem a Tippi Hedrenovou. Hitchcock byl v roce 1962 na vrcholu slávy a kreativity. Právě v této době se rozhodl do hlavní role svého nejvíce ambiciózního filmu Ptáci obsadit neznámou modelku. Poté, co z ní stvořil přesně takovou postavu, jakou si přál, začal být posedlý představou, že by ho mohla milovat. V díle je charakterizován jako mimořádně morbidní, sexuálně zvrhlý skřet.
Film Hitchcock se odehrává v roce 1960, kdy Alfred Hitchcock právě natáčí svůj nový film, který má rozhodnout o jeho budoucnosti. Film, kterému téměř nikdo nevěří a kvůli kterému se Hitchcock musí zaručit svým majetkem. A nakonec film, který se stane legendou. Dílo mapuje nejen historii vzniku tohoto veledíla, ale také milostný vztah mezi Hitchcockem a jeho ženou.
Úspěšnost: Co se úspěšnosti týče, i přes chválu kritiků neprolomil snímek Dívka žádný z rekordů stanice HBO. Podobně žalostně si vedl i Hitchcock, který v USA vydělal pouhých 6 milionů dolarů a nedokázal si ani vybojovat žádné hlavní nominace na Oscara.
Trailer k filmu Hitchcock:
Trailer k filmu Dívka:
6. Robin Hood vs. Robin Hood: Král zbojníků
Téma: Obě díla se zajímají o legendu Robina Hooda a obě vyšla v roce 1991, měsíc po sobě.
Zpracování: Nízko nákladový Robin Hood se soustředí spíše na větší historické přesnosti než na to, jak zaujmout diváka. A tak jsme svědky toho, jak se Uma Thurman utápí v roli služky Marion, dívky s mléčně bílou pletí, která je v nouzi a je třeba ji zachraňovat. Marion v Králi zbojníků je oproti dívce v nesnázích v Robinu Hoodovi odvážná. Celkově je herecké obsazení v Králi zbojníků mnohem lepší a je na co se dívat.
Úspěšnost: A kdo je vítězem tentokrát? S mílovým náskokem Král zbojníků, který vydělal celosvětově téměř 400 milionů dolarů, i když se na plátna dostal jako druhý v pořadí. Robin Hood skončil se ziskem celosvětově 700 tisíc dolarů.
Trailer k filmu Robin Hood: Král zbojníků:
Trailer k filmu Robin Hood:
7. Kamarád taky rád vs. Hlavně nezávazně
Téma: Jistě si všichni vzpomenete na komedii s Justinem Timberlakem a Milou Kunis Kamarád taky rád. Myšlenka, že lásku můžete hodit za hlavu, protože je s ní jenom trápení a stačí jenom kamarádský sex, se objevila i ve filmu Hlavně nezávazně. Zde zazářila Natalie Portman spolu s Ashtonem Kutcherem. Oba tyto filmy vyšly v roce 2011, jen několik měsíců po sobě.
Zpracování: V obou případech se jedná o romantické komedie vyprávějící o dvou přátelích, kteří se rozhodnou pro sexuální vztah bez jakýchkoli emocí. Co se odlišností týče, ve filmu Kamarád taky rád je nejprve uzavřena dohoda a až poté se postavy oddávají sexuálním radovánkám. Ve filmu Hlavně nezávazně se spolu nejprve vyspí, až poté si stanoví pravidla. V obou dílech se objevuje postava gaye. Ale zatímco v Hlavně nezávazně je stereotypně zženštilý, ve druhém díle je naopak až agresivně maskulinní, avšak stále nepopiratelně gay. Film Kamarád taky rád primárně pracuje s chytrým dialogem doplněným o situační humor. V díle Hlavně nezávazně je to přesně naopak.
Úspěšnost: Co se úspěšnosti týče, Kamarád taky rád s rozpočtem 35 milionů dolarů vydělal v USA přes 55 milionů, celosvětově pak 150 milionů. Dílo Hlavně nezávazně s nižším rozpočtem 25 milionů dolarů dosáhlo zisku 70 milionů v USA, celosvětově pak 149 milionů.
Trailer k filmu Kamarád taky rád:
Trailer k filmu Hlavně nezávazně:
8. Sněhurka a lovec vs. Mirror Mirror
Téma: Oba tyto filmy spojuje postava Sněhurky, dívky se sněhově bílou pletí a havraními vlasy. Dílo Mirror Mirror mělo premiéru v květnu roku 2012, Sněhurka a lovec o něco později.
Zpracování: Co se zpracování týče, obě díla vycházejí z tradičního pojetí pohádky o Sněhurce. Nechybí v nich tedy zlá královna, neoprávněné uvěznění, tmavý les či sedm trpaslíků. Odlišují se ale v přístupu a v celkovém ladění. Sněhurka a lovec je dílo dramatičtější, temnější a vytvořené s obrovským rozpočtem. Nechybí zde nálety strašidel či obléhání pevnosti. Mirror Mirror je naopak lehčí komedií. Královna (Julia Roberts) v tomto případě není tak děsivá a její neustála nejistota, zda je pořád tou nejkrásnější, působí dokonce zábavně.
Úspěšnost: Pokud bychom se podívali na úspěšnost obou děl, film Sněhurka a lovec s rozpočtem 170 milionů dolarů vydělal v USA lehce přes 155 milionů. Mirror Mirror zase s rozpočtem 85 milionů získal téměř 65 milionů. První zmíněný film skončil se dvěma nominacemi na Oscara, za kostýmy a vizuální efekty. Druhý s nominací pouze za kostýmy.
Trailer k filmu Sněhurka a lovec:
Trailer k filmu Mirror Mirror:
9. Hledá se Nemo vs. Příběh žraloka
Téma: Ryby jsou oblíbení filmoví hrdinové. Jsou to malá a plachá stvoření žijící ve světě plném nebezpečí a nástrah, téměř jako lidé. Dejte jim hlas a pár problémů k řešení a máte na světě trhák. Filmová studia Pixar a Dreamworks si to uvědomila a vytvořila dva velmi podobné, ale přesto rozdílné filmy. Film Hledá se Nemo vyšel v roce 2003, Příběh žraloka o rok později.
Zpracování: Hledá se Nemo je příběh o Marlinovi, klaunovi očkatém, který tragicky přijde téměř o celou svou rodinu. Zůstane mu jediný syn, a tak není divu, že se snaží dělat všechno pro to, aby ho udržel v bezpečí. Malý Nemo je ale i přes veškerou ochranu odchycen potápěčem a dopraven do akvária v zubní ordinaci v Sydney. Marlinovi nezbývá nic jiného než sebrat veškerou svou odvahu a spolu s modrou skalárou Dory jít hledat svého syna.
Hlavním hrdinou Příběhu žraloka je malá upovídaná rybka Oskar, která se utápí v dluzích. Když ztratí svou splátku a musí čelit medúzám, které na něj byly vyslány, uchýlí se ke lži. Vezme si na svědomí smrt žraloka, u kterého ho medúzy našly. Medúzy velice rychle roznesou, že Oskar umí zabíjet žraloky, a tak tato rybka dostává nálepku zabijáka. Don Lino, otec mrtvého žraloka, slibuje pomstu.
Obě tato díla vynikají výborným filmovým zpracováním. Podmořské světy jsou dech beroucí. Co se zpracování týče, Hledá se Nemo zachovává podmořský svět takový, jaký ve skutečnosti je. Klauni si tvoří domov v sasankách a racci a pelikáni neustále útočí z oblohy. Příběh žraloka vytváří pod vodou jakýsi druhý lidský svět, s městy, penězi, společenskými kruhy a italskou mafií, kterou reprezentují žraloci. Film Hledá se Nemo je plný napětí a zdánlivé porážky, když Marlin hledá svého syna. V Příběhu žraloka se Oskar zase hlouběji a hlouběji zamotává do problémů kvůli svému zlozvyku neustále říkat lži.
Úspěšnost: Na plné čáře skončil jako úspěšnější film Hledá se Nemo, který s rozpočtem 94 milionů dolarů vydělal jen v USA téměř 340 milionů, celosvětově pak přes 864 milionů dolarů. Příběh žraloka s rozpočtem 75 milionů dolarů vydělal v USA přes 160 milionů.
Trailer k filmu Hledá se Nemo:
Trailer k filmu Příběh žraloka:
10. Pád Bílého domu vs. White house down
Téma: Obě tato díla pracují s motivem masivního teroristického útoku na Bílý dům a s jeho následným pádem. White house down měl u nás premiéru v půlce července 2013, Pád Bílého domu vyšel o chvíli dřív, v dubnu roku 2013.
Zpracování: I když k sobě mají oba filmy velice blízko, a to nejenom podle názvu, najdeme zde i nějaké odlišnosti. Příběh je stejný. Pojednává o masivním teroristickém útoku na Washington, který promění část města v trosky a z prezidenta učiní vězně v jeho vlastní kanceláři. V jednom případě za útoky stojí Severní Korea, ve druhém případě nebezpečná polovojenská organizace. Ve filmu White house down s teroristy nebojuje jediný člověk, ale parta lidí bok po boku. Pád Bílého domu naopak jasně říká, že je jen jeden jediný člověk, který situaci může vyřešit.
Úspěšnost: Úspěšnost ještě nemůžeme srovnávat, protože White house down se v kinech ještě pořádně neohřál. Čísla jeho kolegy už ale známe. Pád Bílého domu s rozpočtem 70 milionů dolarů vydělal v USA zatím téměř 99 milionů, celosvětově pak přes 160 milionů dolarů.
Trailer k filmu Pád Bílého domu:
Trailer k filmu White house down: