Brněnské Divadlo Husa na provázku představilo řadu inscenací z per ruských mistrů. Tentokrát jeviště patřilo Bulgakovovi, lásce, bezmocným výkřikům a zlu. Inscenace Maestro a Markétka postrádala jistou dávku vášně.

Vše má na svědomí Woland (v popředí). Zdroj: Viktor Kronbauer, Husa na provázku
Maestro a Markétka v režii Vladimíra Morávka opět oslovila zajímavým uchopením, scénografií a hereckými výkony, ale podstata vztahu, jako hlavního tématu, se vytratila.
Inscenace dle ruského dramatika Michaila Bulgakova spočívá v prolínání dvou dějových linií. Jde o biblický příběh o ukřižování Ježíše Krista a velmi silný vztah Mistra a Markétky ovlivněný nadpřirozenou zlou mocí. Tento láskyplný vztah je sice tématem inscenace, ale jeho intenzita přechází do pozadí.

Martina Krátká (uprostřed) hrála dříve Markétku, dnes ji vystřídala Andrea Buršová.
Stěžejním tématem je působení nadpřirozené síly a její vševědoucnost. Vše se točí okolo ďábelských kousků mága Wolanda. Setkání s ním nevěstí nic dobrého a lidé poté většinou skončí v psychiatrické léčebně, jako básník Bezprizorný, ale i samotný Mistr. Pronikavé úlisné pohledy Wolanda a jeho kocoura byly až obsesivně úzkostné. Na pozadí temných sil zoufalá Markétka hledá svou lásku.
Setkají se až na věčnosti. I přes všechny naléhavé vzdechy, zoufalost a strach nechyběla ani dávka radosti. Snad trochu paradoxní vůči tématu, ale potřebné. Happy end nakonec nastal, i když až po smrti milenců.
Přestože do inscenace vstupuje několik postav a jednotlivé scény se střídají, její struktura je uspořádaná. Výjimkou je snad mezihra o Pilátu Ponském. Tato důležitá část je vytržená z kontextu. Mistr v průběhu děje vypráví básníku Bezprizornému v psychiatrické léčebně o svém románu (o Pilátovi). Proto nastínění tohoto příběhu má určitou důležitost, ale v mezihře se z Mistra náhle stává Pilát a z Markétky Ješua. To vrhá stín určitých zmatků.
V kontrastu všeho napětí a strachu se nacházela klidná, odvážná Markétka, kterou ztvárnila Andrea Buršová. Nepostrádala zápal, ani uvolněnost. Svou roli, kdy část představení musela hrát napůl nahá a k tomu létat vzduchem, zvládla velmi odvážně. Ve výkonu byl patřičný stesk, slzy i zamilovanost.

Markétka se vznáší nad městem.
Mistr v podání Michala Daleckého byl zejména přesvědčivý jako pacient psychiatrické léčebny. Psychické ataky a strach sehrál více než dobře. Roli dodal vší beznaděj, úzkost a obohatil ji svým pojetím.
V porovnání s ostatními inscenacemi Morávkovy režie byla tato jednou z těch slabších. Ovšem patřičné husí trademarky, v podobě scénograficky zajímavě vystaveného prostoru, obsese, úzkosti, ale snad i trochu radosti, opět nezklamaly.
Maestro a Markétka, Divadlo Husa na provázku, autor: Michail Bulgakov, režie: Vladimír Morávek, scénář: Vladimír Morávek a Josef Kovalčuk, hrají: Andrea Buršová, Michal Dalecký, Milan Holenda, Jiří Kniha, Jan Kolařík, Robert Mikluš, Ondřej Jiráček, Ivana Hloužková a další.
Hodnocení: 70 %