Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

RECENZE: Polski film. Šílený naháč vás provede zrcadlem českého filmu

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

14. 7. 2012

Úplně na počátku byla tisková konference. Čtveřice českých herců zde prohlásila, že natáčí v koprodukci s Polskem film, který režíruje Jan Budař. A všichni se toho chytli, i když to byla jen fikce.

Přesně o fikci a realitě je ale ve skutečnosti Polski film. Skládá se z několika dokumentárních záběrů, falešných dokumentárních záběrů, ale i filmu o filmu o natáčení filmu. Takto složité proplétání skutečnosti a iluze se jen tak v českých vodách nevidí a o to je Polski film náročnější na sledování. Zvlášť, když vás každou pikosekundu vytrhne pološílený vtip.

Emil Havlát je alterego herce Marka Daniela, které používá hlavně v televizních projektech. Havlát začínal právě jako televizní herec a hlavně moderátor soutěžního pořadu na ČT AZ-kvíz. Jeho oblibou je svlékání se na veřejnosti, často se potýká s výbuchy agresivity a Danielovi jen ztrpčuje život. Především ale Emil Havlát neexistuje.

Děj se dá vysvětlit jen těžko. Řekněme, že se herecká parta z brněnské JAMU domluvila, že natočí film sami o sobě, o herectví a celkově o českém filmu. Složení je Tomáš Matonoha, Pavel Liška a Josef Polášek. Jo a nějaký Marek Daniel, kterého nikdo nezná a všichni novináři na něj ve svých článcích zapomínají. Celý tento snímek má být propleten fikcí, ale i realitou, které od sebe divák jen těžko rozliší.

A teď natáčíme doopravdy, nebo jenom jako? Zdroj: distributor filmu

Fiktivní je například onen Polski film, který parta natáčí a v tomto skutečném snímku natáčení komentuje. Režíruje ho Jan Budař, který ale ve skutečnosti režiséra hraje. Stejně tak pozice produkční je pro Janu Plodkovou také jen další role. Na tomto mixu, kdy se musí divák zatraceně soustředit, aby fikci a realitu oddělil, ale parta brněnských herců zobrazuje možná i nějaké své zkušenosti se světem.

Očima Oldřicha Mánerta: Mystifikace na druhou upečená dozlatova. Až se divák v těch vrstvách mixujících dokument o dokumentu o hraném filmu může ztrácet. I kdyby k tomu došlo, je to vlastně úplně jedno, protože sled dílčích scén svým absurdním humorem roztrhá bránici každého. Tvůrci na to nejdou přes obligátní šlapání do hoven a padání po zadku do záchoda, stačí jim decentní reflexe současné české filmové scény a jeden kultovní Havlát. K dokonalosti sice něco málo chybí, originálnější filmový počin tu ale od loňského Nic proti ničemu nebyl.

Hodnocení: 4****

Co je realita a co fikce? Zde tvůrci výborně využívají média, aby divákům ukázali, že se rozhodně nedá všemu věřit. První klapka, o které novináři píší a natáčí ji i Česká televize, totiž ve skutečnosti není první klapkou. Natáčet se začalo už dříve, ale je přece potřeba film zpropagovat.

[youtube_660]Lf4oglb_ANs[/youtube_660]

Podobně na médiích zobrazují i představy o samotných hercích. Všech pět pánů (ano, včetně nějakého toho Daniela) tu totiž řeší své problémy. O některých média informují, ale zkresleně, jindy jsou to jejich osobní potíže, se kterými se světu jednoduše nechtějí svěřovat – až nyní.

Pavel Liška špatně vyslovuje, to o něm říká kdekdo. Co když to ale i jeho samotného trápí a chce svoji artikulaci řešit? Nebo co když mu to je úplně ukradené a nechce poslouchat kritiku, vždyť hrát může i tak. Bulvár si před rokem smlsnul na problémech s jeho partnerkou Kristýnou Bokovou-Liškovou. Ale co jim všem do toho bylo, když o tom stejně psali zkresleně?

Tomáš Matonoha si zase zprasil herectví tím, že hrál v sitcomu – a teď u svých replik mívá pauzy, jak čeká na smích z plechovky. Jan Budař má možná až moc vysoké ambice. Josef Polášek se potýká se svou katolickou vírou. A Marka Daniela nikdo nezná. Po Polski filmu, do kterého si vymyslel imaginární schizofrenní druhé já Emila Havláta, si ho ale bude pamatovat každý.

Všem se stýská po Havlátovi.

Šíleně zamotaný film je tak protkán osobními problémy herců, které zde řeší a divákům vysvětlují. Zároveň do toho všeho ale míchají spoustu humoru, kdy si dělají srandu z Poláků, sami ze sebe, ale i z novinářů – na tiskové konferenci k ještě fiktivnímu Polski filmu se recenzentka Mirka Spáčilová ptá, proč v něm nehrají i nějaké ženy. Publicista zvyklý na její ženské otázky se pak musí smát, o to víc, když pak herci s kamenným výrazem odpovídají.

Je tak dost pravděpodobné, že právě filmoví novináři si Polski film užijí nejvíce, protože je pobaví i několik nadstandardních narážek. Běžný divák ale ocení i Liškovo filosofování nad tím, jestli opravdu vždycky hraje sám sebe, třeba ve snímku Idiot.

Z filmu je ale bohužel patrné, že je tak trochu pro samotné herce. Má hodně z rodinných videí, je zamotaný a pro diváky složitý k dešifrování. Režisér Marek Najbrt (Protektor) byl určitě nesmírně odvážný, když kývnul na to, že tohle natočí. Protože věřím, že ani po druhém zhlédnutí nebudu sama o moc moudřejší.

Polski film

Komedie
Česko / Polsko, 2012, 113 min

Režie: Marek Najbrt
Hrají: Jan Budař, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Pavel Liška, Marek Daniel, Jana Plodková, Lucie Benešová, Katarzyna Zawadzka, Krzysztof Czeczot, Marcin Kobierski, Kristýna Boková-Lišková, John Malkovich

Hodnocení: 4****

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Polski film. Šílený naháč vás provede zrcadlem českého filmu