Druhá letošní premiéra Letních shakespearovských slavností (LSS) patřila komedii Marná lásky snaha. Soubor PaS de Theatre v čele k Ošklivkou Katkou a Rudou z Ostravy měl před pražským publikem laťku hodně vysoko.
Ženy vs. muži, to je Marná lásky snaha Zdroj: Radovan Šťastný, PaS de Theatre
Ostravský soubor PaS de Theatre v minulosti pro LSS úspěšně a po svém zinscenoval hry Komedie omylů či Romeo a Julie. Letos herci z kraje rázovitého pod taktovkou režiséra Ondreje Spišáka připravili komedii o tom, co se stane, když čtyři mladíci uzavřou smlouvu o morální zdrženlivosti a před prahem jim stojí čtyři koketní krasavice.
Marná lásky snaha patří mezi Shakespearovy nejranější hry. Mládí a vše, co k němu patří, tedy tvrdohlavost, hravost i lechtivé myšlenky, jsou z textu cítit v každém verši. Brilantní překlad Martina Hilského plný slovních hříček to potvrzuje do poslední slabiky.
Ostraváci to v Praze neměli jednoduché. Komedie, která měla premiéru 18. července letošního roku na domovském Slezskoostravském hradě, vsadila na všechno možné, jen ne na velká jména. Headlinery inscenace sice byli Kateřina Janečková alias Ošklivka Katka a Michal Kavalčík, jinak známý jako Ruda z Ostravy.
Zbytek souboru však byl pro Pražáky no name, i když neměl by být. Tereza Dočkalová letos získala Cenu Thálie pro talentovaného činoherce do 33 let, Jiří Sedláček patří mezi stálice ostravského nejen komediálního nebe, a to s celorepublikovým přesahem, Vladimír Čapka či Jan Fišar si zahráli v několika divácky úspěšných filmech a seriálech.
Plakátovými tahouny inscenace byli Kateřina Janečková a Michal Kavalčík
Dost poučování, už za rok za dva může být všechno jinak, velcí režiséři tyto severomoravské hvězdičky obsadí do kasovního trháku, v březnu budou stát v Lucerně, třímat v rukou Českého lva a plnit titulní strany novin.
Každopádně v létě roku 2012 bylo méně známé obsazení rozhodně hendikepem, který je možné umazat čímkoli jiným– skvělými hereckými výkony, příběhem, zajímavým pojetím, scénou, hudbou či celkovou atmosférou. Marná lásky snaha zůstala někde ve třech čtvrtinách cesty.
Ruda z Ostravy ho nosí vpravo
Opravdovým tahounem inscenace je Ruda z Ostravy, tedy Michal Kavalčík, ve vedlejší roli vesnického floutka Kotrby. Typický ostravský akcent, jinak řečeno kratky zobak,nechal sice v šatně, charisma naštěstí zůstalo. Vlastně nejen to, zvětšilo se díky hodnověrné rekvizitě patřící do levé či pravé nohavice. Jindy laciné, Ruda v tom však umí chodit.
Ženské části ansámblu vládne francouzská princezna v podání Kateřiny Janečkové. Víc než hubenou figurou si podmanila jeviště svým výrazným a přesvědčivým hlasem. Koho napadlo obsadit ji do role Ošklivky Katky, musel mít velkou fantazii. Úžasným altem se zaskvěla i čerstvá držitelka Ceny Thálie Tereza Dočkalová. Doufám, že její hlas si jednou pro dabing zaslouží nějaká velká a talentovaná hollywoodská hvězda.
Ženské kvarteto lákalo především na své vnady, škoda
Celkově však čtveřice titulních hrdinek působí, z velké části kvůli kostýmům a nedomyšlenému vystupování, lacině. Přestože Marná lásky snaha je hra, která stojí na flirtování a svádění, dá se to udělat i jinak. Loni o tom přesvědčila česko-slovenská inscenace režiséra Michala Vajdičky Oko za oko – niečo za niečo.
Mužské hlavní kvarteto, vedené navarským králem Ferdinandem (Albert Čuba), ukazuje příjemnou kompaktnost. Na Hradě společně táhli za jeden provaz vtipu. Společně také nejvíce nadchli ruskou choreografií a známou písní Dolina, dolina. Nikdo nevybočoval, což je možná škoda, vždyť proto jsou některé postavy napsány jako hlavní a jiné coby vedlejší.
Očima Jany Kumherové: Inscenace Letních shakespearovských slavností nám ukazují, jak rozličná mohou být různá díla téhož umělce. Marná lásky snaha je odlehčená komedie, jejímž hlavním cílem je pobavení diváka. Tento úkol plní úspěšně. Provedení v sobě prolíná místy mírně konzervativní pojetí s moderními prvky, které převažují. Nějaké mouchy bychom nalezli, přesto je inscenace povedená. Uznání si rozhodně zaslouží i hudební stránka, stejně jako herecké výkony zatím nepříliš známých umělců.
Hodnocení: 70 %
Scénograf a kostymér Jan Štěpánek měl při tvůrčí práci asi dvě období, alespoň to tak na jevišti vypadá. Na jednu stranu postavám padnoucí, vtipné a účel splňující oděvy mužského kvarteta. Na stranu druhou laciné a u některých nepadnoucí oblečky pro dámskou část souboru, která je krásná a sexy i bez toho, stačilo přednosti podtrhnout.
V bledě modrém to vypadá se scénou. Na pravé straně vtipné a barevné provedení provařených symbolů lásky i nevěry. Nalevo nudná plážová lehátka a zástěna, obojí v šedočerném provedení. Čest scény zachraňuje podlaha. Umělá tráva z obchoďáku pro kutily a zahrádkáře nabídla prostor pro vtipy ze scénáře i mimo něj.
Pánové v hlavních rolích táhli za jeden provaz i v beranicích
Jenom chvályhodné nápady měl naštěstí autor hudby Pavel Helebrand. Muzikanty umístil přímo na jeviště a do ruky jim dal samé sexy nástroje, jak jinak nazvat saxofon? Jedničku s hvězdičkou si zaslouží zpěvačka a čelistka v jedné osobě. Úžasný hlas a dokonalé tahy smyčcem pozvedly inscenaci o několik levelů.
Sečteno, podtrženo
Méně známá jména posunula ostravské inscenaci komedie Marná lásky snaha startovní čáru o pár metrů dozadu. Tento hendikep však sympatičtí herci dokázali stáhnout. Klacky pod nohy jim naházeli spíš kostymér, scénograf a z nemalé části režisér, který na úkor příběhu vyzdvihnul kalhotky, podprsenky a podvazky.
Cílovou páskou naštěstí inscenace proběhla za velkého potlesku, a to díky hudbě a povedené koncovce, která ctí netypický shakespearovský závěr. Škoda jen dvacetiminutového průtahu. A nejde jen o to, že o půlnoci jede v Praze poslední metro.
Marná lásky snaha
Nejvyšší purkrabství Pražského hradu
Režie: Ondrej Spišák
Hrají: Kateřina Janečková, Michal Kavalčík, Jiří Sedláček, Martin Čuba, Tereza Dočkalová, Jan Fišar a další
Hodnocení: 70 %