Králíček je pornohvězda nebo drogami nadopovaná lehká děva. S ironií se trefuje do mnoha současných stereotypů. Moderní sexy inscenaci finské autorky Saary Turunen uvádí v české premiéře Divadlo Letí.
Děvčata se králíčkovi podobají, jsou hravá a zábavná. Zdroj: Alexandr Hudeček, Divadlo Letí
Divadlo Letí se věnuje současné tvorbě. Protože často soustřeďuje pozornost na evropská dramata, doplnilo svůj repertoár o finskou dramatičku a režisérku Saaru Turunen. Její hra Králíček měla premiéru před čtyřmi lety v Helsinkách a zatím byla přeložena pouze do deseti jazyků.
Králíček v podání Divadla Letí nedýchá typickou finskou dramatikou, ale zabývá se tématem společenským. Osamocená naivní žena hledá vhodný protějšek a zároveň se snaží přiblížit ideálu, jak jej vidí někteří muži. Být sama sebou je ale mnohdy lepší. Pro některé muže sexy slečna v růžových šatičkách, pro ženské osazenstvo zpodobňuje mnoho stereotypů.
Divadlo Letí je nezávislý soubor, který vznikl v září 2005. Založil jej ročník Miroslava Krobota na katedře alternativního divadla pražské DAMU. Soubor působil na různých scénách napříč Prahou. Na základě úspěšné spolupráce se od ledna 2009 stalo Studio Švandova divadla domovskou scénou Divadla Letí.
Žena musí být vždy čistá, upravená a vzhlížet k pohlednému muži. Tomu postavu zdobí sval vedle svalu, má ostře řezanou tvář a z čela si otírá pot. Z našich růžových snů nás ale často probudí budík nebo telefon a na druhé straně matka.
Bětuška neunikne.
Kromě stereotypů se v Králíčkovi setkáme se specifickou komikou ala Kill Bill v momentě, kdy Králíček vystřílí kulometem celou svoji rodinu i malého Honzíka a Bětušku. Samozřejmě nesmím zapomenout na parodii telenovel nebo současných českých reklam. Díky charakteristickým sloganům jako: Sto tabletů týdně, je dokážete okamžitě identifikovat.
Chci být jenom přitažlivá žena.
Chci být žena z obálky, ta, po které všichni touží…
z programu
V inscenaci musíte umět číst, přestože Králíček nabízí poměrně čitelnou paletu znaků, stereotypů i parodie. Hlavní postavě, ženě převlečené za králíčka, dominuje růžová barva. Boty na vysokém podpatku, krátká minisukně, kabelka i korzet ladí v jedné barvě. Přidejme síťované punčochy a rozmazanou řasenku. Někdo si vybaví králíčka z Playboye, jiný uvidí drogami nadopovanou lehkou děvu nebo si vzpomene na Pretty Woman. Je to jenom na vás.
Pavlu Beretovou jako hlavní postavu doplňují ještě čtyři věrní.
Pavla Beretová strávila v růžových šatech na jevišti celou dobu, stejně jako její čtyři společníci v bílém oblečení a s pomalovanými obličeji ve stejné barvě. Její místy velmi výrazný herecký projev na hranici přehrávání vnášel do inscenace humor, ale v závěru už jej bylo příliš.
Na první pohled moderní sexy inscenace pro emancipované feministky ale přináší pohled žen na muže, společnost a zároveň snahu podívat se na něžné pohlaví okem lačných mužů. Hodina a čtvrt přinesla zamyšlení i mnoho vtipných momentů.
Králíček, Divadlo Letí ve Studiu Švandova divadla, autorka: Saara Turunen, režie: Natália Deáková, hrají: Pavla Beretová, Marta Vítů, Tomáš Jeřábek, Tomáš Kobr a Václav Vašák
Hodnocení: 80 %