Komorní scéna pražského Divadla na Vinohradech uvedla hru Eugenea O’Neilla s názvem Měsíc pro Smolaře. Každá z postav má špetku ostrou charakteristiku, ale do reality 21. století mají hodně daleko.
Prostředí irského venkova 20. let minulého století by diváka mohlo zmást. Pozor, nejde o drama Martina McDonagha ani o hru Obchodník s deštěm, jak by se na první pohled mohlo zdát. Autorem, který tentokrát využívá drsné prostředí a černý humor, je Eugene O’Neill.
O’Neill má s McDonaghem společné prostředí syrového irského venkova a nádech sarkasmu. S Obchodníkem s deštěm Richarda Nashe zase komplikovaný vztah osamělé ženy a zamilovaného muže, který se musí vrátit zpět do starých kolejí svého života.
Eugene Gladstone O’Neill (1888–1953) byl třetím synem irských katolíků. Ve škole dostal přezdívku Divoký Ir a kvůli mnoha přestupkům nedostudoval. Dvakrát se oženil a dvakrát rozvedl. Měl dva syny a dceru, která se provdala za herce Charlieho Chaplina. Náměty her čerpal ze svého života. Chvíli pracoval jako námořník, aby se mohl rozvést, musel být přichycen in flagranti, pokusil se o sebevraždu. Získal Nobelovu cenu za literaturu a čtyřikrát Pulitzerovu cenu, mimo jiné i za Měsíc pro smolaře.
Josie a její táta Phil bydlí na farmě, kterou vlastní bohatý mazánek Jim. Na první pohled jde o jednoduchý příběh. Jim miluje Josie, Josie miluje Jima. Všechno se ale několikrát zkomplikuje a jedna noc změní jejich vztah navždy.
Alkohol řeší všechny problémy, ale ne vždy Zdroj: Bohdan Holomíček, Divadlo na Vinohradech
Otec Phil si chce udržet střechu nad hlavou. Ví, že Jim může na jeho dceři oči nechat a rozhodne se toho využít. Pokud by ho nachytal in flagranti s Josie, musel by si jí vzít a farma by zůstala v rodině. Svatopluk Skopal skutečně vytvořil opilého, agresivního, ale přesto milujícího otce. Bála jsem se o jeho zdraví, když praštil obrovskou silou židlí o stůl a ta se rozlomila.
Mladý Jim je sice na Broadwayi úspěšný, ale kvůli slávě a smrti matky ho dohnal alkohol a ženské sukně. Michal Novotný, ačkoliv předvedl o něco horší výkon než Skopal, dokázal charakterově náročnou roli rozpolceného Jima zahrát se ctí. Sice nebyl v jedné ze tří hlavních rolí příliš výrazný, ale skvěle se do ní hodil a závěr hry nepokazil. Přesně takhle bych si Jima vizuálně představovala
Nebojácná holka od rány s citlivou duší Josie si hraje na zkušenou ženu s mnoha muži v minulosti. Opak je ale pravdou. S jediným Jimem si dokáže představit společný život. Lucie Polišenská vybalancovala postavu mezi milého Jima a otce Phila. V momentech, kdy hrála tvrdou a prací zocelenou ženu, byla silnější na rozdíl od partů, kdy měla hrát nejistě zamilovanou a křehkou Josie.
Křehká žena třímá baseballku
Hra se skládá ze dvou částí. První ovládnou propletené vztahy mezi Josie, jejím otcem Philem a majitelem farmy Jimem. Ve druhé pak mají Josie a Jim prostor sami pro sebe. Malá scéna zkušebny vinohradského divadla i délka, hodina a půl, inscenaci sluší.
Přes dostatečnou gradaci blížící se s koncem, plyne inscenace příliš volně a s nedostatkem zvratů. Dialogy pomalu vykreslují atmosféru a děj nedokáže udržet divákovu pozornost, protože se stále točí kolem jednoho, maximálně dvou témat. Nenabízí dynamické rozvíjení příběhu.
Televizní signál se chytal těžko
Hravá scéna Marka Cpina je zastavěná a i díky tomu vtáhne diváka do venkovského prostředí farmy. Jednotlivé detaily a vtipné prvky jako anténa televizoru nahrazená plechovým kastrůlkem nebo lesklý povrch stolu zrcadlící odraz postav dokázaly diváky zaujmout více než děj samotný.
Plusem představení jsou herecké výkony a scéna, minusem pak děj samotný, který nezačíná ani nekončí a volně plyne za přihlížení diváků. Měsíc pro smolaře se tváří jako hra ze života, ale k reálné situaci má příliš daleko. Naopak netradičnímu zajímavému příběhu divadelních prken nešlape ani na paty. Všichni se snažili, ale nestačilo to.
Měsíc pro smolaře
Divadlo na Vinohradech (zkušebna)
Autor: Eugene Gladstone O’Neill
Režie: Martin Františák
Hrají: Svatopluk Skopal, Michal Novotný, Luce Polišenská
Hodnocení: 60 %