Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

RECENZE: Signál. Kryštof Hádek opět boduje jako prvotřídní podrazák

Nela Christovová

Nela Christovová

14. 2. 2012

Češi jsou národem podvodníčků a staré dobré vynalézavosti se meze nekladou. Kryštof Hádek by mohl vyprávět. Tentokrát však nebude kšeftovat s moravským vínem, ale rovnou s vysílačem mobilního signálu.

Podobností s Bobulemi je víc než dost. Tentokrát Kryštof Hádek jako lehce uťápnutý Kája spolu se svým bratrancem Filosem (Viktor Dyk) putují zapadlými českými vesničkami a nabízejí smlouvu k pronájmu pozemku, na kterém bude stát zázrak moderní techniky – vysílač mobilního signálu. A cíl? Podrazit naivní vidláky, kteří o vysílačích nevědí ani zblo. Nebo si to aspoň myslí.

Zatímco ostatní v jeho věku teprve začínají, Tomáš Řehořek už má na svém kontě čtyři celovečerní filmy. Jeho režisérský rukopis jste mohli vidět v diametrálně odlišných snímcích PIKO, Czech Made Man a Proměny. Z žádného se nestal vyložený hit, přesto má díky nim tento pětadvacetiletý režisér slibně našlápnutou kariéru.

Jenže původně studentská recese nabere nový význam, když od bodrých vesničanů začnou místo uheráků a klobás fasovat ještě tučnější úplatky. Stejně jako v Bobulích, i tady policejní mlýny melou pomalu, ale jistě, ovšem jak už to bývá, strážci zákona nepatří zrovna k elitě národa.

FOTO: Signál

Kryštof Hádek páchá další lumpárnu, Zdroj: distributor filmu

Díky rozpoutanému sousedskému boji se projevuje celá škála charakterů rádoby ilustrujících českou mentalitu. Jenže většinou jde o postavy černobílé a bez jakéhokoli backgroundu, který by vysvětlil jejich současnou situaci.

Nightwork jako dechovka? Proč ne!

Jedinou výjimkou je snad profesor ztvárněný Jiřím Menzelem, kterého do tohohle zapadákova v podstatě vyhnali komunisti. Jaká ironie, že hodného starého pána tu mají za výtržníka, když chodí pravidelně kropit místní budovatelský pomník. A pak je tu Karel Roden. Ten do vesnické idylky příliš nezapadá, tedy kromě toho, že je herecky o třídu výš než většina osazenstva.

Příběh muže, jenž díky svým penězům ovládá půlku vesnice, by téměř stál za vlastní spin-off, který by už ale neměl komediální charakter. Jak se dostal k takovým penězům? Proč týrá vlastní ženu? Jako by jeho příběh tvořil vlastní linii, nezávislou na ději točícím se kolem obou podvodníčků.

[youtube_660]tSl8Jh021dM[/youtube_660]

Jak už to ve filmech o podfukářích všeho druhu bývá, v hlavní roli se většinou objevuje pohledný a šarmantní mladík, který dokáže z nebohých stařenek bez mrknutí oka vyloudit důchod. Víc než na Vojtu Dyka, který tyto atributy splňuje, se pozornost tvůrců ale zaměřuje na Kryštofa Hádka. Postava fyzika Káji je komplexnější a o něco neokoukanější než bratránek, který prohání jednu sukni za druhou.

Očima Pavlíny Nouzové: Díváte se na rozjuchaný plakát několikrát projetý Photoshopem a říkáte si, že Signál možná bude příjemná oddychová komedie. Jenže ouha. V polovině snímku se humor lehce přiškrtí a až do konce spíš dosípává, doprovázen dramatickými prvky. Jakmile ale pro nějaké drama nebudujete psychologii postav už od začátku a myslíte si, že bohatě stačí Bolek Polívka se tváří smutně, pak z toho vyjde něco nepříjemně polovičatého.

Hodnocení: 3***

Pro pozorné diváky si tvůrci přichystali pár perliček úzce souvisejících s kapelou Nightwork, která se kompletně postarala o hudební soundtrack k filmu. Pokud vás někdy napadlo, jak by vypadala písnička Tepláky vyvedená v dechovkové verzi, odpověď se vám dostane na místní tancovačce. Ovšem tentokrát se nic doprava dávat nebude.

FOTO: Signál

Karel Roden bojuje o prachy jako o život

Bohužel se dočkáme vleklých pasáží, které sice pomáhají dotvořit atmosféru zapadlé vesničky, ale zároveň diváka neuvěřitelně uspávají. Kamera se tu a tam zaměřuje na nenápadné prvky jako pavouk či kapky rosy na mýtince. Esteticky to sice působí dobře, ovšem film to celkově brzdí, navíc i bez toho nejde o zápletku s překotným dějem.

Signál je na české poměry průměrný film, ale od režiséra Tomáše Řehořka se přeci jen očekávalo víc. Ovšem ani při téhle letní oddechovce se nudit nebudete. A úchylná písnička Čekám na signál vám bude v hlavě znít ještě dlouho.

Signál

Komedie / Drama
Česko, 2011, 115 min

Režie: Tomáš Řehořek
Hrají: Vojtěch Dyk, Kryštof Hádek, Bolek Polívka, Karel Roden, Kateřina Winterová, Jiří Menzel, Eva Josefíková, Norbert Lichý, Hynek Čermák, Karel Zima

Hodnocení: 3***

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Signál. Kryštof Hádek opět boduje jako prvotřídní podrazák