RECENZE: Příliš mladá noc. Co si divák přečte na papíře, ale neuvidí
Eliška Nová
31. 3. 2012
Film Příliš mladá noc se staví hned vedle jiného nového snímku, Čtyři slunce. V zahraničí je chválí a obráží významné filmové festivaly. Našinci se ale česká produkce nějak nezamlouvá.
Na rozdíl od Čtyř sluncí, za kterými stojí zkušený Bohdan Sláma, je Příliš mladá noc absolventským snímkem slovinského rodáka Olma Omerzu, jenž absolvoval pražskou FAMU. Hned napoprvé se mu dostalo pocty. Letos byl jediným českým zástupcem na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale. I tady se nabízí podobnost se Slámou. Jeho novinka totiž byla jako vůbec první tuzemský film uvedena na americkém festivalu Sundance.
Olmo Omerzu je slovinský režisér a scenárista, který loni dokončil pražskou FAMU. Před studiem natočil krátký film Almir (1998), ve vlastní produkci pak ještě Nic (2003). Jeho filmové kariéře předcházela pozice ve vydavatelské radě komiksového časopisu Stripburger.
Příběh filmu Příliš mladá noc je těžko uchopitelný. Snímek je spíše nedějový, pocitový. Dva dvanáctileté kluky požádá skupinka mladých lidí, jedné dívky a dvou mužů, o službu. Náhodou se pak ocitnou u nich v bytě, kde zůstanou přes celou noc. To vše se odehrává den po silvestru.
Omerzu natočil po technické stránce kvalitní film s působivou atmosférou. Naprosté autenticity panelákového bytu se kameramanovi Lukášovi Milotovi povedlo docílit i díky tomu, že použil jen bytové osvětlení. Snímek se ale utápí ve snaze sdělit něco, co v něm vůbec není. Cesta k pointě, která se nedostaví, navíc vede přes řadu situací postrádajících smysl.
Očima Oldřicha Mánerta: Příliš mladá noc trpí snad všemi neduhy i pozitivy současné tvorby mladých tvůrců. Absolventský snímek Olmo Omerzua doplácí zejména na neodhadnutí možností začínajícího režiséra.
Nečitelné vyprávění a snaha o přesah ve spojení s čistokrevně artovým cílením filmu se rozpadají na mozaiku tu více, tu méně podařených scén. Když se zadaří, vše funguje překvapivě dobře, stejně tak jako brilantní technická stránka. Tápání v rovině vyprávění ale zastíní většinu pozitiv. Promarněná šance v sobě i přesto skrývá velkou režisérskou naději budoucnosti.
Hodnocení: 2**
Skupinka pošle kluky do hospody pro lahev vodky, přičemž nikde není řečeno, proč si pro ni nedošli sami. Kluci pak vodku přinesou k dívce domů, jenže ona z neznámých důvodů chce, aby tam zůstali. Nejbizarnější na tom je, že ani děti, ani tři dospělé nenapadne, že by měly jít domů.
[youtube_660]xr9ZqiavV9w[/youtube_660]
Nakonec se kluci opijí, pozvracejí a nikdo si na plátně neuvědomí, že tohle už by mohlo zavánět kriminálem. O to víc to šrotuje hlavou diváka. O zvrhlosti ale ve skutečnosti nejde. Výběr herců se podřizoval myšlence, kterou nakonec vidí jen sám režisér. Dospělí mají být totiž předobrazem malých kluků. Snaží se tak ukázat, co z nich vyroste.
Pointa zůstala jen na papíře
Jenže, co se zdá být stěžejní myšlenkou filmu, zůstává na papíře, který si divák nepřečte. Nad výsledkem tak zeje jeden velký otazník vysoce nepravděpodobných situací slepených dohromady. Naštěstí ve velmi shovívavé stopáži, o něco málo delší než šedesát minut.
I tak má ale Omerzu našlápnuto ke kariéře, která by mohla skýtat podobnosti se severskou kinematografií. Už Příliš mladá noc místy připomíná rukopis Akiho Kaurismäkiho. Nezbývá než si počkat, jestli v jeho příštím snímku bude stěžejní výsledek, nikoli to, co si divák dodatečně přečte, aby aspoň část pochopil.
Příliš mladá noc
Drama
Česko/Slovinsko, 2012, 65 minRežie: Olmo Omerzu
Hrají: Martin Pechlát, Jiří Černý, Natálie Řehořová, Vojtěch Machuta, Jan VašiHodnocení: 2**