O tom, jak falešné obvinění ze sexuálního zneužití dokáže člověku zničit život, bylo natočeno už dost snímků. Tentokrát ale obrátí vzhůru nohama vztahy mezi obyvateli poklidné slepé uličky. Jak aféra vypadá z dětského pohledu?
Na česká filmová plátna míří na první pohled nenápadný snímek s průměrným názvem, kvůli kterému ho dost možná v programech kin přehlédnete. Rozbitý svět už ale na filmových festivalech posbíral několik cen a zvítězil i v kategorii Nové Evropa na Febiofestu.
Už jenom z toho důvodu je jasné, že nepůjde o žádnou oddechovku, kterou si člověk pustí před spaním. A to ačkoliv se příběh točí kolem několika dětských hrdinů a jejich blízkých. Dětské a teenagerské pseudostarosti známé z popcornových trháků tu nenajdete, přesto budete mít dojem, že něco takového se klidně může stát i ve vaší ulici. Dokud nepřijde trochu za vlasy přitažený konec.
Jediné nedorozumění rozpoutá peklo
Vezměme to ale hezky popořadě, ačkoliv film začíná jednou ze závěrečných scén. A aby v tom nebyl zmatek, po ní následuje událost, která spustila celý řetězec nedorozumění a naschválů. Hlavní protagonistka Skunk (Eloise Laurence) se ve své ulici kdesi na předměstí stane svědkyní incidentu, při němž jeden soused zmlátí druhého.
Retardovaného Rickyho (Robert Emms) totiž jedna z dcer buranského Boba Oswalda (Rory Kinnear) neprávem obvinila ze sexuálního zneužití. Zatímco Rickyho odvezou do blázince, v každé ze třech sousedících rodin se rozpoutá soukromé peklo.
Každé špatné rozhodnutí počínaje tímto přináší následky, do nichž se zaplétají ostatní obyvatelé slepé ulice, až jim to celé začne padat na hlavu. Rozbitý svět je především psychologické drama, ale vykreslit charaktery členů tří rodin v 90 minutách bez toho, aby se tvůrci uchýlili k pouhým náznakům nebo stereotypům, je docela smělý cíl.
Jenže těch postav je vážně hodně a některé se mezi sebou vizuálně podobají, takže to potrvá, než se zorientujete, kdo je kdo. Aby toho nebylo málo, osudy jednotlivců z různých rodin se mezi sebou začnou proplétat a příběh se mírně překombinuje. Vypjatých emocí je totiž ve filmu vážně přehršel a mnohé z nich by vystačily na vlastní film.
Těžká témata osvěžuje britský humor
Stačí si vzpomenout například na Hon, ale i českou Nevinnost. Oba filmy, které vznikly v posledních několika letech, se věnují tématu sexuálního zneužívání dětí. Respektive falešnému obvinění, které dokáže dospělákovi zničit život.
K tomu přidejme ještě další složité motivy – retardovaný podivín, vdovec, který se sbližuje s chůvou svých dětí, otec hájící počestnost svých dcer pěstmi, školní šikana… Vznikne mozaika, v níž je od každého trochu, takže se nestihnete nudit, ale žádné z nastolených témat nejde pod povrch a zakládá se především na stereotypech. Těm totiž porozumí každý i bez složitého vysvětlování situace.
Mezi vážnými scénami občas problesknou vtipné momenty. Zdroj: AČFK
Ve filmu se mezi dosud vcelku neobjevenými talenty objeví pár slavnějších jmen. Tim Roth v rámci své role neměl možnost moc předvést, přesto z pohnutek ovdovělého otce holčičky Skunk vyždímal první poslední. Se skvělou Eloise Laurence, která ztvárnila jeho dceru, tvoří sehraný tandem a jejich pohnutý osud nepůsobí lacině ani prvoplánově.
Pokud se vám při vzpomínce na ďábelskou roli Cilliana Murphyho v Batmanovi ještě pořád otevírá kudla v kapse, určitě teď budete mít škodolibou radost. S jeho postavou se tu moc nemazlili, jak ostatně naznačují i dostupné obrázky od distributora. Komu nevadí trocha spoilování, může se koneckonců přesvědčit v galerii, jak Murphyho vyfešákovali.
Debutant mezi britskými režiséry Rufus Norris vždycky vycítí, kdy má těžké látce odlehčit několika vtipnými nebo milými momenty, aniž by nastolené téma nechtěně shodil. K úplnému vrcholu Norrisova režisérského umu patří konec, který ale filmař mírně přepálil. Spirituální scéna příliš nepasuje k racionálnímu obsahu, který jsme předtím hodinu a půl sledovali – jako by si ji Norris vypůjčil z jiného filmu. Na druhou stranu závěrečná (a zajímavě vypointovaná) nálož emocí vás nenechá chladnými.
Verdikt Nely Christovové
Rozbitý svět nám předkládá celou řadu citlivých témat viděných dětskýma očima. A koneckonců taky pár výmluvných důvodů, proč si děti nepořizovat. Spousta postav a dějových linií sice zpočátku vytváří dojem neorganizovanosti, později ale do sebe jednotlivé střípky mozaiky začnou zapadat.
O emocionálně vypjatém závěru si každý může myslet své – zřejmě podle toho, jak velkými fanoušky věcí mezi nebem a zemí jste. Jedno je ale jisté, o britském režiséru Rufusi Norrisovi pravděpodobně ještě uslyšíme. A doufejme, že to samé platí i o sympatické podivínce Eloise Laurence.
Hodnocení: 75 %
Verdikt Pavlíny Nouzové
Britské „malé“ filmy už snad ani nepřekvapují svou syrovostí a skvělým vykreslením a zahráním jednotlivých charakterů. Dříve to byl Fish Tank či Tyranosaurus, nyní je následuje i Rozbitý svět od Rufuse Norrise. Popisuje především lidské vztahy a jejich vývoj od jednoho neuváženého udání ze znásilnění.
Vše eskaluje do očekávaného tragického závěru a mezi tím se pohybuje snad jediná dívka, která je zcela nevinná. Proč někdo šikanuje ostatní? Proč se rozchází pár, který se ještě včera miloval? Celou dobu si pokládá podobné otázky a není jisté, jestli na ně získá odpověď. Výkon Eloise Laurence je úžasný a takovou „třešinkou“ je i fakt, že konečně uvidíte Cilliana Murphyho v roli obyčejného chlápka od vedle, který není vyšinutý maniak.
Hodnocení: 80 %