Divadlo na Fidlovačce na svou scénu uvedlo hravou komedii Eva tropí hlouposti. Komedie, kterou diváci znají jak z televizní adaptace, tak z románu Fan Vavřincové. Režie se ujal Pavel Šimák.
Hlouposti se tropí na scéně Divadle na Fidlovačce. Zdroj: Divadlo na Fidlovacčce
Poslední dobou se stává pro divadla výzvou zpracovávat filmové či románové předlohy, které nikdy nebyly určené pro jeviště. Velice zajímavá, přesto ne překvapivá je tedy volba Divadla na Fidlovačce komedie Eva tropí hlouposti, kdy je jasné, že se nevyhne srovnání nejen s filmem, ale současně i s románem Fan Vavřincové.
Pod režijním vedením Pavla Šimáka ovšem vznikla velmi hravá a zábavná komedie, která se vyrovná i filmové podobě. Nejen že se režisérovi podařilo dobře podchytit příběh, který je natolik známý, ale výborně vystihl i charakterové rysy. Navíc si pohrává celou dobu s hravým vtipem, který diváka příjemně provádí po celou dobu.
Vydařená dvojice sourozenců Marie Doležalová a Denny Ratajský.
Výborně zvolené je obsazení do hlavních postav Evy a Michala, protože Marie Doležalová a Denny Ratajský jsou velice podobní hlavním filmovým protagonistům Nataše Gollové a Oldřichu Novému. S postavami si ovšem každý pohrávají trochu jinak, přesto působí přirozeně a velmi dobře.
Ztvárnění potřeštěné, roztěkané a bláznivé Marie Doležalové je překvapivé. Ačkoliv herečka sama o sobě působí jako klidná a ostýchavá, opak se na jevišti v podobě Evy stává pravdou. Marie Doležalová Evu vystihuje zcela přesně. Pobíhá po jevišti jako roztěkané a hravé malé dítě a na její nešikovnosti se baví celé hlediště.
Denny Ratajský pak v roli Evina bratra Michala předvádí eleganci samu. Postava charakterově přesně opačná oproti Evě. A právě to se povedlo Dennymu Ratajskému ve ztvárnění Michala vystihnout. Chová se jako galantní mladý muž, a i když zrovna předstírá, že je italským hrabětem, nenechá si upřít svou dobrosrdečnost, inteligenci i zamilovanost.
Láska nemine ani Anetu Krejčíkovou a Dennyho Ratajského.
V inscenaci zachovali původní hlavní postavy, což ovšem pro jevištní podobu znamená, že se rázem na scéně objevuje více postav a pro diváka to tak může působit, že se inscenace zaměřuje mnohem méně na Evu a více zeširoka pojímá i příběhy dalších postav. Tento fakt ovšem inscenaci nijak neškodí, ba naopak jí to dodává jisté velkoleposti.
Velice zajímavě vyřešená je scéna inscenace. Na jevišti se totiž nachází patrová scéna, která působí více méně staticky. V patře scény se nachází pokoj a malý prostor se stromem, který je využíván jako zahrada.
Pod tímto patrem je pak na jevišti vystavěn jen jednoduše jakýsi salon, kde se odehrává večírek. Současně se zde nachází na levé straně pracovna pana továrníka. Pak jsou zde vytvořeny vchody do pokojů doktora Stráže a Evy. A v pravé části scény je pak jen pohovkou a lampou naznačen obývák tety Pa. Scéna působí jak esteticky, tak prakticky.
Zamilovaná dvojce Marie Doležalová a Lukáš Rous.
Kostýmy jsou také skvělou podívanou. Nejen, že si zachovávají dobový ráz, což podtrhuje charakter celé inscenace. Současně mají i charakterizační hodnotu v rámci postav. Ať již vyjadřují lehkomyslnost a nerozvážnost potrhlé Evy, či noblesu a povrchnost tety Emilie. Vydařeným zpestřením inscenace pak jsou i hudební výstupy, které jakoby na chvíli děj zastaví.
V případě komedie Eva tropí hlouposti zcela jistě nelze hovořit o náročnosti. Téma celé komedie je lehké a nenáročné. Je tedy určeno pro diváka, který jde do divadla jen za pobavením. Přesto se jedná o představení velmi vydařené.
Eva tropí hlouposti, Divadlo na Fidlovačce, režie: Pavel Šimák, scéna: Pavel Borák, kostýmy: Blanka Tesařová, hrají: Marie Doležalová, Denny Ratajský, Aneta Krejčíková, Ludmila Molínová, Martina Randová, Pavel Nečas, Zdeněk Maryška, Daniel Rous, David Hák, Lukáš Rous