V novém baletním představení Národního divadla Brno uvidíme dvě moderní choreografie. Jedna z nich se zabývá nešťastnými osudy rockerů z Klubu 27, druhá bojem individuality a mainstreamu.
Národní divadlo Brno uvedlo moderní baletní představení. Zdroj: ND Brno
Baletní představení Game Over dává příležitost mladým choreografům, kteří ve svém díle zachycují současná témata a náladu doby. Originální přístup, skvělý světelný design a precizní provedení slibují velký emocionální i estetický zážitek.
Za večer se odtančí obě dvě představení, z nichž se Game Over skládá – Catch 27 a Palindrom. Premiéra proběhla 16. května v budově Mahenova divadla, kde nebývá zvykem uvádět balet, proto je představení i z tohoto důvodu ojedinělým zážitkem.
V první části večera budeme svědky vystoupení pod názvem Catch 27. Je poctou všem slavným muzikantům, kteří odešli z tohoto světa předčasně, jako byl Jimi Hendrix, Jim Morrison nebo Kurt Cobain, členové takzvaného Klubu 27.
Sledujeme příběh rockové hvězdy plný sexu, drog, ale i zklamání a zoufalství. Energická, velmi sugestivní chorografie je doplňována hudbou velkých rockových legend jako je Nick Cave a David Bowie.
Catch 27 vypráví život rockové legendy.
Autorem tohoto kusu je Marek Svobodník, který navazuje na své předchozí představení Čertstory. Karel Šimek navrhl jednoduchou scénu a promyšlený, velmi efektní světelný design, který se skvěle doplňuje s vyprávěným příběhem.
V hlavních rolích se předvedl Adam Sojka, jako vycházející rocková hvězda. Jeho taneční projev je sebevědomý a svěží, i přes náročnou choreografii. Stejně vynikající výkony podává Martin Svobodník a Markéta Habalová.
Druhá choreografie, Palindrom, působí jiným, střízlivějším a odměřenějším dojmem, přesto však vzbuzuje silné emoce a pokládá otázky, na které divák při pohledu na vystoupení může hledat odpověď. Dílo vyšlo ze spolupráce Adama Sojky a Martina Svobodníka.
Palindrom vyobrazuje boj jedince se společností.
Sterilní, minimalistické kulisy skládající se pouze z bílých krychlí a chytrého osvětlení doplňují černě odění tanečníci, kteří působí jako těleso, ze kterého pouze občas někdo vystoupí. Sledujeme metaforický příběh, ve kterém jedinec bojuje s davem. Představení vrcholí v momentě, kdy je davu nastaveno zrcadlo oslepující diváky.
V hudební koláži uslyšíme elektronickou hudbu, ale i jemné melodie, měnící se podle nálady na jevišti.
Moderní přístup společně s vynikajícím řemeslem přináší silný zážitek. Game Over je originálním počinem, který dokáže do divadla přitáhnout i diváky, kterým se klasický balet příčí.
Game Over, Národní divadlo Brno, choreografie a režie: Marek Svobodník, Adam Sojka, Martin Svobodník, v hlavních rolích: Adam Sojka, Martin Svobodník, Markéta Habalová