Ani v případě Shakespearovy nejslavnější tragédie režisér Klicperova divadla David Drábek originálním pojetím nezklamal. Modernizace přenesla veronské milence do bipolárního světa cikánů a rasistů.
Z italské Verony se Shakespearovi milenci přesunuli do romského ghetta. Zdroj: Patrik Borecký, KD
Jako každé jiné dílo, které se dostalo Drábkovi do rukou, prošli i Romeo a Julie řadou změn a inovací. Ze začátku si diváci téměř ani nejsou jisti, jestli se původní příběh vůbec na jevišti odehraje. Ulízaný Romeo a divoká cikánka Julie zamilovaně švitoří, když jejich něžná slůvka přeruší výkřik z publika, kdo by si vzal takovou černou opici.
Místo dokončení zkoušky následuje divoká rvačka a s celým divadlem je tak konec. Režisér kněz Vavřinec se ale nevzdává: za rozprchlé herce musí prostě jen najít náhradu. A co třeba ti dva introventi, kteří si tu posedávají a schovávají se za obrazovky svých počítačů? Shodou náhod je ona Julie Kapuletová a on se jmenuje Romeo. Tentokrát z cikánského ghetta pochází on a ona je dceruškou praštěných rodičů.
Herci Romeo a Julie dlouho nevydrží u předstíraného citu.
Inscenace pohlíží na celou situaci střídavě romskýma, střídavě bílýma očima. Žádná mince nemá jen jednu stranu, nenávistní rasisté dokážou být i horší než takzvaní nepřizpůsobiví. Přebíhání mezi těmito světy celé představení nejen oživuje, ale obohacuje ho i o hlubší smysl.
Zakřiknutá Julie a stydlivý Romeo své role hrají nejen při zkoušení pod vedením Vavřince, ale ve skutečnosti je prožívají ve vlastním životě. Na scéně se náhle objevuje nucený ženich Paris, Romeo musí mstít svého zrádně zavražděného přítele Mercuccia… Nejznámější momenty z Shakespearovy originální hry se na jevišti objeví, i když často spíš ve formě parafráze.
Aby se Romeo dostal do domu Kapuletů, musí sáhnout k bizarnímu převleku.
Kouzlo celého vystoupení spočívá i v herecké neschopnosti hlavních postav, které při zkouškách nedovedou přenést do hlasu ani výrazu jakékoli emoce či patos vhodný pro tragédii tohoto charakteru. Strojeně odříkávané texty dokonale vykreslují jejich charaktery a diváky i pobaví.
Když se potom od zkoušení přenesou k vlastním prožitkům a jedná se o jejich osudy, i v jejich civilnosti jim náhle veškeré pocity bezmezně věříme a láska dvou do sebe uzavřených outsiderů na nás zapůsobí stejně silně jako vášnivá touha, kterou od Romea a Julie většinou očekáváme.
Romantická scéna na balkónku pod zářící lunou? To by se Romeo musel naučit lépe šplhat.
Nejzdařilejší výkon podle mého předvedl Matěj Anděl v roli cikána Benvolia, který ve vedlejší roli ohromil svou energií i výstižným ztvárněním. Tato postava byla vděčná i spoustou vtipných hlášek.
Humor se celkově ukázal být částí, ve které Drábek se svým pojetím rozhodně zabodoval. Vtipnost a svěžest celého kusu byla nejsilnější stránkou inscenace – narážky často měly aktuální podtext a právě svou pravdivostí a trefností o to více zaujaly.
„Tak tu Julii ukradnem – v tom jsme dobrý!“
Odkazy směřovaly k zažitým stereotypům – ať už k těm pravdivým, nebo nepravdivým. Dočkáme se ale i jednoduchých a prostých vtipů. Jedno je přitom jisté – smích nepřestává znít v hledišti od začátku do konce.
Oživění se na pódium dostalo i díky muzikální složce. Cikánská hudba představení jednoznačně obohatila a nadávky dvou vzájemně nenáviděných skupin prostřednictvím rapových výstupů inscenaci nejen zdynamičtěly, ale také jí dodaly na reálnosti v prostředí dnešního světa.
Není to nenávist rodů, která zničí život milencům. Rasová nenávist ničí vše.
Představení Romeo a Julie v Klicperově divadle mohu jedině doporučit. Je tím dílem, které dokáže přiblížit klasiku, a přitom rozhodně nebude nudit ani ty, kteří jsou s originálním kouskem obeznámeni. Právě naopak: čím lépe původní text znáte, tím zajímavější pro vás tato předělávka bude, jelikož pochytíte o to více jemných odkazů a narážek na Shakespearovu předlohu.
Troufnu si říct, že inscenace pobaví a potěší i skutečné milovníky pravých milenců z Verony, mezi které se sama řadím. Příběh se nepokouší nikoho urážet a je pouhou parafrází. A to velice povedenou.
„No to neděkuj… Zaplať.“
Romeo a Julie, Klicperovo divadlo v Hradci Králové, podle Williama Shakespeara napsal a zrežíroval: David Drábek, hrají: Helena Plecháčková, Jiří Panzner, Vojtěch Dvořák, Marie Poulová, Matěj Anděl, Jan Vápeník, Kamila Sedlárová, Jan Sklenář, Martina Nováková, Lenka Loubalová , Jiří Zapletal a další