Pražský literární dům autorů německého jazyka chce vzbudit zájem o česko-německou literaturu recitační soutěží v německém jazyce. Soutěžit se bude formou videonahrávek.
Jak originálně dokážeš ty zprostředkovat text v němčině?, Zdroj: sxc.hu
Již podruhé se mohou žáci ve věku od 10 do 17 let, kteří mají němčinu jako svou mateřštinu, nebo se jazyk teprve učí, přihlásit do recitační soutěže. „První ročník jsme odstartovali v Praze ve spolupráci s dvěma německými školami. Letos jsme oslovili učitele němčiny po celé zemi,“ poukazuje na hlavní změnu Jitka Nešporová, mluvčí literárního domu.
Sebedůvěru pro komunikaci v cizím jazyce pomůže nalézt recitace
„Chceme přitáhnout žáky k literatuře. V první řadě se snažíme podpořit je v četbě, zároveň bychom je chtěli přivést k různým možnostem uvažování o literatuře a k práci s psaným i mluveným projevem,“ vysvětluje záměry organizátorů Nešporová.
Soutěžící si mohou sami vybrat text, který je bude bavit. Jejich úkolem není jen to, aby se ho naučili odříkat zpaměti. Měli by nad ním přemýšlet a dokázat jej posluchači osobitě zprostředkovat.
Druhý ročník recitační soutěže v němčině pořádá Pražský literární dům autorů německého jazyka ve spolupráci s Rotary Club Bohemia. Zájemci mohou posílat přihlášky spolu s nahrávkami svého projevu na DVD na adresu Pražského literárního domu autorů německého jazyka do 31. ledna 2012.
„Přednes vyžaduje trénink. Tím, že člověk několikrát zopakuje totéž, uvědomí si, že intonace, tempo nebo hlasitost může pozměnit význam věty. Přitom pochopí, jak je důležitá pečlivá výslovnost,“ shrnuje Nešporová, proč recitace pomáhá při osvojení jazyka.
Nakonec se žáci natočí na video, které posoudí porotci. Výkony účastníků loňského ročníku zhlédnou 13. listopadu také návštěvníci Pražského divadelního festivalu německého jazyka před zahájením představení KRABAT.
Recitační soutěž nabízí podle Jitky Nešporové možnost, jak si najít cestu k němčině: „S cizími jazyky se člověk seznámí, když je používá. Mluvením a aktivním používáním jim může přijít na chuť. A když se něco nového naučí, má z toho dobrý pocit, který ho motivuje k dalšímu rozvoji.“