Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Rozbitý džbán v Pardubicích je plný otazníků. Chybí mu jiskra

Východočeské divadlo Pardubice uvedlo na svou scénu komedii Rozbitý džbán. V režii Víta Vencla se před divákem rozkrývá metafora soudního sporu o rozbitém džbánu.

FOTO: Zdeněk Rumpík a Petr Dohnal

Zdeněk Rumpík a Petr Dohnal v inscenaci Rozbitý džbán. Zdroj: Jan Faukner, VČD

Vít Vencl pro diváky Východočeského divadla připravil podívanou, nad kterou se vznáší několik otazníků. Práci měl velmi ztíženou, protože komedie Rozbitý džbán je jako detektivka Colombo. Již od začátku víte, kdo je vrah, a do konce se bavíte tím, jak ostatní vraha hledají.

Pracovat s takovýmto motivem tak, aby se divák nenudil, je velice náročné. V případě režie Víta Vencla je výsledek velmi rozporuplný.

Pro upoutání divákovi pozornosti velice zajímavě slouží scéna. Celá je totiž naruby. Ve své podstatě se jedná o uzavřenou místnost, kde se postavy prochází po stropě. Místo okna je pak plátno, na kterém vidíme přicházející postavy vzhůru nohama. Navíc se vše nachází na šikmé plošině, takže divák má opravdu pěkný pohled na scénu.

Foto: scéna Rozbitého džbánu

Scéna Rozbitého džbánu v sobě skrývá jiskru, kterou jinak postrádá celá inscenace.

Ovšem ani scéna nedokáže vše zachránit. V průběhu představení se totiž objevuje mnoho hluchých a občas i zmatených míst, kdy se diváci nejen že nesmějí, ale dalo by se říci, že buď tápou, nebo se nudí.

V okamžiku, kdy se totiž začne scéna měnit a všechny postavy začnou zmateně pobíhat, nastane neorganizovaný chaos, který je pro diváka těžko pochopitelný a velmi špatně vstřebatelný.

Zaručeným vodítkem pro smích diváků jsou scény, kdy se na scéně objeví opilý soudní strážník v podání Jana Musila. Jeho bezeslovná role, provázená pády, opileckými gesty a vratkou chůzí diváky náhle vytrhne ze stereotypu celé hry a nabídne jim příjemné osvěžení.

Foto: Petr Borovec v Rozbitém džbánu

I takhle to může vypadat, když se střetne mládí s justicí.

Zápletka Rozbitého džbánu není nijak náročná. Hned od začátku sporu je zřejmé, že se zde schovává něco jiného a to je poskvrněná počest Evy (Petra Tenorová). A také každému je zcela jasné, kdo se o ten rozbitý džbán přičinil. Výstavba celého rozuzlení a humoru je tedy na tom, jak se soudce Adam snaží zakrýt stopy.

Tady přichází na jeviště herecké schopnosti Zdeňka Rumpíka, který ztvárňuje postavu postaršího, chlípného soudce Adama. Výkon Zdeňka Rumpíka je skutečně zajímavý.

Postavu se snaží pojmout skutečně osobitě, ale zároveň jí poskytuje určitý nadhled. V případě jeho postavy by totiž mohlo dojít k tomu, že by se z celé hry stala fraška, ale jeho nadhledem nad celou situací dokáže udržet inscenaci v rovině dobré komedie, která má pobavit i přimět k zamyšlení.

Foto: Petra Tenorová co by Eva

Mladinká a naivní dívka Eva v podání Petry Tenorové.

Problémem inscenace také je, že nemá přestávku, což je pochopitelné protože hra Rozbitý džbán Heinricha von Kleista je jednoaktovka. Bohužel se v průběhu hry stává, že herci neudrží pozornost diváků pevně v rukou, a tak se pro diváka tato hra stává dlouhou a nic neříkající.

Ovšem má i svá lákadla, která zaručují, že si najde své diváky. Obsazení této hry je totiž skutečně velmi zdařilé a je tu mnoho výkonů, které diváka zaujmou. Například Eva v podání Petry Tenorové je jako živý předobraz naivní, mladé a krásné dívenky, která se nechala ošálit. Petr Dohnal v roli soudního rady Waltera, také působí naprosto přirozeně.

Inscenace Rozbitý džbán má v sobě ukrytý skutečně velký potenciál, jen jej zatím ještě nevyužila.

Rozbitý džbán, Východočeské divadlo Pardubice, režie: Vít Vencl, hrají: Zdeněk Rumpík, Petr Dohnal, Radek Žák, Jan Musil, Petr Borovec, Pavel Novotný, Jindra Janoušková, Petra Tenorová, Romana Chvalová, Ludmila Mecerodová, Zdena Bittlová, Alexander Andrejs

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Rozbitý džbán v Pardubicích je plný otazníků. Chybí mu jiskra