Víc jak čtvrtina letošních maturantů opakovala maturitní zkoušku. Nejhůře dopadl německý jazyk následován matematikou. Hrozby paní učitelky na češtinu si zřejmě žáci vzali k srdci, protože český jazyk se jim povedl nejlépe.
Jen málo studentů se mohlo radovat, Zdroj: sxc.hu
Ke státním maturitám se na jaře přihlásilo kolem devadesáti devíti tisíc studentů. Ke zkouškám z dospělosti nebyla připuštěna jedna desetina. Studenti zřejmě neslyšeli pořekadlo Bez práce nejsou koláče, a studium podcenili. Zatímco někteří měli možnost si zkoušku zopakovat v září, jiní musí opakovat ročník.
„Maturita mě čeká sice až příští rok, ale již teď se jí bojím,” svěřila se nám studentka gymnázia.
Každý pátý student u maturity propadl. Největší neúspěch zažila nástavbová studia. Mnohým studentům z oborných učilišt chybí dostatečné znalosti a chuť se učit.
Podzimní termín
Na podzim ke společené části maturit postoupilo přes dvacet tisíc studentů. Profilovou část skládalo ovšem pouze jedenáct tisíc. Pět tisíc neúspěšných studentů z jara nezvládlo ani podzimní opravný termín. Další pětina maturantů se nejspíše zalekla a vůbec ke zkouškám nedorazila.
Nejlépe dopadl český jazyk, čímž byly vyvráceny pověry a názory o negramotnosti a nízké úrovni čtenářů. Maturanti přípravu nepodcenili. Nejčastější známka byla trojka a kantoři mohli být na své žáky pyšní.
Anglický jazyk taktéž dopadl dobře. Nejvíce bylo dobrých a dostatečných. Studenti si nejspíš uvědomili důležitost znalosti cizích jazyků, bez nichž je těžké se prosadit na trhu práce. Existují místa, kde i uklízečka musí mít základy angličtiny. „Neudělala jsem zkoušku z anglického jazyka, a tak jsem si zaplatila kurz, makala jako šroub, dřela pot s kůží a vyplatilo se. Maturitu mám v kapse,“ radovala se po reparátu studentka obchodní školy.
V porovnání s odbornými školami jsou na tom studenti gymnázií lépe, jelikož se zaměřují hlavně na všeobecné vzdělání. Naproti tomu odborné školy se zajímají více o specifické předměty a s těmi ostatními jsou na nižší úrovni než gymnázia.
Nejhůře dopadl německý jazyk a matematika. V těchto předmětech pohořelo nejvíc studentů. Následovaly čtyřky, málo trojek a ještě méně dvojek. Jedničku nedostal nikdo. Nejméně úspěšní byly opět studenti SOU, pro něž je zejména matematika velku výzvou.
Ivana Břinková, profesorka matematiky, o státních maturitách
Co bylo pro žáky nejsložitější?
Pochopit zadání úlohy.
A v čem byli dobří?
V řešení jednoduchých rovnic, to jim opravdu šlo.
A kolik studentů maturitu zvládlo?
Z dvaceti devíti studentů se jich osm k maturitě vůbec nedostalo. V prvním kole ji udělali dva a v druhém kole dalších devět.
Čtvrtina nejlepších studentů by v případě potřeby složila i vyšší úroveň maturitní zkoušky, kterou v budoucnu budou vyžadovat vysoké školy. Kdyby se na gymnáziích zavedla vyšší obtížnost, zvýšila by se neúspěšnost maturantů nejméně o 6 %. Zavedením povinné zkoušky z matematiky by se neúspěšnost zvýšila na 13 až 15 %. Většina žáků vsadila na základní úroveň obtížnosti, ale našli se i hrdinové, kteří se odvážili na vyšší úroveň.