Od uvedení legendárního muzikálu Grease na americké Broadwayi uběhlo 40 let. V rámci světových oslav se Divadlo Kalich rozhodlo obnovit českou verzi slavné Pomády. Jak se muzikál protančil premiérou, to už takový důvod k oslavě není.
Obnovená Pomáda budila od počátku pozornost. Nejenže původní verze s Romanem Vojtkem a Zuzanou Norisovou z roku 2001 si získala mnoho fanoušků, Divadlo Kalich se řádně pochlapilo a obsadilo hvězdy jako Jana Kříže, Kamila Střihavku, Nelu Pociskovou, Tomáše Savku, Michaelu Doubravovou či Zbyňka Frice. Nemluvě o Jánu Ďurovčíkovi na postu režiséra. A ke všemu, vždyť jde o Pomádu! Vzato kolem a kolem, z těchto ingrediencí nemohlo vzniknout nic špatného. Kulinářský požitek se ale také nekonal.
Nápad na muzikál poskládaný z písní 50. let napadl poprvé Jima Jacobse, který se o něj podělil se svým přítelem Warrenem Caseyem. Roku 1971 byla Pomáda prvně uvedena v zapadlém divadle v Chicagu bez předpokládané reprízy. Ta se nakonec konala s takovým ohlasem, že o rok později měl muzikál světovou premiéru na Broadwayi v New Yorku. V roce 1978 se Pomáda dočkala světoznámého filmového zpracování s Johnem Travoltou a Olivií Newton. V roce 1979 překonala Pomáda rekord nejdéle uváděného představení na Broadwayi.
Největší krok vedle udělali tvůrci už při výběru hlavních rolí. Přemysl Pálek coby Danny nezapře svoji taneční minulost. V tanečních číslech se směle vyrovnal všem profesionálním tanečníkům z company, a to ještě s chutí. V pěveckých a hereckých momentech mu tato přirozenost scházela.
Zcela nejvíc se nešvar projevil ve vztahu k jeho partnerce, ke které ho měla táhnout nehynoucí láska. Jejich společné momenty ale občas připomínaly manželství po dvaceti letech.
Sandy a Dannyho zná každý správný teenager Zdroj: Divadlo Kalich
Na druhé straně slovenská hvězda Nela Pocisková patří nepopiratelně mezi velké pěvecké talenty, na roli ušlápnuté a nevinné Sandy se ale hlasově ani proporčně nehodí. Stejně jako musela Natalie Portman zvládnout roli bílé i černé labutě ve filmu Černá labuť, musí hlavní představitelka v Pomádě zdolat bílou i černou Sandy. A zatímco poslední písnička černé Sandy padla Pociskové jako ulitá, bílá labuť nepřiletěla. Role tvrdošíjné Rizzo by Pociskové sedla lépe.
Není hlavní jako hlavní
Právě Michaela Doubravová jako Rizzo si ukradla většinu prostoru pro sebe. Mladá a vzezřením spíše nevinná zpěvačka si roli cynické Rizzo užívala, což se na jejím výkonu podepsalo. Působila jako ve vlastní kůži, uvěřitelně a zcela přirozeně. Ač je Doubravová stále mnohými považována za tu druhou z reality show Robin Hood – Cesta ke slávě, ve své hlavní písni Ještě horší věci jsou (There Are Worse Things) dokázala, že v sobě skrývá netušené kvality.
Rizzo zdárně sekundoval i její partner Kenickie v podání Tomáše Savky. Ten se již před lety dokázal zbavit nálepky superstarový kvas a svou roli zvládl s gustem včetně nejtěžší písně Náš auťák (Greased Lighting). Pravda, tanec lehce pokulhával, ale v Tomášově podání k tomu ta nedokonalost nějak patřila.
Kamil Střihavka stráží jako anděl
Další role, která jistě stojí za zmínku, je Vince Fontaine. Tomu propůjčil tvář Jan Kříž. I když postavu považuji osobně za zcela otravnou a zralou na odstřel, dokázal jí její představitel vtisknout tolik osobního charismatu, že si oprávněně vysloužil jeden z největších potlesků. Podobně jako Kamil Střihavka, který i svou jedinou písní Holčičko smutná (Beauty School Dropout) dokázal strhnout celý sál. Koho by to ale překvapovalo, že?
Očima Anny Kottové: Muzikál Pomáda má dvě tváře, a to temnou první půlku a světlou druhou půlku. Lepší část zastupuje scéna, kulisy a kvalitní pěvecké i taneční výkony. Za tragickou považuji vulgaritu a bulvárnost. Tolik sprostých slov jsem v jednom představení nikdy neslyšela. K těm jemnějším patřily výrazy jako blbeček, vůl nebo dement.
Scénu kazil světelný design přeplácaný barvami a první polovinu zase teatrální uječené výstupy hlavních hrdinek. Nejlepší herecky, tanečně i pěvecky byla Michaela Doubravová, pouze tanečně za ní pokulhával její muzikálový partner Tomáš Savka a pochvalu si zaslouží i Přemysl Pálek.
Hodnocení: 40 %
Zmínku si zaslouží i taneční company. Ta se sice objevuje až na konci seznamu účinkujících, v tomto případě ale zcela neoprávněně. Bez nich by taneční muzikál Pomáda ani zdaleka nebyl tím, čím je. A ač se říká, že company je od toho, aby doprovázela hlavní představitele, mnohokrát tomu bylo naopak. Company se vlnilo do rytmu jako jeden muž/žena a taneční pohyby některých hlavních zpěváků by chtěly sladit.
Tomáš Savka si koupil krásné nové pojízdné vozidlo
Budiž světlo
Na scéně se projevila práce za loňský rok Radokem oceněného Martina Černého. Ten dokázal prakticky využít malý prostor, který na rozdíl od původní Goji nabízí Divadlo Kalich. Posuvné schody s minimem rekvizit daly více vyniknout tanečním číslům i zpěvákům a za tuto praktickou jednoduchost budiž díky!
To se ale nedá říci o osvětlení. Ve chvíli, kdy na scéně svítí velký nápis Grease s neonkami, zářivými kostýmy a blikajícími světly, se projevuje nešvar posledních muzikálových let, kdy tvůrci zapomínají na osvědčené heslo: méně je někdy více.
Nový muzikál Pomáda nemůže být ve své podstatě špatný. Tvůrci vsadili na slavné osobnosti a ještě slavnější písně a pro někoho to bude dostačující: melodie si bude broukat ještě cestou v metru. Celému výtvoru však schází ono pomyslné něco. Cosi, co musí tvůrci přidat ve chvíli, kdy si na sebe ušijí bič přejmutím cizích písní. A tady to cosi schází. Schází přidaná hodnota, schází jiskra, schází to něco, co z dobrého muzikálu udělá výborný.
Pomáda
Divadlo Kalich
Autoři hudby: Jim Jacobs a Warren Casey
Texty českých písní: Eduard Krečmar
Režie: Ján Ďurovčík
Hrají: Přemysl Pálek, Nela Pocisková, Kateřina Steinerová, Tomáš Savka, Petr Novotný, Michaela Doubravová, Markéta Procházková, Zbyněk Fric, Jan Kříž, Pavel Vítek a Kamil Střihavka a další
Hodnocení: 60 %