Disneyho dílna vypustila do světa další holubici, u níž ale zůstává otázka, zda najde bezpečnou pevninu mezi Sněhurkou a kolouškem Bambi, anebo zda se vysílením utopí v nekonečném moři Pinocchiů či princezen Pocahontas.
Tiana a Naveen-žabák, Zdroj: Falcon
Těžko hodnotit film pro děti dospělýma očima. Děti jsou rády za přemíru barev, leknínové květy lososového odstínu, zamilované žabí párečky tančící na listu leknínu uprostřed řeky i za mluvící zvěř. Dětem nevadí absence logiky, například když se dívka po políbení žabího prince promění také v žábu. Proč by také mělo?
Pojďme se tedy přestat zabývat iracionálním scénářem a raději se podíváme na ty dospělácké záležitosti.
Režii si vzala pod křídla zkušená dvojka Ron Clements a John Musker. Ti mají za sebou více než dvacet let spolupráce, jež začala filmem The Great Mouse Detective a přes Malou mořskou vílu, Aladina nebo Herkula se dostala až sem, ke snímku Princezna a žabák.
Romantický tanec, Zdroj: Falcon
To, že se jedná o Walta Disneyho, je patrné už z prvního záběru, je zde ale znát i inspirace v Dreamworks. Roztomilá černoška Tiana ve sněhurkovských šatičkách mírně agresivně kontrastuje se shreckovským žabákem, princem Naveenem. Tlak jednadvacátého století, totiž bavit se nejjednodušeji, jak jen to jde (pochopitelně; vždyť kdo si dneska pustí Šimka s Grossmanem; ponechme stranou fakt, že Clements ani Musker nemají o této semaforské dvojce ani páru), proniká i do romantických animáků. Tvůrci si ani tentokrát neodpustili trapné fórky poletujících světlušek ala žárovky, dojemné chvilky pod hvězdnou oblohou ani očekávané happy endy.
Podle některých médií neustále stoupá počet dospívajících dětí, které trpí depresemi. A není divu, když jsou vychovávány takovými to idylickými světy, kde dobro vítězí nad lží a nenávistí, láska hory přenáší a tak dále, místo toho, aby se jim četl Erben nebo bratři Grimmové.
Tiana, Zdroj: Falcon
Jedno velké plus si ale Princezna a žabák zaslouží. Je to návrat k původní ručně kreslené animaci. Legendární prvooscarové Disneyho Sněhurce a sedmi trpaslíkům, k níž se evidentně snaží přiblížit pomocí oblíbených a chytlavých muzikálových prvků, se sice nevyrovná, přesto je zde patrná obrovská pečlivost.
„Snažíme se vymyslet všechno od základů znovu,“ nechal se slyšet umělecký vedoucí Ian Gooding. „Je hrozně těžké se k téhle formě animace jen tak vrátit – to není něco, co dáte jen tak k ledu a pak si to rozmrazíte a zkonzumujete. Souvisí s tím řada problémů – je třeba se spoustu věcí naučit a… znovu zjistit, kde se prodává nejlepší papír.“
Světluška Ray, Zdroj: Falcon
Velice pěkná je postava Tianiny blonďaté kamarádky. Toto děvče je taková ta typická anekdotová blondýna. Mezi její top priority patří především její vzhled, šaty, ale především svatba s krásným bohatým princem. Přes její neinteligenci má ale tato dívka dobré a přátelské srdce, což dokazuje její odhodlání políbit žabího prince, přestože on je zamilován do Tiany. (Také vám to připomíná venezuelskou telenovelu?)
Celkově má Princezna a žabák hloupoučký a prvoplánový scénář v duchu všechno lze, ale musí se sedřít kůže z těla (nebo možná milovat a věřit; ale co, Petr nebo Pavel…). Pro děti do tří let ho ale mohu doporučit. Příjemná hudba z pera Randyho Newmana, barvičky a nevinnost. Ať si na syrové pohádkové horory O třinácti tchýních klidně ještě pár let počkají.
Princezna a žabák
Animovaný / Komedie / Muzikál / Romantický
USA, 2009, 97 min
Režie: Ron Clements, John Musker
Hrají: John Goodman, David Keith, Oprah Winfrey, Jenifer Lewis, Jim Cummings, Anika Noni Rose, Bruno Campos, Terrence Howard
Hodnocení: 2**