Muzikál Sweeney Todd se poprvé objevil v roce 1979 na americké Broadwayi. Nejznámějším se stal před pěti lety díky Burtonovu filmovému zpracování s Johnny Deppem v hlavní roli. Jak si s náročným muzikálem poradila herecká skupina Prague Playhouse v pražském Divadle Na Prádle? Obstojně.
Přiznám se, že nejvíce jsem se bála srovnání. Divadelní hra oproti atraktivnějšímu filmu často neobstojí. Po prologu, který se ve filmu neobjevil, jsem ale začala brát hru samostatně.
Herci vykročili pravou nohou a odvaha za uvedení náročného muzikálu v anglickém jazyce s českými titulky se cení. Od původního broadwayského muzikálu se odlišuje minimálně a od filmového zpracování více, ať už zdařile jako v prologu, nebo méně jako v případě sebemrskačství soudce Turpina.
Todd podřezává mužům krky a Mrs. Lovett z nich peče masové koláče. Zdroj: Gunther D., Prague Playhouse
Brian Caspe, představitel Todda, byl společně s Caryn Stringer, v roli Mrs. Lovett, pěvecky nejsilnější, přestože je občas přerušila živá hudba. Caspe zněl sebevědomě hlavně v nižších tónech. S úšklebkem na tváři podobný Jokerovi se ale příliš nevýrazně pohyboval po jevišti.
Naopak extrovertní Caryn Stringer vyplňovala energií scénu až příliš. Její přehrávání působilo dojmem grotesky a mimika se jevila křečovitá. Do Sweeneyho Todda se podobné zjevení sice hodí, ale nic se nemá přehánět.
Mrs. Lovett je na pohled milá a hodná paní.
K nejslabším článkům patřil Milan Malinovsky jako soudce Turpin, který neudržel rytmus, a jeho poskok Beadle Bamford ztvárněný Jamiem Kingem. Ten by měl zcela vynechat vysoké polohy, neb divákovy uši při každém tónu trpěly. Co se nedostavilo ve zpěvu, dostavilo se v herectví. King dotáhl k dokonalosti zženštilost, podlézavost a bojácnou uctivost drába Bamforda, a patřil tak k nejlepším na jevišti.
Pěvecké výkony byly obecně nevyrovnané. Poznáte, kdo se žánru muzikálu věnuje naplno a kdo naopak okrajově či vůbec. Nevyrovnaný byl také jazykový akcent. Zatímco Caspe, ač Američan, mluví jako britská kniha, Britka Caryn Stringer používá rozevláté nedbalé vyslovování. Obojí do muzikálu zapadá. Co působí jako pěst na oko, je typicky český přízvuk Jana Tenkráta v roli Anthonyho.
Soudce Turpin je ústředním záporákem.
S původním muzikálem z roku 1979 má verze souboru Prague Playhouse také společnou hlavní kulisu, otočnou krychli. Ta sice kryje orchestr, ale zabírá většinu jeviště, takže v částech se sborem působí scéna stísněně. Prostory Divadla Na Prádle nejdou bohužel nafouknout.
Očima Lenky Lokvencové: Caspeův Todd má dostatek charismatu, aby na sebe stáhl pozornost celého obecenstva, i když tuto pozornost mu mnohdy kradla bravurní Caryn Stringer. Toby v podání Karla Korsy dokázal postavě vtisknout dětský ráz i způsob zpěvu. Jedna z negativních věcí, které je nutné vytknout, jsou sborové písně. Vždy se objevil jeden až dva hlasy, které zpívaly příliš vysoko. Stejný problém by se dal vytknout i hudbě, která místy přebila zpívající protagonisty.
V podstatě je Sweeney Todd dobrou inscenací. Sice komerční, ale díky humorným textům i momentům se ani přes 3hodinovou délku nebudete nudit. Pokud tedy v červenci půjdete kolem Divadla Na Prádle, nebudete toužit po Johnny Deppovi a nevadí vám zpívaná angličtina, rozhodně zajděte. Zažijete to nejpreciznější oholení!
Hodnocení: 80 %
Nechybělo ani slavné křeslo s padacím mechanismem, zato chyběla krev. Muži chodící jeden po druhém k holiči jej opouštějí s bouchnutím propadliště a s podříznutým hrdlem bez jediné kapky krve. Každá vražda tak působí nudně a nerealisticky. Co dodává příběhu na opravdovosti, jsou propracované kostýmy Tatiany Evonuk, a to především sboru a žebračky. Díky nim a nalíčení tmavých kruhů pod očima připomíná sbor Jacksonův Thriller.
Úsměv, prosím.
Odvážný počin poprvé v ČR uváděný v anglickém originále s českými titulky zavání bohatším školním představením. Pokud ale máte rádi příběh Sweeneyho Todda, ďábelského holiče z Fleet Street, uvidíte ho v Praze pouze do 29. července v Divadle Na Prádle. Vzhledem k střízlivým cenám vstupného, jedinečnosti muzikálové události a tříhodinové délce snad několik větších i menších chyb přehlédnete.
Sweeney Todd: The Deamon Barber of Fleet Streer
Prague Playhouse v Divadle Na Prádle
Libreto: Hugh Wheeler
Hudba a texty: Stephen Sondheim
Režie: Steve Josephson
Hrají: Brian Caspe, Caryn Stringer, Jan Tenkrát, Veronika Bellova, Milan Malinovsky, Karel Korsa, Jamie King, Lucie Novotná, Petr Novotný a další
Hodnocení: 70 %