Jak vycvičit draka měl dobré ohlasy u kritiků a byl velkým komerčním úspěchem. Jak dokáže Dreamworks vytvořit pokračování s tak vysoce nastavenou laťkou? Na tuto otázku odpovídal režisér Dean DeBlois.
Jak vycvičit draka 2. Zdroj: CinemArt
První film byl vydán v roce 2010 a vydělal skoro 500 milionů dolarů po celém světě. Krátce poté studio DreamWorks oslovilo Deana DeBloise, aby vytvořil pokračování.
Tvůrci váhali, jak příběh pojmout. Nemohl zcela navazovat na první díl, protože Škyťák byl na konci šťastný. „Příliš často se stává, že pokračování jsou zbytečná. Je to, jako kdyby recyklovali materiál, nebo to vypadá nahodile a nesouvisle,“ vyjádřil se režisér.
Příběh tak nechali zasadit do dalších let, DeBlois před Škyťáka postavil nové problémy. „Je to další stádium jeho života. Když se podíváte na první film a jeho problémy v té době, toužil po lásce svého otce, přijetí jeho komunity a po pozornosti od dívky, která se mu líbila. Podařilo se mu získat všechny tyto věci a navíc získal skvělého draka. Jak tedy začít druhý film?“
„Tak, že ho uvidíme jako dvacetiletého. To znamená, že je v dalším období svého života,“ vysvětluje DeBlois. „Je na rozmezí mezi mládím a dospělostí, řeší, kam se zařadit a necítit se jako věrná kopie svého otce. Tak vznikne cesta poznávání.“
Dalším bonusem takového pokračování je, že publikum roste se Škyťákem, jeho přáteli a rodinou. „Je to hezké, protože publikum, které milovalo první film, vyrostlo společně s postavami. Podobně jako tomu bylo u Harryho Pottera. Je skvělé, že můžeme nechat naše postavy takto stárnout.“
Film vás dostane v každém věku
Jak vycvičit draka získalo hodnocení 98 % z dobrého důvodu: film dokázal oslovit široké publikum. Pro DeBloise je důležité, aby také pokračování oslovilo děti i dospělé.
Film oslovuje široké publikum. Zdroj: DreamWorks
„Nikdy nedokážu odhadnout publikum,“ řekl režisér, „pokouším se tedy udělat film, který bych chtěl vidět jako desetiletý i jako dospělý. V současnosti je tu pár takových filmů. Například pro mě je to Impérium vrací úder. Nejen že je to nejlepší pokračování StarWars, které mě napadá, ale mluví k mnoha lidem. A o to se snažíme i my. Snažíme se udělat opravdový čtyřrozměrný film, který bude mluvit k dospělým i dětem.“
Nad tvrzením, že Jak vycvičit draka je jen dětský film, vrtí hlavou. „Vždy se snažíme bavit všechny v publiku, ale neztratit kontakt s dětmi a nezapomenout na ně. Myslím, že velkou součástí takového přístupu je vytvořit hrdinu s ambicemi. Škyťák se v prvním filmu stal městským hrdinou, postupně z něj chceme na konci trilogie udělat moudrého krále Vikingů. Toto je prostřední krok, aby si uvědomil, že v sobě má něco z matky i otce, ale zároveň je někdo jiný. Tohoto poznání se dočká v druhém filmu.“
Ať už je to jakkoli, děti jsou cílovou skupinou pro DremWorks. Studio připravilo produkty jako hračky, oblečení, online hry i jídlo s touto značkou.
Vzhled stárnoucího Škyťáka
Předtím, než se ze Škyťáka stane náčelník Vikingů, musí ještě vyrůst. Když se před rokem na internetu objevil obraz dvacetiletého Škyťáka, objevily se komentáře o tom, jak hezky stárne a stává se z něj atraktivní muž.
Ze Škyťáka je atraktivní muž. Zdroj: DreamWorks
Pro filmovou produkci a zejména designéra Pierra-Oliviera Vincenta tomu předcházelo velké přemítání o tom, jak by měl starší Škyťák vypadat. „Dívali jsme se na moje fotky, když jsem začínal v DreamWorks před 16 lety. Bylo to velmi smutné,“ vtipkuje DeBlois. „Ale myslím, že hlavní pro nás bylo, abychom pamatovali na to, jak vypadal v prvním filmu.“
„Je to velká výzva. Děti se někdy s věkem drasticky mění, takže jsme chtěli zachovat hlavně oči, potom udělat jeho vlasy trochu rozcuchanější, což nám umožnila současná technologie. Dělali jsme průzkum mladých lidí. Je to normální proces designu.“
Byli ovlivnění také hercem Jayem Baruchelem, který propůjčil Škyťákovi hlas. „I když jeho obličej není úplně jako Škyťákův, Jay byl inspirací. Je hodně hubený. A animátoři také sledovali jeho postoj těla.“
Jak vycvičit draka 2 bude v českých kinech od 19. června a třetí díl mohou diváci očekávat v roce 2016.