Nová hra Antonína Procházky Kouzlo 4D v sobě spojuje romantickou a bláznivou komedii s prvky sci‑fi. Hru uvedlo Divadlo J. K. Tyla v Plzni ve světové premiéře a autorově režii.
To je ona, funkční zmenšenina nejvýkonnějšího urychlovače částic na světě Zdroj: Pavel Křivánek, DJKT
Kouzlo 4D je Procházkovou desátou komedií, kterou napsal přímo pro činoherní soubor Divadla J. K. Tyla. Všechny předchozí komediální tituly uvedlo plzeňské divadlo ve světové premiéře a kromě Procházkovy dramatické prvotiny Klíče na neděli (1988) také v autorově režii.
Jádrem Procházkových her je problematika a složitost partnerských vztahů, zejména manželská krize, nevěra, milostné trojúhelníky, doplněné společenskou kritikou. Typické pro Procházku dramatika jsou scény v posteli, nikoli postelové scény. To vše se objevuje i v jeho nové hře z kouzelnického prostředí.
Antonín Procházka (1953) herec, dramatik, režisér, skladatel, textař, moderátor. Autor deseti činoherních titulů, dvou divadelních adaptací a čtyř muzikálových a operetních libret. Od sezony 1977/78 je v angažmá v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Hraje a režíruje i v pražských divadlech (např. Hudební divadlo Karlín, Divadlo pod Palmovkou), ve kterých inscenuje zejména muzikálové tituly. Letos posedmé za sebou bude uvádět přímý přenos slavnostního večera s vyhlášením divadelních Cen Thálie.
Kouzelníka Felixe (Antonín Procházka) kdysi dávno katapultovalo vítězství v talentové soutěži Talentfobie do světa úspěchů a slávy. Po letech se však jeho svět smrskl do maringotky vyzdobené plakáty Chaplina a Houdiniho a vystupování v kulturních domech maloměst.
Vpředu kouzelník s figurantkou, za nimi vchod do čtvrté dimenze
Felixův nejoblíbenější trik je mizení v prostoru. Po různých peripetiích a falešném zmizení dívky Aurélie dojde ke skutečnému zmizení. Kouzelnická bedna se totiž záhadně propojí s částicovým urychlovačem, sestaveným Auréliiným otcem Hubertem, a do čtvrté dimenze přenese Felixovu exmanželku Vandu.
V samém závěru hry ji Felix vykouzlí nazpět, z bedny ale místo zralé ženy vystoupí šestiletá holčička (autorova dcera Viktorka), neboť jak jsme poučeni, čas v jiných dimenzích může plynout odlišným tempem, a to jak směrem dopředu, tak i dozadu.
Aurélie jako malá soutěžila v Talentfobii. Její Chopinův Minutový valčík zahraný za dvacet vteřin na vítězství nestačil
Novým prvkem v Procházkově dramatice je přímé oslovení diváků. Postava Felixe se obrací do publika, vypráví o svém dřívějším životě, svěřuje se s pocity a myšlenkami, vysvětluje své jednání.
Kompozice Kouzla 4D působí místy nesoudržně. Jednání postav i vyznění situací se mění často bez zjevné motivace. Některé situace nejsou dořešeny, postavy jako by zapomínaly na předchozí prožitky. Je tahle roztříštěnost dramatické výstavby záměrná? Neupozorňuje na ni Procházka nápisem fragmentation na svém kostýmu vědomě?
A přece se točí
Scénograf Petr Kastner efektivně využil jevištní točny, kterou rozdělil na tři stejně prostorné výseče, do nichž umístil interiéry Oskarova bytu, bytu Auréliiných rodičů a Felixovy maringotky.
Role napsal Procházka plzeňským hercům takříkajíc na tělo, ti se v nich cítí dobře a je to poznat. Kamila Kikinčuková v úloze mladé ekologické aktivistky a amatérské pracovnice charity Aurélie dokázala prodat svůj komediální talent. Zaměstnanec agentury na rozeštvávání partnerů Oskar (Michal Štěrba) zpočátku působí jako frajírek s patřičným sexuálním sebevědomím, po zamilování do Aurélie se mění v rodinný typ.
Oskar nespí jen se ženami, ale i s plyšovým medvídkem
Hubert Zdeňka Muchy je vědcem einsteinovského vzhledu, pro něhož jsou city jen chemickými procesy. Jeho manželka Judita (Monika Švábová) je stárnoucí paničkou hledající rozptýlení v románku se snoubencem své dcery Aurélie, začínajícím a už korupcí ušpiněným ministerským úředníkem Igorem Zdeňka Rohlíčka.
Felixova žena Vanda (Štěpánka Křesťanová) je panovačná, protivně starostlivá, ke svému manželovi se chová jako matka k dítěti, rovněž Procházka je jako podpantofelník přesvědčivý. Divákovi se tak v hlavě vynoří otázka, jestli oba herci nehrají stejné role i ve svém společném soukromém životě.
Vtipné dialogy, směšné a absurdní situace, kouzelnické triky provedené před očima diváků a kvalitní komediální herecké výkony odměnilo premiérové publikum dlouhým skandovaným potleskem. Procházka nezklamal. V kontextu jeho dramatického díla je však Kouzlo 4D kusem méně zdařilým.
Kouzlo 4D
Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Autor: Antonín Procházka
Režie: Antonín Procházka
Hrají: Antonín Procházka, Kamila Kikinčuková, Štěpánka Křesťanová, Michal Štěrba, Zdeněk Mucha, Monika Švábová, Zdeněk Rohlíček, Veronika Holubová, Martin Chmelař, Jiří Dort a Viktorka Procházková
Hodnocení: 80 %
Hubert Zdeňka Muchy je vědcem einsteinovského vzhledu, pro něhož jsou city jen chemickými procesy. Jeho manželka Judita (Monika Švábová) je stárnoucí paničkou hledající rozptýlení v sexuálním vyžití s mladými zajíčky, konkrétně se snoubencem své dcery, začínajícím a už korupcí ušpiněným politikem Igorem (Zdeněk Rohlíček).