Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

RECENZE: Yuma. Poláci kradou za hranicemi, napínavé to ale není

Redakce

Redakce

3. 11. 2012

Tohle téma si zasloužilo filmové zpracování, o tom není pochyb. Ale ne takové, jaké nabídli polští a čeští tvůrci filmu Yuma – v jejich podání i dramatický příběh nudí.

FOTO: Fotografie z filmu Yuma

Šaty dělají gang… Pardon, člověka. Zdroj: Cinemart

Jako výchovný film může Yuma posloužit celkem dobře. Od začátku vytasí fakt, který se hodí připomenout: a to, že po revolučním roce 1989 se země bývalého sovětského bloku nezačaly mít ze dne na den dobře. Netrvalo to ani týden, ani měsíc, spíše roky.

Není náhodou, že se režisér Piotr Mularuk pokusil režijně přiblížit západním filmům – vždyť právě režii studoval na City University of New York. Nějakou dobu natáčel dokumenty, hudební videoklipy či reklamy, pak se jako koproducent podílel třeba na snímku Noční hlídka či Ghetto zvané Baluty. Celovečerní debut zažil právě s Yumou.

V devadesátých letech dospívá i hlavní hrdina snímku, Polák Zyga (Jakub Gierszal). Sám chodí v ošoupané šusťákovce, do očí ho přitom bije realita nedalekého Německa, plného značkového oblečení, levné elektroniky a dalších západních vymožeností. A tak se rozhodne začít páchat yumy – drobné přestupky za hranicemi. Konkrétně: krást.

FOTO: Takto vypadá radost v podání hrdinů filmu Yuma

Dnes běžně k dostání, ještě nedávno vzácnost. Kdo měl značkové oblečení, byl král.

Yumy změní Zygův život. A nejen jeho. Ze znuděného outsidera se stane hvězda, tiše tolerovaná policií a vysoce uznávaná ve městě, které zásobuje luxusním zbožím zpoza hranic. Přerod hrdiny zachycuje film skutečně dobře a pomáhá tomu i výkon hlavního představitele, který působí přesvědčivě jak v roli vlasatého mimoně, tak v pozici neohroženého bosse.

Jenže solidní předloha – neboť yumy se v minulosti skutečně děly – a dobrý výkon Gierszala ještě na kvalitní film nestačí. Tvůrci se snažili natočit své dílo západně (nebo o tom aspoň mluvili), jenže právě západní filmy jsou v podání podobných dramat zpravidla lepší.

Ostrava v roli západního Německa

Vloupačkám chybí napětí, řada scén navíc rozjede menší zápletku, která často vyústí do ztracena. Stejně tak i nepřesvědčivý konec; místo aby film gradoval, zůstane jeho finále jen průměrnou scénou, která celkovou pachuť jen potvrdí.

[youtube_660]Zq1BPy5Qerg[/youtube_660]

Režisér Piotr Mularuk mluvil o tom, že se snažil, aby si publikum hrdiny filmu oblíbilo. To jde ale jen stěží – vedlejším postavám chybí charizma, všechny charaktery navíc občas jednají nelogicky, kvůli čemuž se s nimi divák jen těžko sžívá.

Pro české návštěvníky snímku tak může být zajímavý snad jen fakt, že německé lokace se ve skutečnosti natáčely v Ostravě a Karviné, neboť Ostrava se prý nejvíce blížila obrazu kapitalistického západu devadesátých let. Českou stopu podtrhuje i hudba Jana P. Muchowa, která filmové dění dobře podbarvuje, výsledný dojem ale sama nezachrání.

Yuma poučí, nabídne zajímavý příběh o vzestupu a pádu jednoho gangstera, jenže bohužel nepobaví. Snaží se o to, jenže do vypravěčské lehkosti i zpracování akčních scén západních filmů má tak daleko jako milion korun do krabice od vína. Škoda, neboť téma svou sílu rozhodně má.

Yuma

Akční / Krimi / Drama
Polsko / Česko, 2012, 105 min

Režie: Piotr Mularuk
Hrají: Jakub Gierszal, Katarzyna Figura, Tomasz Kot

Hodnocení: 2**

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Yuma. Poláci kradou za hranicemi, napínavé to ale není