Kontroverzní hra Šedá sedmdesátá aneb Husákovo ticho. Někteří diváci o přestávce z představení odcházejí, jiní se baví, všichni jsou šokováni. Hra zanechá silné emoce a jen tak na ni nezapomenete.
Dlouhé čekání… Zdroj: DNz
Inscenace nejvíce připomíná zjednodušenou skicu. Ocitáme se v místnosti, do níž postupně přicházejí jednotlivci, o kterých minimálně zpočátku nevíme vůbec nic. Vždy sní kus rohlíku, pak spí. Po přestávce předstoupí se svým monologem Olga Hepnarová.
Nejprve mne překvapila pantomimičnost hry, jejíž efekt člověk ocení až při následném výstupu Olgy Hepnarové, která v 70. letech úmyslně najela do davu lidí na refíži. V představení si ji vybrali jako jeden ze symbolů doby – ovšem v tom případě nechci pomyslet, z čeho všeho se dá vybírat za obraz dneška.
Všudypřítomné rohlíky… Dají se s nimi i čistit zuby.
Na představení mnohé šokovalo: Pojídání rohlíků, klapání poklopců, sežrání českého dvouocasého lva. Hra zpočátku jako by dlouho stála na místě, přestože ubíhala svižným tempem. V rychlých i pomalých sledech se ukazovaly náznaky a symboly. Vše se odehrávalo na pozadí pavučiny téměř nesmyslného erotična.
Muži dávají karafiáty…
Spatříme zmanipulované volby, vnucování úplatků (včetně dámského ochlupení), následně rozebrání všeho předchozími vlastníky. Obdarovávání žen typickými karafiáty, z čehož se ve hře stává nechtěná povinnost. Zazní i husitský chorál Ktož sú boží bojovníci, při němž je zabit český lev.
Magdaléna Sidonová jako vražedkyně Olga Hepnarová.
Prosté kulisy dokonale doplňovaly syrovou čistotu představení. Velká kožená vrata se otevřela jen jednou, aby se dalo nahlédnout do černého pozadí.
Inscenace Šedá sedmdesátá patří k těm, které zaujmou. Nemusí se vám líbit, možná vás znechutí, zhnusí. Vše působí silně a emotivně. Budete šokováni, zmateni. Možná pobaveni. Hra slibuje silný zážitek. Ještě dlouho po odchodu z divadla budete mít nad čím přemýšlet.
Šedá sedmdesátá aneb Husákovo ticho, Divadlo Na zábradlí, režie: J. Mikulášek, dramaturgie: D. Viceníková, hrají: K. Beranová, P. Jeništa, M. König, I. Lupták, S. Majer, L. Noha, M. Sidová, M. Spurná
Hodnocení: 80 %