Život Karla Hašlera rozpracoval Pavel Kohout v životopisné revue Hašler…, kterou uvádí Divadlo na Vinohradech. Při pokusu o propojení vysokého umění a kýče za použití mnoha otřepaných vtipů zvítězila kýčovitá estráda.
Po Hašlerovi nám zbyly nejenom bonbóny. Zdroj: Divadlo na Vinohradech
Karel Hašler je významná osobnost českých kulturních dějin. Na jednu stranu byl členem souboru Národního divadla a na druhou stranu byl kabaretiérem a skládal písně o Praze, o Čechách a Moravě, o lásce, ale i proti protektorátu a vlastenectví, což se mu nakonec stalo osudným.
Pavel Kohout napsal o této rozporuplné osobnosti životopisnou revue, jejíž režie se chopil Tomáš Töpfer, ředitel Divadla na Vinohradech. Inscenaci pojal jako divadelní zkoušku, během které připomenul významné okamžiky života Karla Hašlera a doplnil ji o Hašlerovy nejslavnější písničky.
Töpfer zkoušku občas přeruší, v sále se rozsvítí a pan režisér řeší nastalou situaci. Například když si Hašlerova manželka sundá kabátek, pod kterým má tričko s fotkou Che Guevary. V podobných situacích se mi honilo hlavou, zda to bylo opravdu nutné.
Petr Rychlý nevyrostl z klackovitých let
Hlavní role Hašlera se chopil Petr Rychlý, a to způsobem sobě vlastním. Možná díky celkovému pojetí tohoto díla byl Rychlý, s odkazem na jeho seriálovou profláklost a způsob hraní, obsazen do této inscenace. Hašler je v podání Rychlého pubertálním výrostkem, který nevyrostl z klackovitých let. Role Hašlera předpokládá pěvecké party a Rychlý překvapil svým pěveckým výkonem. Zvádl všechny pěvecké party.
Poslední chvíle Karel Hašler strávil v koncentračním táboře.
Při obsazení Kateřiny Brožové do role manželky Karla Hašlera měl režisér Töpfer šťastnou ruku. Brožová ve své roli vynikala nad ostatními. Scéna, kdy doráží na svého manžela, aby podepsal smlouvu s továrníkem Lhotským, který chce po Hašlerovi pojmenovat bonbony, pobaví i utkví v paměti i těm, kteří nejsou naladěni na stejnou estrádovou notu, v jaké se nese tato inscenace.
Taneční scény by si měli studenti a studentky DAMU ještě párkrát zkusit, a to ne během divadelní zkoušky před diváky. Byla na nich vidět nejistota a občas i krok vedle. Samotná choreografie se podobá silvestrovským estrádám, což ale zapadá do celého pojetí inscenace.
Inscenace je proložena mnoha estrádními tanečními výstupy.
Scéna byla postavena velmi jednoduše. Občas přibyla nějaká rekvizita, která dokreslovala situaci, ale její umístění na jeviště nijak nezpomalovalo děj. Osvětlení lze vytknout jedině to, že při každém přerušení zkoušky panem režisérem, které si vynutí rozsvícení v sále, si stále musíte zvykat na světlo a nějakou dobu neuvidíte. To samé nastane, když se zase zhasne a vy si zvykáte na tmu.
Hvězda showbyznysu
Život Karla Hašlera byl skutečně pestrý a dá se říci, že i trochu bláznivý. Spojit práci v Národním divadle s kabaretem by mohl někdo považovat za nemožné.
Pro výstřednost Karla Hašlera a pro to, že by byl v dnešní době hvězdou showbyznysu, ale zároveň i členem vyšších kulturních kruhů, byla inscenace dovedena schválně do extrémů, které byly Hašlerovi sobě vlastní. K divákům se ale tato myšlenka pravděpodobně nedostala, neboť oceňovali nejvíce právě ty nejkýčovitější kousky a vtipy.
Pouze ti, kteří jsou milovníky silvestrovských zábavných pořadů, odejdou nadšení a budou na tuto hru ještě dlouho vzpomínat. Ostatní si aspoň vychutnají hašlerku.
Hašler…, Divadlo na Vinohradech, autor: Pavel Kohout, režie: Tomáš Töpfer, hrají: Petr Rychlý, Kateřina Brožová, Martin Zahálka, Jiří Žák, Jaroslav Satoranský a další
Hodnocení: 30 %