Novinka ze slovenské kinematografie tentokrát láká na romantickou letní atmosféru, meruňkovici a přehršel sexuálních scén.
Život vám může změnit i jedna letní bouřka, aspoň to se nám snaží namluvit tvůrci sladkobolného dramatu Meruňkový ostrov. Pokud se děsíte dopředu kvůli slovenské provenienci filmu, nutno připomenout, že se do našich kin dostaly i celkem povedené počiny jako drama Love.
Szidi Tobias se sice už přes dvě desítky let objevuje na slovenských televizních obrazovkách, na plátno se ale dostane jen sporadicky. Kromě hraní se také věnuje zpěvu a mnozí ji dokonce přirovnávají ke slavné Haně Hegerové.
Co do tematiky jde i tentokrát o snímek, který zaujme, navíc se v něm střetávají dva odlišné světy – Babika (Szidi Tobias) se coby holka z města zamiluje do muže od maďarských hranic (György Cserhalmi). Může za to samozřejmě zmiňovaná letní bouřka, která Babiku vyhnala z koupaliště přímo do Jeho náklaďáku.
Když se hoka z města zamiluje do pravého vidláka, nemůže to dopadnout dobře. Zdroj: distributor filmu
Když se po něm jednoho dne slehne zem, vydá se šílená pronásledovatelka po jeho stopách. Po cestě naráží na různé překážky, jako je úchylný exhibicionista vyskočivší z pole (neptejte se na smysl tohohle výjevu), až dorazí k Němu domů. Tam se ale setká jen se dvěma syny svého vyvoleného.
Starší Lajcsi (Attila Mokos), drsný pořez, který odmítá mluvit jinak než maďarsky, se na městskou fajnovku moc netváří. Kultivovaný a sympatičtější Jancsi (Peter Nadasdi) mu ale zřejmě zakáže zakopat Babiku za úsvitu na zahrádce, a naopak ji nechá strávit v zapadákově kdesi u hranic celé léto.
Vyhrocená psychologie s nádechem meruňkovice
Je zajímavé pozorovat, jak se vyvíjí napětí mezi oběma muži, toužícími po pozornosti Babiky. Každý je úplně jiný, Lajcsi je vesničan tělem i duší a pro ránu nejde daleko. Možná to Babiku přitahuje a Jancsimu nezbývá než mlčky přihlížet. Jenže jak dlouho může v sobě jeden člověk dusit tolik pocitů?
[youtube_660]1a4xgEC2fsc[/youtube_660]
Tahle velmi intimně zpracovaná psychologická rovina postupně eskaluje do série jen těžko uvěřitelných životních muk, která hlavní postavy doprovázejí. Dobrá, řeknete si, přemrštěných filmů už jsme viděli dost. Problém Meruňkového ostrova spočívá někde úplně jinde.
Očima Oldřicha Mánerta: Holku sveze náhodný řidič. Je z toho veká láska, která ale nebude mít dlouhého trvání. Místo ní přijde hledání smyslu života na odlehlé vesnici ve společnosti dvou vidláků, kteří o nerozhodnou krasavici musí soupeřit. Zápletka jako z tuctové romantické komedie se v Meruňkovém ostrově mění v existenciální drama říznuté úsměvnými momenty a chatrně balancující na hraně průměru. Vizuálně poutavé, duši nepostrádající, přesto však bez minimálního přesahu. Dobrý dojem z filmu zmizí jako meruňkovice v útrobách hlavních hrdinů.
Hodnocení: 3***
Nejenže Szidi Tobias zrovna neaspiruje na Miss Sympatie, ale mezi ní a jejím osudovým Atillou Mokosem jiskra není a do konce ji ani nevykřešou. K čemuž značnou měrou přispívá i děj – prakticky hned po svatbě působí stejně otráveně jako jiní manželé po dvaceti letech. Možná právě kvůli té neosobnosti si snad ani nemůžete zamilovat žádnou z postav a stane se z vás spíš jenom nezaujatý pozorovatel.
Meruňkový ostrov vás naučí, jak řídit i s promile v krvi.
V tomto případě to lze přejít s přivřenýma očima a naopak odcizení jen podtrhuje dusivou atmosféru pasti, do které se hlavní hrdinka dostala. Což ocení zejména starší diváci, kterým je film zřejmě primárně určen. Nejde jen o to, že hlavní postavy už mají svá nejlepší léta za sebou, ale právě ani tematicky nemá Meruňkový ostrov ambice přitáhnout mladší publikum.
Film Petera Bebjaka navíc lemují četné sexuální scény, které ale vzhledem k atraktivitě protagonistů navozují pocit, jako bychom místo romantického dramatu sledovali maďarské nízkorozpočtové soft porno. Ale co nezvládnou herci, dokoná mimořádně povedená hudba Juraje Dobrakova, ačkoli její tvůrce nemá s filmem téměř žádné zkušenosti.
Meruňkový ostrov (Marhuľový ostrov)
Drama / Romantický
Slovensko, 2011, 102 min
Režie: Peter Bebjak
Hrají: Szidi Tobias, Attila Mokos, Peter Nadasdi, György Cserhalmi
Hodnocení: 3***