Hru amerického dramatika Neila LaBute znají diváci z filmu Sexuální rekonstrukce. V komorním prostředí divadelní kavárny se čtyřem mladým hercům podařilo vtáhnout diváka do děje, udržet napětí a nenudit.
Václav Šanda je ostýchavý student. Zdroj: cernalabut.cz
Zdání klame, šaty dělají člověka, není všechno zlato, co se třpytí. Tematikou dramatu Podoba věcí je způsob, jakým zdání ovlivňuje způsob vnímání a nakolik jsme schopni rozpoznat skutečnou podstatu druhého člověka. Konečné rozuzlení nechává diváka do poslední chvíle na pochybách o skutečném charakteru ústřední dvojice.
Příběh začíná setkáním atraktivní umělkyně Evelyn a zakřiknutého studenta Adama, kteří poněkud nečekaně vytvoří milostný pár. Postupem času se z Adama, vlivem nové známosti a vytrvalé partnerčiny podpory, stává sebevědomý, přitažlivý mladík.
Outsider se proměnil ve frajera
S proměnou jeho zevnějšku se mění i jeho chování. S přibývajícími úspěchy u dívek se u něj objevuje ješitnost, arogance a jiné vlastnosti, které dříve ostýchavý Adam neměl. Jakým způsobem zareaguje jeho okolí a miluje Evelyn Adama dřívějšího, nového, či snad ani jednoho?
Krátké představení bez přestávky nemá ambici být hlubokomyslným komplikovaným dílem. I když konečná zápletka provokuje k zamyšlení, celá inscenace je koncipována spíše jako příležitost k pobavení a strávení uvolněného večera nad sklenkou vína.
Jak zareaguje okolí?
Rychlý spád děje, zajímavé dialogy a několik vtipných momentů vytrhnou diváka z nudy všedního dne, příjemně naladí, popřípadě rozpoutají diskuzi.
Recenzujeme: Ve Švanďáku postavili Eskalátor
Herecké výkony čtyř mladých herců, zejména protagonisty Václava Šandy, jehož postava prochází osobnostní proměnou, jsou dobré. I když u některých postav hra nedává prostor pro náročnější výkony.
Zejména postava Adamova kamaráda je ze své podstaty plochá, neboť jeho charakter se v průběhu hry nevyvíjí. Naopak v případě Evelyn je to divák, který v závěru zcela změní nazírání.
Brýle leží opodál
Vzhledem k prostorovému omezení ale i konverzačnímu charakteru inscenace je scéna minimalistická. To je v tomto případě pozitivní, neboť bohatší scénografie by rušila. Hudební vstupy pouze oddělují jednotlivé scény.
Kostýmní aspekt má význam hlavně u Adama, jehož rostoucí sebevědomí se projevuje změnou zevnějšku. Je to jednak ztráta několika kil a výměna starého obnošeného oblečení, zejména saka a obřích brýlí.
Ostatní herci jsou oblečeni moderně. Pouze u Evelyn, jakožto alternativní umělkyně, by divák očekával méně konvenční oblečení.
S přibývajícími úspěchy u dívek se u Adama objevuje ješitnost
Celkově bych na Podobě věcí ocenila zejména to, že si na nic nehraje, je srozumitelná a zábavná. Někteří mohou hře vyčítat pubertálnost, omšelou zápletku nebo snahu šokovat.
Inscenace je určena spíše ženskému publiku. Tematika se dá v některých aspektech označit za feministickou, i když záběr hry je širší. Řeší zároveň vztah umění a morálky a jak daleko nás mohou dovést naše ambice.
Podoba věcí
Café Teatr Černá labuť (Na Poříčí 25, Praha 1, 8. patro)
Autor: Neil LaBute
Režie: Markéta Machačíková
Hrají: Nina Horáková, Václav Šanda, Anna Stropnická a Petr Borovec
Hodnocení: 70 %