„Myslíš si, že mi to dělá dobře? Myslíš si, že jo?!“ křičí Tom Wilkinson alias mediální magnát James Reid na svého obtloustlého kudrnatého synka Britta, zatímco mu z rukou bere gumovou postavičku Supermana a jedním švihem urve superhrdinovi hlavu. Ta skončí v koši, záběr zblízka. Tak začíná nový film Michela Gondryho, neobvyklá, šílená akční komedie s ostrým humorem Zelený sršeň.
Musím říct, že informace, že Michel Gondry natáčí akční komedii podle komiksové předlohy, mě překvapila. Propůjčil se Gondry komerční žánrové klasice? Michel Gondry je režisér inovátor, hračička. Před sedmi lety nadchl zvláštní (a dnes už kultovní) melancholickou romantikou Věčný svit neposkvrněné mysli a od té doby mu fanoušci zobou z ruky. Ať už je řeč o Nauce o snech (2006), hravé fantazii o lásce, snech a papírových kamerách, nebo Prosíme přetočte (2008), komedii o dvou kamarádech z videopůjčovny, s ulítlou myšlenkou natočit znovu filmy ze zničených videokazet, Gondry své filmy vždycky napěchuje tolika vychytávkami, že se člověk nestačí divit.
Zelený sršeň je a není výjimkou. Na jednu stranu má mnohem mainstreamovější námět. Dva týpci se převlékají za superhrdiny a ničí losangeleské mafiány. Na druhou stranu si ale Gondry svůj styl vzít nenechal a snažil se ho vpašovat, kde jen mohl. Jeden týpek je ňouma, který by si nejraději nechal říkat Zelená včelka, druhý geniální technik, který svůj talent nejprve rozvíjel na futuristickém automatu na kafe. Je tohle snad normální?
Pomocník za všechny prachy
Junior má se svou budoucností jiné plány. Rozhodne se stát superhrdinou. Respektive padouchem, který potírá jiné padouchy. Hlavně ne žádným ulízlým pionýrem, ale pořádně kruťáckým borcem. Zeleným sršněm, který vymýtí zločin ve městě a každý se ho bude bát. Má k sobě takového nenápadného pomocníka – bývalého otcova zaměstnance Kata (Jay Chou). Kato umí vařit výtečnou kávou a stavět výtečná hi-tech auta, zbraně a podobné technické blbiny. Kromě toho ovládá několik bojových umění, klasický boj všemi prostředky s protivníkem na ulici a dokáže si v hlavě zpomalit reálný děj. Bez tohoto nepatrného detailu, jakým je Katova přítomnost po Brittově boku, by Reid mladší nepřežil ani minutu. Tomu to ale vůbec nedochází, Kata neustále ponižuje a všechny zásluhy bere na sebe. A k tomu všemu se tu ještě motá sekretářka/novinářka v podání ucházející Cameron Diaz (Zatím spolu, zatím živi).
Britt a Kato rozhodně nejsou typická dvojice akčních parťáků. Žádný Butch Cassidy a Sundance Kid nebo Walker Texas Ranger a Trivette. Je to dvojka dost nevyvážena, neparťácká v klasickém stylu já za tebe – ty za mě, zato ale supervtipná. Hlášky, které si mezi sebou Zelený sršeň a jeho poskok s šoférskou čepicí a lá Řidič slečny Daisy vyměňují, stojí za to, a nejen ty jejich. Takhle jsem se v kině už dlouho nezasmála.
Očima Pavlíny Nouzové: Komiksárna lízlá akčním nářezem, takových je poslední dobou jak houbiček po dešti. Jenže Kick-Ass měl výborného hlavního hrdinu a Scott Pilgrim dohnal vizuální orgie do krajností. Sršeň je moc příjemný, zpomalovačky fungují, souboje jsou stylové, ale hlavní postava je prostě chodící vopruz, na kterého vás rozhodně nebude bavit se celou dobu dívat. Ještě že tu jsou super-cool šofér a přísný záporák.
Hodnocení: 4****
Ben Hur trik a Hans Landa
Humor (něco mezi jeho absurdním a přitroublým druhem) spolu se skvělou akcí jsou tak největší plusy Zeleného sršně. Gondry ukázal, že si s akčním stylem umí poradit. Zpomalené záběry, roztančené bitky, komiksová stylizace (zvlášť když začne své umění předvádět Kato), efektní kamera, která jde až na krev jako při boxerských zápasech, odlétávající kapičky potu a bůhví čeho ještě. K tomu se řadí vtipné vynálezy od aut s tím Ben Hur trikem po kávovar, za který by se nestyděl ani Nikola Tesla, přes hlavního záporáka (oscarový hanebný esesák Christoph Waltz) – mafiána Chudnofského („S takovým debilním jménem nemůžeš působit hrozivě.“) – až po Jamese Franca. Ten sice z plátna zmizí po dvou minutách, jeho scéna má ale náběh na to, být legendární.
Já osobně mám ovšem problém s Brittem. Je to spratek, samolibé pako, které moc inteligence nepobralo, místo toho ale bylo obdařeno koňskou dávkou sebestřednosti. Z toho, co tady popisuju, by ještě mohl vylézt celkem slušný hrdina, arogantní the bad guy, který je ve skutečnosti the good guy atd., však to všichni známe. Jenže Britt nic takového není, je to nemastné, neslané velké děcko. Naštěstí – naštěstí! – aspoň občas hláškuje. Na ústředního hrdinu nic extra.
Jeden a půl chlapa
To Kato (jeho představitel Jay Chou je na rodném Taiwanu popovou hvězdou), perlí o to víc, pohybuje se někde mezi nadsázkou a reálnou postavu a kouká se na něj skvěle. Proč Kato funguje a Britt ne, to, přiznám se, nevím. Jak říkám, je to dvojice nevyvážená, a to po všech stránkách – i těch scenáristických.
Další problém je, že mě občas Zelený sršeň (paradoxně) nudil. Filmů na podobném schématu, kdy navíc forma vítězí dalece nad obsahem, se poslední dobou začíná točit čím dál víc, a už brzo jich začne být příliš. Neberte mě špatně, nemám vůbec nic proti snímkům, kde jde o dobrou zábavu a vizuální nářez, ale ne vždycky to zafunguje. Gondry se snažil, ale úplně to neklaplo.
Možná nejnovějšímu filmu Michela Gondryho ubližuju. Není špatný. Jenom bych od pana režiséra čekala něco víc. A nebo je to obráceně – kdyby vzal adaptaci do rukou někdo jiný, mohlo to dopadnout hůř. Přesto musím říct, že mám radši jiného Michela Gondryho a naopak, komiksy si nechám raději adaptovat od jiných. Zní posledních pár vět jako rozpor? To možná je, protože Zelený sršeň na mě skutečně působí dost rozporuplně. Rozhodně to není klasická žánrovka, svůj styl má, ale dopadlo to s ním stejně jako s hlavní dvojicí– je tak nějak nevyvážený.
Zelený sršeň (The Green Hornet)
Akční / Krimi / Komedie
USA, 2011, 116 min
Režie: Michel Gondry
Hrají: Seth Rogen, Jay Chou, Christoph Waltz, Cameron Diaz, Tom Wilkinson, Edward James Olmos, David Harbour, James Franco
Hodnocení: 3***