Ředitel SCIO Šteffl: Jednotná maturitní zkouška má být jen minimální laťkou
Redakce
9. 8. 2012
Ondřej Šteffl, ředitel testovací společnosti SCIO, se souhlasně vyjádřil k navrácení jedné společné úrovně maturity. Zkouška nemá podle něj být ničím víc než nutným minimem.
Uvedla to obecně prospěšná společnost EDUin na svých webových stránkách. Šteffl tak reagoval na dočasné změny v systému státních maturit, představené 17. července ministrem Fialou. Aktuální změny označil za krok zpět, který je však krokem správným. Loňská i letošní maturita podle něj uškodila celému vzdělávání.
„Mnozí zastánci minulého modelu státní maturity, a není jich málo, věří, že nejdůležitější je mít co nejnáročnější maturitu. Jsou i tací, kteří chtějí, aby propadlo hodně žáků. Jsme asi jedna z mála zemí na světě, kde se veřejně debatuje o tom, že omezíme přístup ke vzdělávání,“ poznamenal Šteffl a poukázal na to, že například ve Finsku dosáhne na maturitu o 24 procent populačního ročníku více než u nás.
Jednotná maturitní zkouška by přitom měla být pouze minimální laťkou, kterou musí nutně zvládnout žák každé střední školy. Šteffl se také staví kriticky k tomu, že si organizátoři státní maturity dali zbytečně vysoké cíle. Zejména pak srovnávání středních škol a vytvoření zkoušky, která bude vstupenkou na vysoké školy.
Čtěte také: Státní maturita 2013: Jedna společná úroveň a slohy v rukou učitelů
Podobný smysl má přitom shodou okolností projekt Národních srovnávacích zkoušek, který zabezpečuje právě Šteffl a SCIO, konkurenční společnost CERMATu.
„Čekáme, že maturant na gymnáziu bude umět v českém i v cizím jazyce i v matematice mnohem víc, od maturantů na odborných školách zase chceme, aby uměli i svou odbornost. Už loni se zdála úroveň státní maturity mnohým gymnazistům směšná. Proto by třeba název minimální středoškolská zkouška byl mnohem vhodnější,“ dodává.
Jednotná úroveň nestačí, zapojit se musí školy
Štefll mimo jiné vyjádřil znepokojení nad zastaralým systémem průběhu zkoušky jako takové. Aby maturita plnila skutečně funkci zkoušky dospělosti a připravovala absolventy do skutečného života a dalšího studia, nestačí jí pouze nastavit jednotný systém ze strany státu. Aktivně se musí zapojit především jednotlivé školy.
„Dejme větší prostor školám a pobídněme je, aby přemýšlely, jak zajistit, aby jejich maturanti byli dobře připraveni pro svět ve dvacátém prvním století, a přišly s rozmanitými variantami maturity, která bude vrcholem takové přípravy. Bude jen dobře, když budou různé,“ zakončil ředitel SCIO svou úvahu.
RNDr. Ondřej Šteffl, CSc.
- absolvoval matematicko-fyzikální fakultu, je kandidátem věd v oboru sociologie
- v roce 1990 založil první českou soukromou střední školu PORG (v současnosti pod vedením Václava Klause ml.)
- od roku 1995 vede na státu nezávislou společnost SCIO, zabývající se zjišťováním a hodnocením výsledků vzdělávání, přípravou testů a zkoušek (mimo jiné také Národních srovnávacích zkoušek) i mimoškolním vzděláváním