Operní komedie si kladou nelehký úkol. Musí diváky esteticky ohromit, ale zároveň je i rozesmát. Tři Pintové, uvedeni nově v pražské Státní opeře, patří mezi ty, kterým se to hravě podařilo.
Don Pintos není zrovna žádaným nápadníkem, Zdroj: Státní opera Praha
Opera Tři Pintové je dílem německého skladatele Carla Marii von Webera. Libreto Boj o nevěstu napsal jeho přítel Theodor Hell. Weber název změnil na Tři Pinty podle ústředního hrdiny, za kterého se během představení vydávají rovnou dva muži. Po skladatelově smrti operu dokončil Gustav Mahler.
Státní opeře Praha (tehdy Nové německé divadlo) uvedla operu v roce světové premiéry (1888). Koncem loňského prosince jako připomenutí výročí smrti Gustava Mahlera se na její prkna vrátila.
Carl Maria von Weber (1786–1826) byl německý hudební skladatel, klavírista a dirigent. Výjimečné hudební nadání se u něj projevilo již v raném věku, svoji první divadelně-muzikální hru napsal v pouhých jedenácti letech. O šest let později se již stal dvorním kapelníkem Vratislavi. Do českého povědomí však vstoupil především jako ředitel pražské Opery. V Čechách se kromě toho odehrává jeho nejznámější dílo Čarostřelec.
Začátek představení je veden v poněkud méně tradičním stylu. Odehrává se v klasické knajpě mezi dřevěnými lavicemi. Na pozadí běží v televizi přenos fotbalového utkání a většina přítomných pobíhá po scéně v košilích a teplákách.
Takovéto nezvyklé pojetí je pro mnohého diváka vítanou změnou, konzervativně založené jedince ale příliš nenadchne.
Don Gaston je připraven zhatit plány neohrabeného Dona Pintose
Don Gaston (WeiLong Tao) vesele popíjí a baví se, ovšem dokud mu číšník nepřinese několik metrů dlouhý účet. Už v prvních chvílích je zřejmé, že Tři Pintové mají i jiný cíl než zapůsobit na estetické cítění, a to diváka upřímně pobavit.
Očima Ivety Svobodové: Mimořádně povedené zpracování komické opery zaujalo především velkorysou režií a precizností kostýmní tvorby. Pobavil mě klobouček s plachetnicí na hlavě jedné z dam ve vedlejší roli. V první řadě ale ovace zasluhují operní pěvci, kteří předvedli skvostné výkony. Vzhledem k řídké hranosti titulu a spíše okrajovějšímu zařazení mě zpracování, pod taktovkou Förstera, velmi příjemně překvapilo.
Hodnocení: 90 %
Na scénu přichází Don Pinto (Zdeněk Plech), neohrabaný tlouštík bez způsobů, který prohlašuje, že se jede ženit. Svou nastávající ani její rodinu dosud nezná a ona jeho, čehož se Don Gaston okamžitě chytne.
Naoko začne Dona Pinta učit etiketě, ale už teď je pevně rozhodnut zachránit nic netušící nevěstu před nevhodným nápadníkem. Začne tím, že Dona Pinta opije a ukradne mu dopis, kterým se má u dívčina otce prokázat.
Pomoci ústřednímu páru se pokouší i Clarissina služebná
Kdo by chtěl tvrdit, že operní pěvci nejsou dobrými herci, mohl by se právě u této inscenace přesvědčit o opaku. Zejména výkony, které podávájí WeiLong Tao a Zdeněk Plech, představení značně obohacují. A rozhodně nejsou na jevišti jedinými.
Gustav Mahler (1860–1911) pocházel z Vysočiny, kde se narodil do židovské, německy hovořící rodiny. Svůj hudební talent uplatňoval nejprve jako dirigent. Později se stal ředitelem Státní opery ve Vídni, aby mu to však bylo umožněno, musel přestoupit na katolickou víru. Poslední léta svého života strávil jako kapelník Metropolitní opery v New Yorku.
Druhé dějství přenáší celou hru do odlišné atmosféry. Ze zapadlé hospody se dostáváme do luxusního salónu s monumentálními kulisami. Kouzlo doplňují slavnostní kostýmy velmi originálního pojetí.
Hlavním tématem opery je láska Dona Gomeze a Dony Clarissy
Na jevišti probíhá velkolepá slavnost, během níž hostitel oznámí blížící se vdavky své dcery. Dona Clarissa (Jana Sibera) je zjištěním, že si má brát Dona Pinta, naprosto zdrcená. Během jejího bědování se navíc objevuje Don Gomez (Václav Sibera) a vychází najevo, že ti dva si přejí být navždy svoji.
Scény mezi svatebčany jsou obohaceny o ojedinělé choreografie a pohyby. Don Gaston se nejprve před Clarissou sám vydává za Dona Pinta. Následně předá dopis Donu Gomezovi a vybídne ho, aby on převzal roli Dona Pinta a stal se tak ženichem své milované. Jenže co se stane, až se objeví skutečný Don Pinto?
Zda se na konci hry dočkáme šťastného konce, to nejspíš všichni už tuší. I přesto rozhodně stojí za to Tři Pinty navštívit. Představení v sobě skrývá o moc víc než jen zápletku a vyvrcholení.
Tři Pintové
Státní opera Praha
Autor opery: Carl Maria von Weber, Gustav Mahler
Režie: Jiří Nekvasil
Obsazení: M. Horák / R. Vocel, V. Sibera / M. Šrejma, M. Katráková / J. Sibera, J. Horáková Levicová / E. Pavlů, O. Šaling / W. Tao a další
Hodnocení: 80 %