Dlouho očekávaný muzikál Papežka se přesunul z Německa na Moravu, kde se snaží zopakovat svůj úspěch. Publikum Městského divadla Brno přijalo muzikálový hit s nadšením, a dokonce odměnilo herce potleskem ve stoje.
Muzikál odkrývá legendu o ženské papežce. Zdroj: Jef Kratochvil, Tino Kratochvil, MdB
Muzikál Papežka vypráví legendu o ženě, která se rozhodla prosadit ve světě mužů a stala se papežem. Počáteční rozpaky ze spojení příběhu papeže a muzikálových hitů nakonec vystřídalo nadšení. Papežka obstojně obhájila své místo na piedestalu úspěšných historických muzikálů.
Podívejte se: Jak Papežka uchvátila německé sousedy
Celé představení by se dalo rozdělit na dvě atmosférou zcela odlišné části. První půlka se věnuje dětství Jany, která se postavila proti velkému světu mužů a středověké společnosti. Díky osvícenému učiteli jí bylo umožněno vzdělání, které předznamenalo její budoucí osud.
Karolína Burešová předvedla nadání Jany i svůj herecký talent.
Karolína Burešová v roli desetileté Jany vyrazila všem dech. Hrála přirozeně, dramatické scény jako znásilnění matky a boj s tyranským otcem zvládla stejně dobře jako obhajobu práv žen.
„Eva byla stvořená z Adamova žebra, ale Adam pouze ze špinavé hlíny. To ona se chtěla vzdělávat, zatímco Adam si jenom kousnul do jablka, které mu ona podala.“ Její výrok si vysloužil potlesk na otevřené scéně.
Právě dětství Jany a její boj za vzdělání bylo nejzajímavější částí muzikálu. Skoro mi až bylo líto, že vyrostla a na jevišti ji nahradila Hana Holišová. Zatímco první půlka muzikálu se nesla v duchu pohanských bohů a muzikálové písně zněly z klášterních zdí, druhá část odkryla barevnost hříšného Říma.
Barevné šaty nahradily strohou jednoduchost.
Jeptišky a církevní hodnostáři křepčící do rytmu muzikálových hitů absolutně nekorespondovali s první místy až symbolicky pojatou půlkou muzikálu. Na druhou stranu, každý si tím pádem přišel na své. Muzikál ukázal skličující atmosféru středověku i barevnou taneční show.
Choreografie byla působivá. Jednu, spíše úsměvnou, chybu jsem zaznamenala při špatné synchronizaci kněží u společné modlitby. Každý z nich se křižoval jinou rukou a různým směrem. Ve výsledku na tom však nezáleží, církev nad kontroverzním příběhem muzikálu zapláče tak jako tak.
Do naha
Děj druhé části představení sleduje již dospělou Janu, která po dlouhých peripetiích a životních kotrmelcích začíná využívat mužského přestrojení. V jednu chvíli tak Papežka na jevišti odhalila víc než jen legendu.
Papežka obléká mužské přestrojení.
Přestrojení dosadilo Janu až na nejvyšší papežskou stolici. Tvůrci muzikálu se s tímto dějovým zvratem vyrovnali rychle a nekompromisně. V jednom momentě putovala Jana do vězení, ve druhém už oblékla papežské roucho.
Historický příběh nepostrádal osobu záporáka v podobě kardinála Arsenia, kterého velmi svérázně ztvárnil Igor Ondříček. Chybět nemohl ani hlavní milovník v podání výborného a mnoha muzikály prověřeného Petra Gazdíka. Jeho postava Gerolda byla jediným Janiným spojencem, životní láskou, na kterou však nakonec doplatila životem.
Janino tajemství bylo nakonec odhaleno.
Příběh Papežky skončil tragicky. Jana, která s Geroldem otěhotněla, porodila uprostřed procesí mrtvé dítě a sama na místě zemřela. Naturalistickou scénu zahrála Holišová přesvědčivě. Jana, zpívajíc svou poslední píseň, v křečích rodila přímo na jevišti. Ani falešná krev nechyběla.
Vybrali jsme nejlepší muzikály české scény
I když brněnská představení zatím nejsou vyprodaná do posledního lístku, jako tomu bylo v Německu, své fanoušky ze strany muzikálových nadšenců si určitě najde. O tom svědčil obrovský aplaus ve stoje při závěrečné děkovačce.
Muzikál Papežka byl dynamický a bavil po celou dobu tříhodinového představení. Příběh se nesl v lehce feministickém a sympaticky kontroverzním duchu. O vhodnosti muzikálového zpracování by se dalo diskutovat, celkově však Papežka přinesla do Brna velkolepou podívanou a může směle konkurovat pražským muzikálům.
Papežka
Městské divadlo Brno
Autor: Donna W. Crossová, Dennis Martin
Režie: Stanislav Moša
Hrají: Hana Holišová, Petr Gazdík, Igor Ondříček, Ladislav Kolář a další
Hodnocení: 90 %