Jaký je život se slavným spisovatelem, jehož díla se stala doslova bestsellerem? Mnohé události z úspěšných knih Stiega Larssona se údajně doopravdy staly a o jejich autorovi kolegové tvrdili, že neumí psát. Jaký Larsson skutečně byl?
Osobitá výpověď životní partnerky Stiega Larssona, Zdroj: archiv nakladatelství Host
Mnoho fanoušků švédského spisovatele Stiega Larssona netrpělivě očekávalo čtvrtý díl Milénia již od chvíle, co se objevil v edičním plánu nakladatelství Host. Autorkou knihy Milénium, Stieg a já je Larssonova životní partnerka Eva Gabrielssonová, která prožila se současnou hvězdou švédské literatury celých dvaatřicet let.
Švédský novinář a spisovatel Stieg Larsson (1954 až 2004) se proslavil především knižní trilogií Milénium, která vzbudila ohlas po celém světě a dočkala se několika filmových adaptací. V roce 2004 zemřel na těžký infarkt. Jeho životní partnerka, švédská architektka Eva Gabrielssonová (1953) se nyní potýká s problémy dědictví majetkového a duševního práva. O současné situaci i autorovi a jeho díle napsala knihu Milénium, Stieg a já.
Larssonovy knihy se staly doslova hitem, a proto se chtěl snad každý čtenář či divák filmových adaptací o u nás do té doby naprosto neznámém spisovateli něco dozvědět. I když na internetu se nějaká ta informace najde, kniha napsaná od člověka nejpovolanějšího je velikým lákadlem. A v tomto směru rozhodně nezklame.
Autor, který neuměl psát
Eva Gabrielssonová prožila se Stiegem Larssonem dlouhou dobu jako družka, a proto dnes nemá práva na duševní či majetkové dědictví po svém zesnulém partnerovi. Musí jen pasivně přihlížet vzrůstajícímu larssonovskému průmyslu, který je podle ní v rozporu nejen s tím, co by si sám autor přál, ale i s tím, jaký ve skutečnosti byl.
V knize Gabrielssonová odhaluje další zajímavosti a dosud méně známá fakta o Larssonově životě. Například si slavný autor musel nechat změnit jméno. Důvodem byly upomínky z knihovny. V mládí se také vydal do Afriky a podle slov svých kolegů neuměl psát.
A co autorka prozradila o samotné trilogii? Podobných zajímavostí je v knize oproti očekávání málo, ačkoliv se v ní skrývá i leckteré překvapení jako třeba popis zatím nedokončeného, a tedy ani nevydaného čtvrtého dílu Milénia.
Ty knihy jsou plodem nejen Stiegových, ale také mých vlastních životních zkušeností. Jsou plodem jeho dětství, ale také mého. Jsou plodem našich bojů, našeho aktivismu, našich cest, našich vášní, našeho strachu… Ty knihy jsou jako skládačka, která dohromady dává náš život. Proto nedokážu přesně říct, co v Miléniu pochází od Stiega a co ode mne.
Eva Gabrielssonová prozrazuje, že velké množství postav mělo svůj předobraz ve skutečných lidech. Hlavní postavy by však fanoušci ve Švédsku hledali marně, ačkoli jedna Lisbeth Salanderová tam skutečně žije. Je jí kolem šedesáti let.
Adresy, na kterých postavy bydlí, či kavárny, kde se zastaví na tradiční a se Stiegem Larssonem neodmyslitelně spjatou kávu, existují na zcela reálných místech Švédska, která vybíral Larsson spolu s Gabrielssonovou. Byl ochoten hledat zcela nové místo třeba jen kvůli typu topení, který by dané postavě nejvíce nevyhovoval.
Milénium? Podle skutečné události
Gabrielssonová se v knize Milénium, Stieg a já nebojí odhalit ani trochu jiný pohled na život se slavným novinářem a spisovatelem. Dvojice musela každý den čelit nebezpečí útoku extremistů, o nichž Larsson psal. A že situace byla opravdu vyostřená, o tom svědčí fakt, že o jejich vztahu věděl z bezpečnostních důvodů jen okruh nejbližších. Což byl právě důvod, proč neuzavřeli manželství. Gabrielssonová mírně boří obraz Švédska jako spravedlivé země, popisuje násilí či korupci, to vše až překvapivě dobře.
Tyto události rezonují v hrozbách, kterým čelil časopis Milénium. A také slabiny systému ochrany ohrožených občanů, jež v Dívce, která si hrála s ohněm vedou k vraždě Daga Svenssona a Mii Bergmanové. Vlastně všechno, co se na toto téma v Miléniu vypráví, se někdy některému Švédovi stalo, ať už novináři, politikovi, prokurátorovi, odboráři nebo policistovi. Nic není vymyšleno.
Nutno ovšem podotknout, že Gabrielssonová velkou literátkou není, což se odráží v celé knize i jejím dosti chaotickém uspořádání. Vytvořila si jakýsi monopol na Larssona, nikdo jiný mu proto nemůže rozumět, nikdo jiný ho neznal tak dobře.
Musím se smát, kdykoli slyším, jak jistí lidé vyprávějí o Stiegovi anekdoty, jako kdyby mu tehdy stáli po boku anebo jako kdyby jim ty příběhy důvěrně vyprávěl. Já jsem přitom jediná, kdo ty věci skutečně zná, a všechny informace tohoto druhu pocházejí z rozhovorů, které jsem poskytla.
V srpnu 2005 předložil Per-Erik Nilsson Larssonovým a Norstedtsu návrh na dohodu, který se zakládal na předpokladu, že budu mít v rukou správu duševního vlastnicví Stiegova díla. V takovém případě bych mohla ve vší zákonitosti dokončit čtvrtý díl. Zhostila bych se toho dobře.
Tato vcelku útlá publikace s širokým tématem zajisté obohatí Larssonovy příznivce o řadu zajímavých informací. Velký potenciál tohoto tématu však Gabrielssonová dobře nevyužila. Proto zůstává otázkou, zda se dočkáme knihy další, nebo zdali to od Gabrielssonové je zkrátka všechno.
Název: Milénium, Stieg a já
Autor: Eva Gabrielssonová
Počet stran: 178
Rok vydání: Brno 2011
Vydalo: nakladatelství Host
Doporučená cena: 229,- Kč
Hodnocení: 70%