Tři sestry Antona Pavloviče Čechova. Klasika, na kterou si netroufnou ani některá velká divadla. Umělecká skupina OLDstars si troufla a dobře udělala. Ač naprosto tradiční, bylo jejich zpracování slavného ruského dramatu nejlepší, jaké jsem zatím viděla.
Máša utíká z nefunkčního manželství do náruče podplukovníka Veršinina Zdroj: Veronika Kastlová, OLDstars
Když se řekne Anton Pavlovič Čechov, mnoha lidem, především mladší generaci, naskakují pupínky a pod pojmem Tři sestry si vybaví maximálně hudební skupinu. Drama Tři sestry obvykle nevezmou na vědomí ani v rámci výuky. Tři sestry z HarOLDu bych zavedla jako povinnou součást výuky realistické literatury.
Inscenace se velmi těsně drží dramatu a ačkoliv režisér Tomáš Staněk kompletně vynechal postavy lékaře Čebutykina a poslíčka Fedotika, v ničem inscenace za předlohou nezaostává.
Touha jako ústřední téma
Tématem inscenace zůstává, stejně jako v předloze, touha po změně a něčem novém. Ať už se tato touha projevuje v plánech na stěhování do Moskvy všech čtyř sourozenců Prozorových, Irinině snaze najít si manžela, nebo Mášině poměru se ženatým podplukovníkem Veršininem, touha je zkrátka všudypřítomná.
Andrej toužil po vědecké dráze, nakonec se spokojil s členstvím v městské radě
A i když se všem postavám osud spíše vysmívá, než by jim pomáhal naplňovat jejich touhy, naděje přeci jen umírá poslední.
Inscenační realismus
Nejenže je inscenace věrná předloze, autoři se navíc rozhodli dodržovat i historickou věrnost. Kostýmy jsou až na drobnosti pojaty jako z počátku dvacátého století, na scéně najdete starý klavír a celkový dojem Ruského maloměsta před sto lety podtrhují i drobnosti jako krajkové dečky.
Vytknout by se dalo snad jen pojetí postavy Nataši. Ačkoliv má být Nataša naprosto bez vkusu a soudnosti, přeci jen téměř soudobé oblečení pochybně elegantního vzezření působí značně nepatřičně. A ačkoliv chápu tento režijní záměr, zůstávají pro mě Natašiny kostýmy největším nedostatkem inscenace.
Na začátku byla Irina plná ideálů, ty se postupně vytratily a zbyla jen touha po manželství
Ačkoliv je sklepní prostor HarOLDu opravdu malý, podařilo se scénu, navrženou Dominikou Lippertovou, uzpůsobit velice funkčně a působivě. Během celého představení nebylo jedinkrát potřeba provádět jakoukoliv úpravu a přesto ve statickém prostoru vše působilo velice dynamicky.
Obdivuhodný herecký projev
Jako největší pozitiva inscenace vnímám herecké výkony, a to bez rozdílu všech účinkujících. Podání jednotlivých postav byla natolik přesvědčivá, že jsem jim opravdu věřila každé slovo. Mnohdy jsem se až ocitla v paralelní realitě na místě některých postav.
Tři sestry v podání OLDstars jsou jednoduše výbornou podívanou, která divákovi zprostředkovává atmosféru ruského venkova počátku dvacátého století. Inscenace by mohla být umístěna do většího prostoru s více diváky, aby byl kolektivní zážitek ještě silnější.
Tři sestry
Umělecká skupina OLDstars v prostoru HarOLD
Autor: Anton Pavlovič Čechov
Režie: Tomáš Staněk
Hrají: Tereza Kaucká, Dominika Lippertová, Týna Klimešová/Lucie Gabrovská, Mářa Hásková/Anička Němcová, Jeník Tyl, Oskar Bábek, Martin Satoranský/Zdeněk Charvát, Tomáš Žatečka, Matyáš Řezníček a další.
Hodnocení: 90 %