Ruská dramata jsou dlouhá, nudná a plochá. V českém podání ale nic takového nehrozí. Patrik Hartl v Divadle v Celetné sice použil ruský námět, ale vytvořil z něj hodinovou, místy zábavnou a napínavou hru se skvělým koncem.
Marmeladov chlastá jako správný Rus nejraději vodku Zdroj: Michal Hladík, Divadlo v Celetné
Monodrama ušité na míru Martinu Hofmannovi napsal a zrežíroval Patrik Hartl, který stojí například za současnými komediemi Soukromý skandál nebo Půldruhé hodiny zpoždění.
České drama na ruský námět
Z prostředí komedie ale Hartl zabrousil na zcela opačný konec, k ruskému dramatu. Při psaní inscenace Něžná je noc se nechal inspirovat ruským románem Zločin a trest a povídkou Něžná autora F. M. Dostojevského.
Ze Zločinu a trestu si vypůjčil postavu Marmeladova, z nějž udělal hlavního antihrdinu inscenace, a z Něžné majitele zastavárny. Postavy ze dvou různých příběhů se tady prolnou v jedné dějové lince.
Česká harmonika ozvláštňuje ruské drama
Dřevěná scéna a lidová hudba, která zní pouze před začátkem hry, lehce připomínají Gazdinu robu Divadla pod Palmovkou. Jediná svíčka osvětluje první řady do doby, než jevištní světla odhalí celou scénu.
Jedna místnost, jeden herec
V malinké staré loděnici nezbývá mnoho volného prostoru k manévrování. Přesto jej hlavní hrdina využívá bezezbytku stejně jako použitelné rekvizity, kterých má kolem sebe jako šafránu. Lahev s vodkou a harmonika nestačí.
Očima Ivety Svobodové: Něžná je noc nabízí komorně pojatou podívanou s unikátním herectvím Martina Hofmanna a v druhé části též Mariky Šoposké. Hofmannovo velmi zdařilé herectví s mistrovskými chvilkami patří k tomu, proč vás bude hra bavit. Ambiciózní počin lze zdařile aplikovat i do dnešní doby. Hoffman se během pauzy převtělí z ohromeného chudáka do chladnokrevného netvora s takovou věrohodností, až vám běhá mráz po zádech. Nicméně náročnost monodramatu režisér Hartl podcenil. Jen ti nejostřílenější a nejzkušenější dramatici si troufnou na monolog, neboť ví, že riziko je obrovské. Udržet diváka v napětí po celou dobu se bez sekundantů mnohdy nepodaří. Nezajímavý text nezachrání ani nejlepší herec. Tento risk částečně vyšel, přesto by se leckterý divák mohl chvílemi nudit, zejména v první půlce. Vtipné momenty zaručí typický Hartlův humor. I díky této svébytnosti autorského rukopisu můžete odejít z divadla velice spokojeni.
Hodnocení: 4 ****
Martin Hofamnn hraje v první polovině hry Marmeladova. Ke sklence a harmonice přivyklý opilec se lámavým krokem pohupuje po scéně.
Obličejem ruského hrdiny, opileckým úsměvem a skelnýma očima skutečně Hofmann vypadá, jakoby vypadl z Dostojevského románu. Na druhou stranu místy hereckým výrazem připomíná amerického herce Roberta de Nira.
Marmeladov najde krvavé peníze
Marmeladov vypráví o svém životě a manželství. Nemá práci a všechny peníze propije. Inscenace nestojí na příběhu, ale na uhrančivém hereckém výkonu Martina Hofmanna a několika vypjatých chvilkách. Divákova pozornost sice musí pracovat naplno, tohle není žádná odpočinková komedie, ale několik vtipných momentů se také najde.
Hra se rozjíždí pozvolna jako kvalitní horor. Delší dobu se nic neděje, napětí ale stoupá a vy čekáte na finále. A že stojí za to. První půlka vygraduje rychle a několik chvil vás drží v agonii.
Druhá polovina je lepší než první
Přestože jde o dvě různé předlohy, druhá, emocionálnější polovina plynule navazuje na první v rytmu po 25 letech. Z chudého prostředí loděnice se přesuneme do luxusního pokoje s velkou postelí.
Majitel zastavárny svoji ženu majetnicky miluje
Majitel zastavárny láskyplně promlouvá ke své ženě, která leží na smrtelné posteli. Ač Hofmannova partnerka Marika Šoposká nemluví, modeluje pomocí pohybů a výrazů tváře svou postavu. Hned v prvních minutách odhadnete nefungující manželské vztahy.
Finální scéna razantně ukončí celou inscenaci. Pár vteřin před koncem víte, že tomu nebude jinak.
Odhoďte předsudky
Nikdy bych neřekla, že jeden herec v adaptaci ruského dramatu s několika rekvizitami dokáže utáhnout celou divadelní polovinu, vlastně celé divadelní představení, aniž byste usnuli. Hodinový rozsah hry tomu hodně napomáhá. Divadlo v Celetné vsadilo na komorní, napínavé drama a rozhodně se to vyplatilo.
Něžná je noc
Divadlo v Celetné
Autor: Patrik Hartl na námět F. M. Dostojevského
Režie: Patrik Hartl
Hrají: Martin Hofmann, Marika Šoposká
Hodnocení: 5 *****