Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

RECENZE: Film Ve stínu ukazuje 50. léta a Ivana Trojana ve stylu noir

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

11. 9. 2012

Česká herecká první liga se defiluje v novém filmu Davida Ondříčka s Ivanem Trojanem v hlavní roli. Padesátá léta nikdy nebyla temnější.

Temné a temnější jsou uličky poválečné Prahy, ve kterých Ivan Trojan jako kapitán SNB řeší zprvu jasný případ krádeže v klenotnictví. Detektivní příběh postupně ustupuje do pozadí a stále větší slovo má politika. Nový snímek Ve stínu se odehrává v předvečer měnové reformy roku 1953 a rozhodně není jen suchým dějepisným vyprávěním.

Český režisér David Ondříček debutoval v roce 1996 filmem Šeptej, který byl oceněn na festivalu  v Chotěbuzi. Skutečný úspěch mu ale přinesli Samotáři (2000), generační výpověď několika třicátníků, která získala dva České lvy. Na parodickou notu zahrál snímek Jedna ruka netleská (2003) a Ondříčkovým předposledním filmem byla romantická komedie Grandhotel (2006).

Kapitán SNB Hakl (Trojan) patří v socialistickém Československu k těm hodným policistům. Věnuje se totiž vyšetřování trestných činů, nikoliv politice. Loupež v klenotnictví zprvu vypadá jako snadná práce – údajný pachatel (Miroslav Krobot) zanechal až příliš mnoho stop. Jenže kapitánovi na tom něco nesedí, a jakmile přijede do ČSR údajný německý vyšetřovatel Zenke (Sebastian Koch) v doprovodu příslušníka StB, jeho podezření dostane jasný směr.

FOTO: Ve stínu (2012)

Ve filmu každý kouří. Rakovina nebyla zdaleka největší obavou. Zdroj: Falcon

Autorem původního scénáře je Marek Epstein (Vrásky z lásky, Signál a další), jeden z nejpilnějších českých scenáristů. Jeho detektivní příběh se postupně mění v propracovaný obraz socialistických padesátých let, kde nevinná věta může zničit lidské životy. Kapitán Hakl se sám pouští do vyšetřování, které již převzala obávaná StB a chystá se jeho prostřednictvím zničit pražskou židovskou obec.

Očima Nely Christovové: Spousta českých filmových tvůrců má tendenci ukousnout si příliš velké sousto a pak se s komickým výrazem udávit při jeho pokusu o důstojné sežvýkání. Možná proto filmy z domácí produkce občas posuzujeme podle skromnějšího měřítka, což je tak trochu případ dramatu Ve stínu.

Ano, oproti mnohým českým skvostům se snímek vydařil. Herecké výkony a vizuální zpracování samy o sobě obstály, jenže tyto prvky by neměly zastiňovat vážné téma, kterým se film ohání. Ve finále totiž zjistíte, že tvůrcům ani moc nejde o rozlousknutí detektivního případu, který v sobě skrývá dost nevyužitého potenciálu. Cílem bylo vykreslení mrazivé atmosféry 50. let, a to se Davidu Ondříčkovi povedlo na výbornou.

Hodnocení: 4****

Ve stínu se jen hemží skvělými hereckými osobnostmi. V roli Haklových spolupracovníků se objeví Martin Myšička a David Švehlík, jejich nadřízeného hraje Jiří Štěpnička a zkušeného zloděje Norbert Lichý. Do soukromého života policejního kapitána patří manželka (Soňa Norisová) a syn (Filip Antonio).

[youtube_660]atdSCNf7uss[/youtube_660]

Ondříček oblékl 50. léta do noirového stylu. Dlouhé baloňáky, klobouky, všudypřítomný kouř cigaret, temná zákoutí Prahy a dlouhé stíny, které připomíná i font názvu snímku. Také hlavní hrdina, osamělý poslední spravedlivý v zemi udavačů a lhářů, je jako vystřižený z amerických kriminálek 40. let (k nejznámější představitelům žánru patří Maltézský sokol, Laura nebo Pojistky smrti). To všechno se tvůrcům velmi dobře povedlo, nic nepůsobí směšně ani trapně, jak se to občas seriózním českým thrillerům stává.

Divákům se nedá věřit

Výprava, příběh i herecké výkony jsou na jedničku a fungují velmi dobře. Problémem filmu je však hudba. Ne proto, že by byla špatná. Jan P. Muchow, Ondříčkův dvorní skladatel, své řemeslo ovládá, bohužel ale nezná míru. Podobně jako u mnoha dalších českých filmů, i zde nediegetická hudba zní takřka neustále. Místy má své opodstatnění, ale většinou ruší, je zbytečně návodná a tahá z diváků emoce, které by ale pravděpodobně přišly samy.

V tak necitlivém použití hudby je vidět nejistota tvůrců a nedůvěra v sílu filmu samotného. Jako by nevěřili, že dokáže fungovat sám o sobě. Že obraz, příběh a herecké výkony jsou schopny vyvolat u diváků adekvátní reakci. Tak nejistě se mohou chovat autoři průměrné televizní inscenace, ale ne celovečerního áčkového filmu.

FOTO: Ve stínu (2012)

Kriminálka má plné ruce práce.

Největší pozitivum filmu však je, že nejde o milé retro z doby před rokem 1989. Konečně se čeští filmaři odpoutali od nostalgie módy, účesů a vybavení domácnosti. Ačkoli detektivní linie příběhu je celkem předvídatelná, její historický přesah, zobrazující jedno z nejtemnějších období Československa, spolehlivě utáhne celý film.

Ve stínu vyčnívá z mainstreamové české filmové produkce jako obr v zemi trpaslíků. V konkurenci připitomělých komedií to není až tak těžké, ale Ondříček a spol. natočili snímek, který bezpochyby obstojí i ve srovnání se zahraničím. Příště by to chtělo ještě více sebevědomí.

Ve stínu

Krimi / Drama / Thriller
Česko / Slovensko / Polsko, 2012, 106 m

Režie: David Ondříček
Hrají: Ivan Trojan, Soňa Norisová, Sebastian Koch, Marek Taclík, David Švehlík, Norbert Lichý, Martin Myšička, Miroslav Krobot, Filip Antonio

Hodnocení: 4****

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Film Ve stínu ukazuje 50. léta a Ivana Trojana ve stylu noir