V květnu letošního roku přišla pražská thrash metalová skupina Unborn s novým počinem nazvaným Six Ways of Suffering. CD bylo vydáno vlastním nákladem a obsahuje celkem šest nových skladeb.
Unborn, Zdroj: Archiv kapely
Unborn nejsou na naší scéně žádní nováčci. Kapela vznikla již v roce 1996, nicméně její počáteční období bylo poznamenáno, jak už to bývá, častými personálními změnami. Z původní sestavy už dnes neúčinkuje nikdo, nejdéle působícím členem je kytarista Radek Dvořák, který se k Unborn přidal během roku 1996.
Kapela zásadně změnila svou tvář v roce 2004, kdy na post zpěváka nastoupil Alexandr Sember. Všechny nové texty byly psány v angličtině a i staré pecky byly do tohoto jazyka přepracovány. V novém hávu tak v roce 2007 vydali své první plnohodnotné album Voice of Hate.
Čerstvá krev
Řádně sešlápnutý plyn ale začal ztrácet šťávu a v roce 2009 opět udeřila rána v podobě personálních změn. Následujícího roku přišli do Unborn na posty kytary a baskytary hned dva nováčci – Filip Rytych a Roman Freisleben. Ovšem nováčky byli pouze ve smyslu služebním, nikoliv co se schopností týče. Vše se opět rozjelo, tentokrát s ještě větším nasazením. Výsledkem této nové spolupráce je album Six Ways of Suffering.
Mohlo by se na první pohled zdát, že šest songů je na album trošku málo. Na druhou stranu má ovšem výsledná deska vše, co má mít. Kapela nabila placku tím nejlepším, co měla v rukávu, a fanoušci se tím pádem nemusí probírat vatou, která má zaplnit místo mezi peckami.
Netradiční kytary
Hned při první skladbě, Triumph of Manipulation, mě příjemně překvapily kytarové linky a tento pocit jsem si dokázal uchovat až do konce. Kytary jsou nápadité, na thrash dost melodické, a díky nim nesplývají jednotlivé skladby. Konečně někdo, kdo nekopíruje riffy od Slayer.
Hodnocení zpěvu od Romana Čelechovského:
Zpěv u Unborn se dá považovat za klasický thrashový. Zpěvák je dobře vybaven všemi nutnými žánrovými zbraněmi a téměř rovnoměrně používá všechny pěvecké techniky, jež jsou pro thrash charakteristické. Tedy rychlá vyřídilka či střídání mohutného řevu s ječením, problém mu nedělá ani growling. Kdyby se dal zpěvák k někomu přirovnat, jednalo by se o osobitý mix Roba Zombieho, Chucka Billyho a v menší míře (především v ječení) Toma Arayi. Už jen takové netradiční spojení dělá z Alexandra Sembery zajímavý unikát, ale on i přesto si dokázal vytvořit vlastní styl. Na druhou stranu, posluchači, jenž si v thrashi libuje a slyšel větší počet skupin z tohoto ranku, Unborn nic nového po pěvecké stránce nenabídnou.
Aranže jsou dobře čitelné a dynamické, jednotlivé pasáže se od sebe odlišují, případně jsou rovnou odděleny breaky. Sóla jsou melodická a netopí se v hradbě basů a doprovodných partů. Snad jedině zpěv by v některých pasážích mohl intonací trochu kopírovat melodii kytar, rozhodně by to ještě více oživilo celou nahrávku.
Na albu řádí mrtví i nemrtví
Po obsahové stránce je ústředním motivem alba konzumní společnost, prázdné životy, které vedeme, a iluzorní svět, do kterého se každodenně uvrtáváme. Neprožíváme doopravdy, honíme se za tím, co nám určí společnost, a postrádáme jakékoliv vlastní hodnoty. Texty toto kritizují a poukazují na manipulaci a degeneraci lidstva.
I přes tento převažující obsah se zde vyskytly dvě tematické odchylky. Ve skladbě Surprising Resurrection se nemrtvý diví, jak to, že je po tom všem, co prožil, stále ještě naživu. Druhá skladba, Silent Evil, popisuje typický hororový příběh, kdy se nový rezident prokletého domu dostává do křížku s původními obyvateli, samozřejmě dávno mrtvými.
Six Ways of Suffering je rozhodně albem, které vyčnívá z šedi dnešní thrashové scény, hudebníci nekopírují, ale přichází s vlastními nápady. Další důkaz, že v našich podmínkách je možné dělat kvalitní hudbu. Pokud Unborn nová sestava vydrží, určitě se máme na co těšit.
Unborn – Six Ways of Suffering
Vydáno: květen 2011
Skladby: Triumph of Manipulation, No Escape, Surprising Resurrection, No Second CHance, Living in Illusion, Silent Evil
Vydavatel: Vydáno vlastním nákladem
Délka: 20 :53
Hodnocení: 4 ****