Pražské Divadlo Komedie otevírá poslední sezónu inscenací Agnes švýcarského autora Petera Stamma. Jak je pro Komedii příznačné, vložila dramatizaci do rukou německého režiséra Alexandera Riemenschneidera. Nezvolila ale úplně šťastně.
„Všechno by nějak ztratilo smysl. Kdyby to neustále pokračovalo.“ Foto: Jan Dvořák, Divadlo Komedie
Na první pohled mě okamžitě zaujal program. Bílý, jednoduchý, ale hlavně s citací z díla Rolanda Barthese. Kdo se s tímto jménem někdy setkal, tak ví, že přináší náročnou a nesrozumitelnou komplikovanost. Podobně je na tom hodinu a půl trvající představení Agnes.
Jednoznačnost ani bulvárnost nikdy nepatřila do repertoáru komorního Divadla Komedie, jak dokazuje Agnes prvními vteřinami ticha. Už to začalo? Publikum se po chvíli začne nejistě chichotat.
Hra na začátku představí zamilovanou dvojici. „Napsal bys příběh o mně?“ ptá se nadšeně Agnes amatérského spisovatele Petra a on svolí. Láska kvete i přes jejich věkový rozdíl aspoň zpočátku. Agnes jako mladá a střelená zaujme Petra jako o něco moudřejšího a klidnějšího.
„Napsal bys příběh o mně?“
Hra pak popisuje jenom běžný život. Dva lidé se seznámí obyčejným způsobem, jejich vztah přežije nevěru i ztrátu dítěte a oba se vzájemně odloučí. Inscenace vypadá jako Nizozemí, jak je plochá. Navíc si jen tak plyne bez výrazné zápletky a emocí.
Autor: Peter Stamm je spisovatel, scenárista a novinář. Studoval všechno možné od obchodu po psychopatologii a napsal několik rozhlasových i divadelních her. Jeho první román Agnes začal psát, když mu bylo 20 let. Patří k nejuznávanějším švýcarským spisovatelům 90. let.
Děj celé inscenace pak vystihuje věta: „Něco se musí stát, aby byl ten příběh zajímavější.“ Nic převratného se ale nepřihodí.
Jediné, co zbývá, je celkové vyznění několika myšlenek. Píší autoři proto, aby zůstali nesmrtelní aspoň ve svých dílech? „Všechno by nějak ztratilo smysl. Kdyby to neustále pokračovalo.“ Ale především kdo nebo co je Agnes? Existuje vůbec?
Režie: Alexander Riemenschneider je německý hudebník a režisér. Vystudoval a žije v Hamburku, i když za prací často cestuje po celém Německu. V Divadle Komedie zrežíroval kromě Agnes také část hry Poslední chvíle lidstva, která byla jeho českým režijním debutem.
Scéna je skutečně chudá. Možná z důvodu nedostatku peněz nevidíte kulisy, kam až oko dohlédne. Uprostřed jeviště stojí dvě židle, po stranách dohromady stejný počet stojanů na ramínka s kostýmy a nad herci se vznáší několik bílých mraků. Toť vše a herci dokažte, co jste se za ta léta na prknech naučili.
Ženy se pokochají pohledem na v trenkách a ponožkách oblečeného Martina Pechláta, kterého si možná pamatujete jako podivínského potapěče z Účastníků zájezdu. Muži si naopak vychutnají pohled na ňadra Ivany Uhlířové rýsující se zpod zeleného trička.
Agnes je mrtvá. Zabil ji tento příběh.
Uhlířová ani Pechlát nevyplňují dostatečně prostor jeviště. Kam je postavíte nebo posadíte, tam zůstanou. Uhlířová je v roli chladná a strnulá, jako by se s Agnes nedokázala sžít. Na Pechlátovi sice poznáte několikaletou divadelní zkušenost, ale i od něj bych čekala něco víc.
Jméno Divadla Komedie sice znamená kvalitní alternativní scénu, ale inscenace Agnes je tak alternativní, že se kvalita někam vytratila. Nezaujme vás chudá scéna, nepropracovaná hudba, opakující se kostýmy, a nakonec ani plochý děj a jednolitá světla.
Doufám, že Divadlo Komedie nevykročí do poslední sezóny levou nohou a dokáže ještě svoji hvězdu naposledy jasně rozzářit.
Agnes
Divadlo Komedie
Autor: Peter Stamm
Režie: Alexander Riemenschneider
Hrají: Ivana Uhlířová, Martin Pechlát
Hodnocení: 2**
Peter Stamm je spisovatel scenárista a novinář. Studoval všechno možné od obchodu po psychopatologii a napsal několik rozhlasových i divadelních her. Jeho první román Agnes začal psát ve 20 letech. Patří k nejuznávanějším švýcarským spisovatelům 90. let.
Alexander Riemenschneider je německý hudebník a režisér. Vystudoval a žije v Hamburku, i když za prací často cestuje po celém Německu. V Divadle Komedie zrežíroval kromě Agnes také část hry Poslední chvíle lidstva, která byla jeho českým režijním debutem.