Po čtyřiceti letech se na prkna Národního divadla v Praze vrací baletní zpracování Shakespearova Othella. Světová premiéra této tragédie žárlivosti v režii maďarského choreografa Youriho Vàmose proběhla 1. a 2. dubna 2010. Druhou premiérou baletu ND v této sezoně tak bylo moderní zpracování tohoto klasického titulu.
Balet Othello Foto: VOJTa Herout, Topzine.cz
Youri Vàmos, choreograf a režisér maďarského původu, který dlouhou dobu působil v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, není pro české publikum neznámým umělcem. Pro soubor baletu Národního divadla v Praze již inscenoval celovečerní balety Louskáček – Vánoční příběh a Romeo a Julie. Jednalo se však o balety převzaté z Německa. Nyní přichází s choreografií novou, sestavenou přímo pro soubor Zlaté kapličky.
Shakespeare vs. Janáček
Na Othellovi je zajímavé již spojení velmi známého příběhu klasického anglického spisovatele s hudbou českého skladatele Leoše Janáčka. Hudebním podkladem Othella jsou Janáčkova opulentní orchestrální díla, jako symfonická báseň Taras Bulba, Suita a Idyla pro smyčcový orchestr, Dunaj a Sinfonietta. Hned ve druhém aktu se však rozezní i jeho kratší skladba, a to Starodávný z Lašských tanců.
Právě symfonická báseň Taras Bulba byla choreografovi inspirací k vytvoření tohoto celovečerního epického baletu. „Osmdesát procent inspirace je z hudby, zbytek připadá na literaturu,“ uvedl Vàmos a dodal: „V Janáčkově hudbě je obsaženo vše. Válka, láska, otcovská láska, láska muže, nejde o nevinné mladé lidi.“
Balet Othello, Richard Kročil (Othello) a Zuzana Susová (Desdemona) Foto: VOJTa Herout, Topzine.cz
V hudebním podkladu se střídají rychlé a výbušné pasáže s lyrickými částmi, což podle Vàmose dobře vystihuje změny Othellova psychického rozpoložení.
A právě tyto změny musí vybraní tanečníci mistrně zvládnout. Na interprety jsou tak kladeny vysoké herecké nároky, které však tento baletní soubor s přehledem splňuje.
Dynamický Othello, něžná Desdemona a erotika
Titulní roli tančí Richard Kročil, kterému právě Othello padne jako ulitý. Jeho ztvárnění postavy je dynamické až výbušné. Výborný je zejména v závěrečných pasážích, kdy s sebou ve vrcholných chvílích celého představení naprosto strhne diváky. Dynamičnost jeho tanečního i hereckého projevu se neztrácí ani v lyrických pasážích, které pak místy postrádají vroucnost a něhu. Othello je však především voják, a tak tato skutečnost milostné duety s Desdemonou nenarušuje.
To, co z něhy do výrazu nedá Othello, to bohatě vynahradí Desdemona v podání Zuzany Susové. Tato výborná tanečnice se skvělým hereckým projevem ztvárňuje něžnou, oddanou, čestnou a milující Desdemonu tak přesvědčivě, až je jí samotnému divákovi líto.
Balet Othello, Richard Kročil (Othello) a Zuzana Susová (Desdemona) Foto: VOJTa Herout, Topzine.cz
Však sám autor choreografie Youri Vàmos k tomu řekl: „Desdemona není baletka. Je to herečka, která umí velice dobře tančit. To samé platí i o Othellovi.“
Duety Othella a Desdemony jsou velice erotické, jejich láska se tak vyjadřuje především pomocí fyzična.
Zřetelný rozdíl pak, co se vroucnosti týče, je vidět mezi odlišným prožíváním lásky manželských párů Othello – Desdemona a Jago – Emilia. Právě v krátkém pas de deux Jaga s Emilií je naprosto přesně vykreslena Jagova zlá povaha.
Roderigo je nejnormálnější
Nezvykle velký prostor dostala v tomto zpracování postava Roderiga, Jagova kumpána a ctitele Desdemony. Jeho sólové výstupy jsou velice efektní a děj oživující. V podání Alexandra Katsapova vynikají téměř hmatatelnou energií a dynamičností, za kterou však ani Petr Strnad z druhého obsazení nezaostává.
Balet Othello, Alexandre Katsapov (Roderigo) a Zuzana Susová (Desdemona) Foto: VOJTa Herout, Topzine.cz
„Roderigo je jediný normální. Je trochu žárlivý, protože miluje Desdemonu. Ale není blázen jako Othello,“ tvrdí o jedné ze svých postav Youri Vàmos.
Také úlisný a zákeřný Jago, ztvárněný v prvním obsazení Viktorem Konvalinkou, ve druhém pak Karlem Audym, je zajímavě propracovanou postavou s typickým Vàmosovým pohybovým slovníkem.
Jago a Roderigo se tak i díky svým interpretům stávají nepřehlédnutelnými a představení má čtyři rovnocenné hlavní postavy, ačkoli vrchol příběhu se odehrává mezi Othellem a Desdemonou. Další postavy Cassio, Emilia a Bianca pak působí poněkud nevýrazně.
Balet Othello, Viktor Konvalinka (Jago) a Alexandre Katsapov (Roderigo) Foto: VOJTa Herout, Topzine.cz
Scéna jako surrealistický obraz
Za zmínku stojí také výprava. Scéna díky různě se zbarvujícímu kruhu a symbolickým obrovským rukám, které jsou jedinými rekvizitami, působí minimalistickým dojmem a nápadně připomíná surrealistický obraz. Obrovské ruce odhalí svůj význam na samém konci prvního dějství a naráz přestanou působit rušivým dojmem. Ve druhém dějství je již divák vnímá jinak.
Symbolické jsou však i kostýmy Peta Halmena, které účelně dotvářejí jednotlivé postavy.
Balet Othello Foto: VOJTa Herout, Topzine.cz
Balet Othello přímo nepřevypravuje klasickou Shakespearovskou tragédii, pouze se jí inspiruje. Toto je patrné i na závěrečné scéně, která končí jinak než předloha.
Výrazná hudba, charizmatické postavy a jejich skvělé taneční a herecké výkony, dále hluboký zážitek, nutkání přemýšlet o právě zhlédnutém a velké ruce před očima, to je to, co si z představení odnesete.
Recenze je psaná z veřejné generální zkoušky (31.3.2010) a 2. premiéry (2.4.2010)
Další představení se uskuteční 8. a 9. dubna a 6. června 2010
Othello
Národní divadlo v Praze
Libreto, choreografie a režie: Youri Vàmos
Tančí: Richard Kročil/Michal Štípa/Jiří Kodym, Zuzana Susová/Klára Kutilová/Nikola Márová, Viktor Konvalinka/Karel Audy, Alexandre Katsapov/Petr Srnad, Ondřej Novotný/Mário Bakuš, Klára Jelínková/Michaela Wenzelová, Edita Raušerová/Magdalena Matějková
Hodnocení: 4****