Dostali jste se už někdy na mělčinu a neuměli se vrátit do vody? Plácali jste se na suchu a nevěděli, co bude dál? Hrdinky nové inscenace Divadla Kalich se Na mělčině ocitly všechny. Co si na suchu člověk uvědomí a kam povedou jeho další kroky, vám prozradí drama Franka Houtappelse v režii Jakuba Nvoty.
Kolik popela se vejde do jedné urny? Zdroj: Divadlo Kalich
Inscenace Na mělčině seznamuje diváka s čerstvou vdovou Ingrid, jejími dvěma dcerami a sousedem. Iva Janžurová nedávno ztratila manžela a dcery Mia a Roos mají dojem, že tím pro ni končí svět.
V samotě se ji snaží rozptýlit dlouholetý soused, spolužák dcer, Walter. Když má konečně přijet i Roos, která žije v Thajsku a nestihla ani otcův pohřeb, Ingrid se na její návštěvu těší a Mie nevěnuje dostatek pozornosti.
Maminka to myslí vždycky dobře
Má pro ni jen dobře míněné rady, že by se životem měla něco konečně dělat a převychovat si pubertální děti. K těmto radám se přidá i Roos, o které si všichni myslí, že je neuvěřitelně šťastná a spokojená v Thajsku se svým mužem Howardem. Škoda jen, že Howarda všichni viděli naposledy v den svatby.
Ingrid se snaží pomáhat i soused Walter
Walter se mezitím snaží prohlédnout celý dům a vytvořit plán na jeho opravu, už by si to prý zasloužil. Ingrid se ale rozhodne, že nebude dům opravovat. Peníze si raději užije. Pojede k Roose do Thajska. Ta neví, co má rychle říct a v zoufalství, aby nikdo nepoznal její nezájem, pozve i sestru a kamaráda Waltera.
U Roosy matka i sestra zjišťují, že manželství ani celý Roosin život není tak idylický, jak se Roos snaží tvrdit. S manželem se téměř nevídá a služebnictvo ji ignoruje.
V Thajsku se ukáže, že ani Roosin život není bez mráčků
Zoufalá Roos svede Waltera, ale hned druhý den si připadá zneužitá, když si Walter vyjede na výlet s Miou. Ingrid se v Thajsku rozhodne, že svým dcerám vylepší životy. Chce prodat dům a peníze investovat do všeho, co by jim udělalo radost.
Roos protestuje, že tak ztratí jediné místo na světě, kde je opravdu doma. A že jich procestovala hodně. Po návratu do Holandska se Mia rozchází s manželem a odjíždí s Waltrem do New Yorku. S maminkou, na které už se podepisuje stáří a také vorvaň, který ji zalehl na pláži, zůstává opuštěná Roos.
Univerzální lidské štěstí
Téma hry je velice nadčasové, nastoluje nikdy nezodpovězené otázky a místy se dostává až k existenciálním problémům. Prach jsi a v prach se obrátíš, co vlastně z člověka jednou zbude? A kolik toho bude?
Mia v Lidlu nenakupuje, tatínkovu urnu ale náhodou dala do Lidl igelitky
I když se může jevit inscenace jako poměrně náročná, ve skutečnosti jde o komedii v každém směru. Situační i konverzační. Jedna hláška střídá druhou a bránice si téměř neodpočine.
Většinou humorné situace jsou ale místy proloženy i vážnějšími pasážemi. Jeden příklad za všechny. V momentě, kdy Mia poprvé postaví na stůl otcovu urnu a všichni začnou řešit, jak málo je toho popela, člověku se až udělá slabo. Nejen, že si uvědomí svou konečnost, ale zároveň mu dochází, že po jeho smrti se nebude řešit, jak byl úžasný a skvělý a jak bude ostatním chybět, ale třeba kolik z něj zbylo popela.
Obě polohy postav zvládají všichni protagonisté s naprostou lehkostí a herecké výkony jsou na tomto kuse tím nejcennějším. Nebýt kvalitního obsazení, ani tak univerzální téma jako touha po štěstí by nevyznělo naplno.
Příliš statické prostředí
Veškeré kvality předlohy a hereckého provedení bohužel velice poznamenává nedostatečná scénografie. Po celou dobu se v podstatě nehnete z místa. V první části jste pouze v Ingridině obývacím pokoji, ve druhé pak na terase Roosina thajského paláce a na malý moment se vrátíte zpět do Holandska.
Očima Davida Mičkeho: Inscenace Na mělčině je chytrá komedie s neobyčejnou vnímavostí. Ač její empatie směřuje k ženám, každý muž mající všech pět pohromadě uzná, že nemá před očima nic tendenčního. Hlavním nosným prvkem představení byly herecké výkony, v nichž dominovala neuvěřitelně univerzální herečka Iva Janžurová. Archetypální postava Waltera v podání Miroslava Vladyky pak zdůrazňuje podstatu hry. Někomu by jistě mohla vadit jednotvárná a prakticky neměnná scéna, ale ta není jedním z hlavních pilířů. Na adaptaci dramatu, které mužům vnucuje sebereflexi a ženám nabízí útěchu, si v Kalichu dali záležet. Obsazení je ale alfou a omegou celé inscenace.
Hodnocení: 80 %
Prostor je absolutně jednolitý, bez jakéhokoliv náznaku proměny a tuto situaci nezachraňuje ani funkční okno. Oživení inscenace by rozhodně prospěl alespoň náznak práce se světlem, který naprosto chybí. Jen ve velmi výjimečných případech je světlo ztlumeno, aby divákovi došlo, že se venku setmělo. Jinak nic.
Předloha zachraňuje inscenační nedostatky
Poděkujme tedy autorovi a překladateli za vtipné momenty a především repliky a hercům za jejich maximální nasazení a profesionalitu. Jinak by opravdu hrozilo, že někdo v hledišti brzy usne.
Herecké výkony jsou největším kladem celé inscenace
S výkony Ivy Janžurové, Báry Munzarové, Sabiny Remundové a Miroslava Vladyky to ale nehrozí. Budete se bavit až do konce a každý jejich gag oceníte bouřlivým potleskem. Nejveselejší momenty byly nejspíš Iviny vulgárnosti, někdy dokonce pronášené v angličtině.
Přeci jen slyšet z úst tak vážené herečky: „Já mám tenhle barák u prdele.“ nebo „Sue, come here, you lazy bitch.“ je vážně zážitek sám o sobě.
Na mělčině
Divadlo Kalich
Autor: Frank Houtappels
Režie: Jakub Nvota
Hrají: Iva Janžurová, Bára Munzarová, Sabina Remundová, Miroslav Vladyka
Hodnocení: 80 %