Divadlo Dialog se před dvěma lety jalo společně se souborem Divadla v Celetné uvést lahůdku dramatika Igora Bauersimy a René Desvignesové, hru Tattoo. O nastudování se postaral SPOlek DIvadelních NAdšenců (Spodina) z Plzně s pražským spolkem Kašpar v režii uměleckého šéfa Spodiny Jakuba Zindulky.
Postmoderní umění v Tattoo hraje prim. Zdroj: Milan Váchal
Igor Bauersima, tvůrce s českými kořeny, se proslavil především hrou norway.today. Tu uvedl v roce 2003 pražský spolek Kašpar. Tattoo napsal Bauersima společně s René Desvignesovou.
Tattoo je hra veskrze moderní, současná a s velmi znatelnými postmodernistickými ambicemi. Téma, kterým se drama zabývá, autoři poskládali z mozaiky aktuálních soudobých rysů společnosti nesoucí s sebou rozmanité problémy. Objevuje se zde vše včetně lásky, přátelství, sexu, mezilidských vztahů i otázky peněz a lidského charakteru. Vše je potom potlačeno motivem tetování jakožto symbolu vnímání umění, jeho hranic a, co je nejdůležitější, jeho zneužitím.
Drama Tattoo hodnotí současné umění
Děj není předvídatelný, drama se částečně ubírá směrem detektivního story, pitoreskního živého obrazu, groteskní tragikomedie. Skryté, ale netajené poselství příběhu publikum objevuje s decentně odměřenými dávkami lehkého dojetí a neotřepaného humoru v množství více než větším. Konzervativního diváka může zaskočit obnažující se herecké osazenstvo, ovšem to si příběh žádá. Snaží se ukázat život tak naturalisticky, jak to jen jde.
Pětice herců z plzeňské Spodiny a pražského spolku Kašpar ukazuje, nakolik je pro divadelní realitu důležitá symbióza. Tattoo si žádá dokonalé souznění a také ho dostává. Předávkováni patosem však nebudete. Složité téma životních paradoxů pojímají autoři neotřele a s nadsázkou. Snadné to divák nemá. Sleduje umělecké zpracování pojednání a kritiky o současném tristním stavu společnosti trpící krizí hodnot. Krizí rozpoznat sílu přátelství, bezcennost peněz a kvalitu všeobklopujícího umění.
Tattoo představuje současnou společnost procházející krizí hodnot
V zásadě se děj ubírá směrem analýzy vztahů na pozadí uměleckého světa. Pár, sestávající se ze spisovatele Freda a mladé rozhlasové moderátorky Ley, dá slib příteli Tigerovi, potetovanému úspěšnému umělci. Zavazují se, že po jeho smrti budou opatrovat jeho vycpané tělo a nikomu jej neprodají. Tak započne sled očekávaných i překvapivých situací.
Děj okoření postava galeristky, milenky Tigera, Naomi. Ta představuje hysterickou, vypočítavou a nešťastně zamilovanou ženu. Stáváme se svědky vypjatých emočních chvil i momentů plných dětinských vzlyků či důkazů hamižnosti a zaprodanosti. To vše zásluhou výkonu herečky Olgy Ženíškové. Společně s Lukášem Langmajerem, představitelem excentrického Tigera, povyšují inscenaci mnohem výše, než kam si sama troufá.
Plzeňská Spodina s pražským Kašparem excelují v Tattoo
Drzost, v tom Tattoo vyniká. Autoři, od režiséra po výtvarníka scény, ignorují současné tendence vyjít vstříc divákovi, usnadnit mu vstřebávání kultury a oprostit divadlo od novátorských pokusů učinit jej výjimečným. Jeviště vypadá jako sklad beden s nápoji, přestavba kulis se mění v intermezza pokračující v dramatických obrazech a vše doplňuje hudba s přívlastkem jazzu Vladimíra Franze.
Jednoduše řečeno: lepší už to nebude. Myšleno nikoliv pejorativně, ba naopak. Takhle se dnes musí dělat divadlo. Šokovat, nadchnout, pobavit a dojmout zároveň. Pobouřit, pošimrat šedou kůru mozkovou a kulturně nabít.
Tattoo
Divadlo Dialog
Režie: Jakub Zindulka
Hrají: Lukáš Langmajer, Michal Kern, Martina Prášilová, Tomáš Stolařík, Olga Ženíšková
Hodnocení: 90 %