Na vodě, koneckonců i pod ní, toho potkáte hodně, padlý strom, kameny, válce, vlny… Vše z tohoto se dá nejen přežít, ale docela i užít. Co se ale přežít nedá, je MEGAnával na tom nejlepším místě, ještě když něco jako zdravý rozum, slušné chování a pár drobných zásad se utopilo ještě před naloděním davu.
Nafukavací kanoe na tekoucí vodě Zdroj: nafukovacilode.cz
Pojďme si v tomto článku shrnout několik drobných zásad a situací, které mohou nastat. I když mnohým z vás mohou připadat naprosto jasné a samozřejmé, bohužel tomu tak na reálné vodě není.
Jedu-li do jezu, neřítím se jako střela. Dole pod ním může někdo vychutnávat vlnu a já bych do něho najel. Ten, kdo sedí na vlně, samozřejmě rád uhne, ale musím mu dát alespoň minimální čas. Z toho plyne i pohled obrácený. Pokud se budu o cokoliv pokoušet, tak vynechám z tohoto snažení nepřehledná místa, brankoviště… Pokud vůbec jedu v brankovišti, pokusím se maximálně nevadit účastníkům závodu.
…pokud ještě remcá, dostane pádlem
Jedu s odstupem od lodě přede mnou. Ne vždy je to úplně možné, ale je nutné počítat s tím, že loď, kterou následuji, bude mít problém. Vyhnije v jezu, chytne ji válec atd. Tím, že pojedu nalepen na ní, následné situaci moc nepomohu.
Pokud předjíždím, učiním tak v místě, kde nebudu vadit, případně dám o sobě vědět. Slušně! „Uhni vole…“ nepřipadá v úvahu. Jsem-li naopak předjížděn, pokusím se vadit manévru co nejméně.
Když si v poklidu pojedu a někdo mi přijede na záda a následně se omluví, pokusím se to přežít, pokud ještě remcá, dostane pádlem.
I tento problém budete muset řešit s větší pravděpodobností, pokud necháte hlavu doma, než když budete myslet.
Když někdo zůstane ve válci, snažím se počkat a necpat se nebo případně pomáhám.
Zastavuji a někdo ve vracáku již je. Nikdy se necpu za cenu vykopnutí již kotvícího! Správně bych měl jet tak, že další vracák je volný. I když uznávám, že to by se člověk většinou ani nehnul z místa.
Poslední poznámka by měla být spíše pod čarou, protože zdánlivě nesouvisí s tématem, ale…
NIKDY, opakuji NIKDY se nesnažte opírat či nějak chytat kmenů a padlých stromů. Nejen, že tím velice ohrozíte sebe a svoje vybavení, ale také v mnoha případech zaklíníte loď, nejlépe přes celé koryto a jejím následným vytažením vytvoříte blokaci a kalamitu. Nemluvě o tom, že zaměstnáte kdekoho k vyproštění plavidla.
Mnoho by se ještě dalo o tomto napsat, ale snad každý pochopil jádro problému.
Řeka není jen tvoje, chovej se podle toho…